HK: Fremsynet aftale om indsats for ledige

23. august 2018

Reform af beskæftigelsesindsatsen får ros af HK for at forenkle indsatsen og give mere ansvar til a-kasserne.

En omfattende forenkling af beskæftigelsesindsatsen med mere frihed og mindre dokumentation. En ny rolle til a-kasserne med at hjælpe dagpengemodtagere. Og rimelige rammer for at sende folk i praktik.

Det er de vigtigste punkter i den nye aftale om den aktive beskæftigelsesindsats, som en bred kreds af Folketingets partier i dag er blevet enige om – og HK’s næstformand, Martin Rasmussen, har ros til aftalen:

”Aftalen er et stort skridt i den rigtige retning. HK kæmper mod bureaukrati, unødig dokumentation og meningsløs registrering. Den forenkling, som aftalen lægger op til, vil gøre livet lettere og opgaverne mere fokuserede for både de ledige og medarbejderne. Dermed kan tiden blive brugt på den vigtigste opgave - at hjælpe de arbejdsløse tilbage i beskæftigelse. ”

Aftalen betyder bl.a. at ledige, der inden for seks uger starter i et fuldtidsjob eller fleksjob, skal på barsel eller overgår til folkepension, fritages fra at møde op til samtaler på jobcenteret. ”Det vil frigøre tid hos medarbejderne. Den tid, som man sparer på de ledige, der ikke har brug for samtalerne, kan man bruge på dem, der virkelig har brug for hjælp”, understreger Martin Rasmussen.

Derudover indebærer aftalen et historisk nybrud, hvor a-kasserne får en langt større rolle i beskæftigelsesindsatsen. I en fireårig forsøgsordning overtager en række a-kasser kontakten med nye dagpengemodtagere i de første fire måneder af ledighedsperioden - og det begejstrer HKs næstformand:

”A-kasserne kender din branche, kender virksomhederne og kender dit fag. Derfor kan de fokusere på den enkelte, således at laboranten og sekretæren ikke tilbydes den samme hjælp og de samme jobåbninger som smeden, skraldemanden og sosu-assistenten”, siger Martin Rasmussen.

I HK er der også tilfredshed med, at der sættes klare rammer for brugen af praktikforløb i fremtiden.

”Praktik kan være en god mulighed for at snuse til et fag eller prøve nye kvalifikationer af. Men praktikforløb skal ikke misbruges og erstatte ordinære jobs. Aftalen sætter nu en stopper for langvarige praktikker, og at den ledige kan komme i den ene praktik efter den anden”, konstaterer Martin Rasmussen.

For yderligere kommentarer kontakt pressemedarbejder Christian Severin Larsen på 2082 8316 eller christian.severin.larsen@hk.dk.

FAGFORENING

A-KASSE