2000'erne

|  TR-netværket Statslige Biblioteker og Arkiver

TR-kollegiet SBA fylder 25 år, hjemmesiden tager form, og en ny diplomuddannelse bliver udviklet.

Af Jonna Vestergaard og Hans Hebsgaard Andersen

2000: TR-kollegiet får egen hjemmeside (dengang www.bibl-ark-hkstat.dk, genåbnes april 2005 i nyt layout).

2003: TR-kollegiet for de Statslige Biblioteker og Arkiver (SBA) holder 25 års jubilæum.

2003: Ny løn indføres for HK’erne i staten som permanentgørelse af lønforsøg, herunder alle biblioteksansatte HK’ere.

2004: TR-kollegiet intensiverer brug af arbejdspladsbesøg og temamøder som middel til at møde tillidsrepræsentanter og medlemmer.

2005: Landsforeningernes decentrale hjemmesider samles på HK Stats hjemmeside i nyt design. HK Stat udarbejder en ny strategi for, hvordan de landsdækkende sammenslutningers hjemmesider skal se ud. Dette betyder, at der bliver en mere ensartet måde at bygge websiderne op på, kort sagt bliver der mere struktur på alle HK’s websider.

2005: Den ’automatiske’ oprykning til overassistent for biblioteksassistenter og få andre grupper fra 1988 udvides i overenskomsten til alle statslige HK’ere TR-kollegiet som HK’s uddannelsespolitiske spydspids

2006: Afholder vi fælles temadag sammen med de kommunale. Succesen gentages senere på året.

2007: Gennem alle årene har TR-kollegiet aflagt arbejdspladsbesøg på statens biblioteker (og arkiver). Nu udvikler vi konceptet og holder frokostmøder med arbejdspladsens HK’ere med en løs dagsorden og under uformelle former.

2007: TR-kollegiet og Biblioteksudvalget udvikler sammen med bl.a. Danmarks Biblioteksskole (senere IVA) ’Diplomuddannelse i informationssøgning og vidensorganiserende systemer’

Og målgruppen er ...

biblioteksassistenter (samt andre inden for bibliotekssektoren med tilsvarende forudsætninger), kontorpersonale på arkiver og museer og faggrupper med en professionsbachelor, der ønsker et teoretisk-metodisk kompetenceløft inden for informationssøgning, vidensorganiserende systemer og forvaltning. Uddannelsen svarer til en bacheloruddannelse og giver forudsætninger for at koble teorier og metoder inden for informationssøgning og vidensorganiserende systemer med den daglige praksis på jobbet.

2007: Biblioteksassistentuddannelsen revideres, modulopbygges og måles fremover i ECTS (European Credit Transfer System = fælles europæisk standard) point. Uddannelsen var ikke lovmæssigt blevet tilpasset VVU-lovgivningen, men i 2007 gav Kulturministeriet IVA en dispensation fra bekendtgørelsen til at tilrettelægge uddannelsen efter samme struktur som kommunom- og statonomuddannelsernes anden del (specialedelen).

2008: Diplomuddannelsen går i gang. 1. hold starter i januar efter at være blevet forhandlet på plads i 2007.

2008-09: HK Kommunals Biblioteksudvalg og HK Stats TR-kollegiet for de Statslige Biblioteker og Arkiver drøfter evt. sammenlægning af de to udvalg. Forskellene er dog for store, i stedet indgås en formel samarbejdsaftale

Samarbejdsaftale mellem det kommunale og statslige biblioteksudvalg

I 2008 diskuteres og undersøges ligheder og forskelle mellem HK Kommunals Biblioteksudvalg og HK Stats ’TR-kollegiet for de Statslige Biblioteker og Arkiver’. Der drøftes eventuel sammenlægning af de 2 udvalg. Det sker dog ikke, men ultimo 2008 laves en formel samarbejdsaftale mellem de 2 udvalg om fortsat samarbejde inden for den nationale og internationale biblioteksverden, herunder samarbejde om uddannelsespolitiske initiativer og om planlægning og afholdelse af fælles fagkonferencer.

2009: Fælles fagkonference 24.-25. september på Hotel Fåborg Fjord: ’Biblioteket – innovation eller illusion…’ Med konferencen ønskede vi en debat om, hvordan vi, trods nedskæringer, finanskriser og økonomiske kriser, stadig kunne holde fokus rettet mod udviklingen af vores biblioteker. Udover oplæg og paneldiskussion på 1. dagen af konferencen, var der tre forskellige workshops på 2. dagen. Konferencen var en fantastisk stor succes med over 200 deltagere.

Tilbage til Fagets historie

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

2010'erne

Temadage, innovation og undersøgelser ... og en helt ny biblioteksassistentuddannelse ser dagens...

Krav og muligheder i 1991

Citater plukket fra artikel af daværende formand for TR-kollegiet Hugo Skou i Om uddannelse af...

1990'erne

Flere og flere vil være biblioteksassistenter, og faggrænserne bliver efterhånden udvisket.

Se flere artikler
Netværksdebat