HK.dk logo

Tinas TR-kursus gav kontante fordele til kollegerne

 |  HK Handel  |  Marianne Bom

- Det største udbytte var, at jeg fik at vide, hvordan tingene er i overenskomsten, og det var ikke sådan, de kørte på vores arbejdsplads. Men fejlene er nu blevet rettet, og chefen er glad for, at der er en engageret tillidsrepræsentant, fortæller Tina.

Tina Bøggild blev i slutningen af 2012 valgt som tillidsrepræsentant med få dages varsel. Pludselig stod hun dér og følte et stort ansvar for 26 kolleger hos fødevaregrossisten Inco i Kødbyen i København.

Hun havde en fornemmelse af, at alt ikke kørte efter bogen.

Heldigvis gik der kun 14 dage, før hun kunne komme på kursus og lære de grundlæggende ting om den nye opgave. Kurset var første modul i HK HANDELs obligatoriske grunduddannelse for tillidsrepræsentanter, ’Faglig indsigt’.

- Jeg sagde ja til at blive TR, fordi det altid er rart med en personlig udfordring. Men jeg vidste reelt ikke, hvad det indebar. Derfor tænkte jeg, at det var en rigtig god idé at starte med et kursus, siger Tina Bøggild.


Tinas udbytte af kurset

Tina er tillidsrepræsentant

Kurset varede fem dage med overnatning, og det var ikke et minut for meget, synes Tina. For hun havde en hel del at lære om for eksempel:
  • HK – hvilken uddannelse, viden og hjælp kan medlemmerne hente her?
  • Overenskomsten – hvad står der egentlig i den?
  • Rollen som tillidsrepræsentant – hvordan ville Tina 'spille' den?

På forhånd vidste Tina, at hun ikke ville optræde som TR i et one-man-show. Derfor var hendes suppleant med på kurset. Det viste sig at være en god idé.

- Jeg blev træt i hovedet på kurset, for jeg læste mange papirer, og om aftenen sad jeg med suppleanten og gennemgik materialet. Det førte til et tæt samarbejde mellem os, og nu bagefter er det en stor fordel. Både medlemmer og ledelsen kan mærke, at vi snakker sammen. Vi har samme holdninger og ideer, fortæller Tina Bøggild.

Kontant udbytte for kollegerne

Overenskomsten blev ikke fulgt på Tinas arbejdsplads. Arbejdsplaner blev ikke overholdt, og nogle kolleger fik ikke den løn og de tillæg, de skulle have. Det fandt Tina ud af, da hun på ’Faglig indsigt’ fik læst og forklaret overenskomsten.

- Det største udbytte var, at jeg fik at vide, hvordan tingene er i overenskomsten, og det var ikke sådan, de kørte på vores arbejdsplads. Men fejlene er nu blevet rettet, og chefen er glad for, at der er en engageret tillidsrepræsentant, fortæller Tina.

Chefen var nemlig også ny i jobbet, og det er 'superfedt' at have opnået et godt samarbejde med ham, synes Tina.

Der er hjælp at hente

Men misforstå ikke. Tina er ikke blevet en ekspert i fagligt arbejde, som springer til og personligt løser alle problemer. Det er slet ikke hendes ambition. Hendes ambition er at bidrage til, at medlemmer og chefer så vidt muligt selv får tingene til at køre.

- Når folk kommer til mig, siger jeg tit: 'Har du snakket med din chef først'. På den måde bliver mange problemer løst. Hvis nogen spørger mig om noget, jeg ikke kender svaret på, siger jeg 'Det ved jeg ikke, men jeg skal nok finde ud af det', siger Tina, der specielt i starten brugte den faglige sekretær i HK en del.

I dag har Tina taget anden del af TR-grunduddannelsen, ’Faglig træning’, og hun er tilmeldt de næste kurser i ’Grundlæggende kommunikation’ og ’Fagligt og politisk demokrati’.

Tillidsrepræsentant

Send besked til forfatter


Annuller

Log ind som medlem