Godt kollegaskab gør os mere effektive

19. oktober 2015

Det kan godt betale sig at investere i forholdet til kollegaerne. Gode kollegaer øger nemlig ikke blot trivslen på jobbet, de får os også til at yde en ekstra indsats – og giver os samtidig større lyst til at blive på samme arbejdsplads i lang tid. Det viser en ny undersøgelse fra fagforbundet HK.

LEAN, personlig planlægning og nye it-værktøjer. Kært barn har mange navne, når det gælder vejen til øget effektivitet på danske arbejdspladser. Men spørger man danskerne selv, er det egentlig ganske enkelt. Således svarer mere end seks ud af ti danskere nemlig, at et godt sammenhold på arbejdspladsen får dem til at yde en ekstra indsats. Det viser ny undersøgelse, som HK har fået foretaget via Epinions Danmarkspanel.

Undersøgelsen viser også, at knap seks ud af ti danskere mener, at gode kollegaer er vigtigst for, om de vil blive på en arbejdsplads i lang tid. Og fire ud af ti svarer, at godt fællesskab på arbejdspladsen er vigtigst for dem, når det handler om fastholdelse. Disse tendenser illustrerer en vigtig pointe, mener arbejdsmiljørådgiver og arbejdslivsforsker Hans Jørgen Limborg, fra TeamArbejdsliv:

Der en vigtig sammenhæng i mellem det at have gode kolleger, og så det at have en god arbejdsplads. Det er to ting, der skaber hinanden, og som har en positiv indflydelse på kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen. Oplevelsen af at arbejde godt sammen skaber oplevelsen af de positive sider hos en kollega. Og det at arbejde godt sammen kommer af, at man er enige om, hvilken opgave man skal løse, selvom man kan noget forskelligt,” siger han og fortsætter:

"Desuden er det vigtigt, at vilkårene for at løse opgaven er til stede. F.eks. at de nødvendige ressourcer er til stede, og at ens leder bakker op og viser retningen. Og at man får stunder i arbejdsdagen, hvor der er tid til at lytte til hinanden, være i tvivl og komme med forslag. Så ved at arbejde målrettet med kollegaskab og arbejdsmiljø kan man også fremme effektiviteten på arbejdspladsen.”

Faktisk betyder gode kollegaer så meget for os, at 40% svarer, at de kunne finde på at blive i et job, som de ikke kunne lide, hvis de var glade for kollegaerne. Og omvendt vil 70% forlade et godt job, hvis de ikke trivedes med kollegaerne.

Kvinderne giver den en ekstra skalle for fællesskabet

Ser man på forskelle mellem kønnene, er det er særligt kvinder, der giver den en ekstra skalle for kollegaerne. Et godt socialt sammenhold får 66% af kvinderne til at yde en ekstra arbejdsindsats. Til sammenligning gør det sig gældende for 57% af danske mænd.

”Undersøgelsen viser, at kollegaskabet er vigtigt for både mænd og kvinder. Men vi kan også se, at der er forskel på kønnene, og at mænd faktisk kan lære noget af kvinderne. Kvinderne yder nemlig ofte en ekstra indsats for at hjælpe deres kollegaer, og det giver tydeligvis pote, for det er også oftest er kvinder, der oplever, at kollegaerne er parate til at hjælpe dem. Det bidrager i høj grad til en sund arbejdskultur og opnåelsen af fælles resultater”, siger HK’s næstformand, Mette Kindberg.

HK hylder Danmarks bedste kollega

Hos HK mener man, at de gode kollegaer skal anerkendes for netop at fremme det sunde arbejdsmiljø. Derfor har HK søsat en landsdækkende konkurrence, hvor alle danskere kunne nominere en kollega, som har fortjent titlen ”Danmarks bedste kollega”. Der er nu lukket for nomineringer, og der kom i alt 2.558. Hos HK glæder man sig over den store opbakning til konkurrencen.

”Det er helt fantastisk, at der har været et så stort engagement. Tusinder af danskere landet over – både mænd og kvinder, unge som gamle – har hyldet de kollegaer, der gør en ekstra forskel for dem i hverdagen. Vi er allerede i fuld gang med at læse nomineringerne igennem, og jeg kan sige så meget, som at det bliver et svært valg, for der er rigtig mange inspirerende personer at vælge i mellem.”

Kåringen af vinderen løber af stablen den 17. november i samarbejde med Kommunernes Landsforening og Dansk Erhverv, som sidder med i juryen. Det sker ved et arrangementet, hvor Great Place to Work® kårer landets bedste arbejdspladser.

Pressechef Birgitte Hougaard, HK
Mail: birgitte.hougaard@hk.dk

Arbejdsmiljørådgiver og arbejdslivsforsker Hans Jørgen Limborg, TeamArbejdsliv
Mail: hjl@teamarbejdsliv.dk

Om HK

HK er Danmarks næststørste fagforening og har ca. 270.000 medlemmer. HK forhandler og aftaler overenskomster for såvel private som offentligt ansatte inden for bl.a. butik, kontor, administration, regnskab, it, laboratorier og markedsføring. HK har ca. 3.600 arbejdsmiljørepræsentanter, som holder øje med arbejdsmiljøet på arbejdspladserne og løbende uddannes af HK.

Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 2.819 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 17. til 27. juli 2015. Tallene nedenfor er baseret på de 1.985 respondenter, der er i beskæftigelse.

Resultater fra undersøgelsen

Download resultater fra undersøgelsen som pdf her.

Husk at bruge dine seniorfridage

Fra det år, du fylder 60, får du ekstra fridage med løn. Det er såkaldte seniordage, og dem får...

Senior

Udfyld lønstatistikken og vær med i lodtrækningen om en iPad

Årets indsamling af løntal slutter d. 30. november, så har du ikke allerede indsendt dine...

Slip slanterne, chef: Flere HK’ere forventer en lønforhøjelse

Næste gang der skal forhandles løn på de private virksomheder, kan lederne godt regne med kamp...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

LABORANTEN

Dansk Laborant-Forening udgiver LABORANTEN 11 gange om året. I LABORANTEN finder du artikler om...