HK.dk logo

Tina er ikke bange for at gå til chefen, hvis tingene ikke er i orden

09. marts 2014  |  HK Handel  | 

Månedens tillidsrepræsentant er 34-årige Tina Ernstsen. Hun er ny regionstillidsrepræsentant for Lidl-butikker på Fyn og Sjælland, og hun arbejder til daglig i Lidl i Ringe.



Hvorfor blev du tillidsrepræsentant?

Fordi jeg gerne vil hjælpe mine kolleger. Sådan er min personlighed. Som ung finder man sig oftere i tingene, hvis der er noget galt, men det gør jeg ikke mere. Jeg er nået en alder, hvor jeg ikke er bange for at gøre noget ved tingene. Jeg tør gå ind til chefen og sige det, hvis vores arbejdstidsplaner har flere sene lukkevagter, end de må. Eller hvis der er andre ting, som ikke er acceptable, så kan vi få rettet op på det.

Hvad er din bedste oplevelse som tillidsrepræsentant?

Foto: Hung Tien Vu

Jeg er ny regionstillidsrepræsentant for alle Lidl-medlemmer på Fyn og Sjælland, så jeg har i starten af februar været på rundtur i butikkerne på Sjælland. Her har jeg præsenteret mig selv og fortalt mine kolleger, hvad og hvornår de kan bruge deres tillidsrepræsentant. De kan for eksempel komme til mig, hvis de har spørgsmål til deres arbejdstidsplaner. Det var en god oplevelse at være rundt i butikkerne, for jeg blev taget godt imod, og mine kolleger gav udtryk for, at de var glade for at se mig og høre om, hvad jeg kunne hjælpe dem med.

Har du et godt råd til andre tillidsrepræsentanter?

Foto: Hung Tien Vu

Ja, vær synlig. Når jeg er på besøg i butikkerne, lægger jeg en folder i personalestuerne. I folderen står der noget om, hvad kollegerne kan bruge mig til, og der er kontaktoplysninger. Hvis medlemmerne ikke kender dig eller ved, hvad de kan bruge dig til, kan du ikke hjælpe dem.

Jeg synes også, det er vigtigt at finde en balance mellem, hvornår man skal være tillidsrepræsentant, og hvornår man skal være kollega. For eksempel behøver man ikke altid kun snakke til ikke medlemmer om, at de skal melde sig ind. Nogle gange skal man lægge tillidsrepræsentant-kasketten på hylden og bare være en kollega, så de ikke bliver trætte af at høre på en. Men det er en balance, for det er selvfølgelig også vigtigt at få flere medlemmer.

Hvad er det sværeste ved at være tillidsrepræsentant?

Foto: Hung Tien Vu

For mig, der er regionstillidsrepræsentant for alle Lidl-ansatte på både Fyn og Sjælland, er det sværeste at nå at komme rundt til alle. Jeg dækker et stort geografisk område.

Hvad sagde dine kolleger, da du blev valgt til månedens tillidsrepræsentant?

Foto: Hung Tien Vu

De sagde tillykke, og én mente, at jeg skulle være månedens tillidsrepræsentant hver måned, så vi kunne få HK HANDEL-kage igen.  


Mette Høgh, formand for HK Handel Hovedstaden, siger om Tina Ernstsen:

    ”Tina er selvstændig og engageret. Hun har blandt andet besøgt de københavnske butikker, hvor hun fandt en kontaktperson i næsten samtlige butikker. Hun gør det fantastisk godt.”

Pia Thurøe, formand for HK Handel Midt, siger om Tina Ernstsen:

    ”Tina har udviklet sig meget i løbet af de tre år, hun har været medlem af HK Handel Midts bestyrelse. Hun har hele tiden været meget faglig bevidst, og hun er ikke bange for at holde fast i, at ret skal være ret. Der er ingen tvivl om, at Lidls medarbejdere har fået en dedikeret tillidsrepræsentant, som vil arbejde for at få dem til at forstå, at det er nemmere at komme igennem med tingene, hvis man står sammen. Tina er også en loyal Lidl-medarbejder, som sætter en ære i sit job, og jeg tror også, hun vil søge indflydelse i Lidls uddannelsesudvalg til stor gavn for medarbejderne. ”

Sådan nominerer du en tillidsvalgt:

Tillidsrepræsentanter gør et kæmpe stykke arbejde ude på arbejdspladserne. Derfor sætter HK HANDEL fokus på tillidsrepræsentanterne og kårer hver måned én, der har gjort en særlig indsats. Kender du en, som fortjener at blive nomineret, så send en mail samt en kort begrundelse til Jette Sandbæk.

Tillidsrepræsentant

Kunne du tænke dig at blive tillidsvalgt?


Se mere

Send besked til forfatter


Annuller

Log ind som medlem