MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Front og back og bæredygtighed
Bibliotekskonferencen 2023 bliver et buffetbord af de overdådige med smage og retter fra den mangfoldige biblioteksverden.
Som deltager kommer du ud i de fleste kroge af, hvad et moderne bibliotek indeholder af opgaver, roller og funktioner.
Denne gang har vi gjort os ekstra umage med også at kigge ind i backoffice, hvor opgaver med materialer, logistisk, fagsystemer, licenser og mange flere ligger – og som ikke altid er lige synlige. Det håber vi at have rådet bod på ved at have fundet emner og oplæg, der også er relevante i backoffice.
Fronten og den mere borgervendte del er selvfølgelig ikke glemt. Der er mange oplæg på det felt også.
Konferencen afspejler også den klart øgede fokus biblioteker har på verdensmål, og hvordan man arbejder med bæredygtighed. På konferencen kan du blive klædt på til at deltage i det arbejde.
Kom og bliv inspireret af oplæg, cases, workshops, og skab netværk med kolleger fra hele landet – og nå ja, så skal vi selvfølgelig også uddele den traditionelle Jyttepris for 28. gang. Hvem mon får æren i år?
Vi glæder os til at byde dig velkommen den 27. og 28. november 2023.
Mandag den 27. november
09.30 – 10.00
Ankomst og morgenmad
10:00 – 10:10
Velkommen til konferencen!
v/ Mogens Jepsen, journalist, Kommunalbladet, moderator og ordstyrer, og Pia Lund Jeppesen, forbundssektornæstformand i HK Kommunal.
10:10 – 11:10
Bøger og Bits: Hjælp, jeg kan ikke følge med!
Sussi Nyled er en af dem, der har størst indsigt i, hvad der rør sig på landets biblioteker – både her og nu af projekter, men også på den lange bane i forhold til tendenser og krav, som påvirker biblioteksassistenterne. I oplægget kan du bl.a. høre om de generelle tendenser, de nye krav til kompetencer (formidling, IT mv), inklusion, nye og gamle dyder, generationskonflikten, samarbejde med eksterne partnere og ikke mindst værtskab som rolle.
v/ Sussi Nyled, cand scient bibl., erhvervskonsulent med speciale i adfærd, kommunikation og ledelse.
11:10 – 12:00
Pretotyping – lær at teste nye ideer
Kender du det, at nogen får en god ide til et initiativ, men er usikker på, om brugerne bider på? Med ”Pretotyping”-metoden kan du teste, om der er interesse for den nye ide, og med metoden bliver du i stand til at teste nye ideer hurtigt og billigt. Ved at skabe simple pretotyper og indsamle feedback kan du validere antagelser, identificere potentielle problemer og finjustere din service, før du investerer betydelig tid og ressourcer i et nyt initiativ. Lær pretotyping nærmere at kende i oplægget, som forhåbentlig kan hjælpe med at slippe kreativiteten løs.
v/ Tim Vang, medstifter af pree.to
13:00 – 14:00
Bibliotekerne som medspiller i verdensmål og bæredygtighed
Hvad skal vi med alle de verdensmål? Er det bare en trend, der går over?
Nej, det går ikke over, så derfor er det vigtigt, du ved, hvorfor og hvordan biblioteker arbejder med verdensmål. Arbejdet har nemlig stor betydning for vores dagligdag også på jobbet. Roller, tænkning, adfærd og opgaver ændrer sig. Helene Bruhn Schvartzman og Thomas Rasmussen har begge flere års erfaring i arbejdet med verdensmål på henholdsvis Svendborg og Ballerup Bibliotekerne, så her kan du blive godt klædt på.
v/Helene Bruhn Schvartzman, projektleder for bæredygtighed, co-design og borgerinddragelse, Aarhus Bibliotekerne. og Thomas Sture Rasmussen, Verdensmålskoordinator i Danmarks Biblioteksforening/Ballerup Bibliotekerne.
Bliv skarp på, hvad du er god til, og hvor du gør en forskel
Komponent har udviklet et ”afklaringsværktøj” til medarbejdere, der arbejder digitalt med mange forventninger fra fx brugere/borgere og også er underlagt en række lovmæssige krav.
Værktøjet hjælper dig med at besvare spørgsmål om din hverdag og skabe klarhed over dine styrker, og hvordan dine kompetencer passer ind i dine arbejdsopgaver.
På workshoppen får du mulighed for at prøve afklaringsværktøjet selv, hvor vi vil guide dig gennem processen og hjælpe dig med at få mest muligt ud af værktøjet. Vi vil også dele vores perspektiv på fremtidens kompetencer og præsentere konkrete efter- og videreuddannelsesaktiviteter, der kan hjælpe dig med at opbygge de nødvendige kompetencer.
v/ Martin Nielsen, chefkonsulent i Komponent.
Dataindsamling - hvordan og hvad kan det bruges til?
Gladsaxe Bibliotekerne arbejder aktivt med at bruge data i deres daglige arbejde med strategi, optimering og dokumentation. Hør om, hvordan det foregår i praksis.
Du får præsenteret bibliotekets data-dashboard, der samler en lang række data om bibliotekets virksomhed. Vi gennemgår også et konkret udviklingsprojekt, hvor Gladsaxe Bibliotekerne aktivt har brugt data.
I workshoppen bliver der også mulighed for at drøfte, hvilke muligheder arbejdet med data giver på bibliotekerne.
v/ Esben Fjord, leder af Udviklingsafdelingen, Gladsaxe Hovedbibliotek.
Medbetjening, digital borgerservice og samarbejde med rådhusets borgerservice
På mange af landets biblioteker har man fuldt integreret borgerservice eller borgerservice light. Uanset model er man afhængig af det gode samarbejde med kommunens borgerservice. Både for at give borgerne den bedst mulige betjening, men især for at biblioteksansatte kan føle sig kvalificeret til opgaven.
Hør Tina Eiss fortælle om sine erfaringer med det gode samarbejde, og hvordan det er lykkedes i Tårnby Kommune at have et godt og ligeværdigt samarbejde omkring medbetjening.
v/Tina Eiss, biblioteksmedarbejder, Team Oplevelse, Tårnby kommunebiblioteker.
Fremtidsværksted og kunsten at komme i gang med nye opgaver
NB! Denne workshop gentages i 2. runde. Begrænsning på maks. 25 deltagere.
Gamle opgaver forsvinder, nye opgaver gror frem. Det er den evige sandhed for alle arbejdspladser, og biblioteker er ingen undtagelse. Mere bliver digitaliseret, og biblioteket skal finde nye veje til at få kunder i butikken. Så hvad skal der til for, at du udvikler dig i dit job?
Det får du input til i denne workshop, hvor vi arbejder ud fra, hvordan du løser dine opgaver i dag, og hvad det kræver at kunne løse opgaverne ”i morgen” – med fokus på, hvordan din faglighed følger med. Få inspiration til at tage små eller store spring ud i nye opgaver og roller.
v/Tine Asmussen, vejleder i HKs Karrieretelefon
Teknologi & tendenser
NB! Begrænsning på maks. 25 deltagere.
I en jordnær workshop vil Dennis Böttcher fortælle om emner, vi som biblioteksansatte jævnligt kommer i berøring med – både personligt og fagligt.
Bliv klogere på, hvordan du og borgerne kan blive mere it-sikre, om de mest almindelige fejl vi begår, og om hvad skyen er for en størrelse. Der vil også blive plads til dialog om de biblioteksansattes rolle i den digitale inklusion, og vi kommer også til at vende fremtiden med AI og andre nye teknologier. Workshoppen er målrettet almindelige it-brugere.
v/Dennis Böttcher, specialist, Samling og Information, Vejle bibliotek.
Kender du dit biblioteks mange licenser og muligheder?
Kender du dit biblioteks mange tekstlicenser? Borgerne gør ikke!
Bibliotekerne giver adgang til en masse viden, som aldrig kommer i spil, så der er brug for god vejledning, og det bliver du klædt på til her. Torbjørn Porsmose Rokamp fortæller, hvilke barrierer borgerne møder i forhold til tekstlicenserne, introducerer de mest almindelige licenser og lærer dig at navigere sikkert mellem dem.
v/ Torbjørn Porsmose Rokamp, chefindkøber, Det Digitale folkebibliotek.
Afprøv koncepter og kit til at arbejde med verdensmål
Hvordan kan vi skabe relevante og meningsfulde fællesskaber omkring vidensmålene og den bæredygtige omstilling? Aarhus Bibliotekerne har gjort sig erfaringer med, hvordan man skaber handlefællesskaber for borgerne, som de vil dele ud af i denne workshop. Kom og se deres workshop-kits, og hør om nogle af de koncepter, der er udviklet – fx: Frøbibliotek, Sy-værksted, Klima-kæpheste og Frøpuljen. Der bliver også mulighed for at afprøve flere af koncepterne.
v/Pauline Kerrn-Jespersen, assistent og Helene Bruhn Schvartzman, projektleder for bæredygtighed, co-design og borgerinddragelse, Aarhus Bibliotekerne
Verdensmålscertificering – Fra abstrakte termer til konkret handling
Bibliotekerne har et ansvar ift. klimadebatten, fordi vi har en særlig rolle i samfundet, som det fælleshus, hvor borgere mødes. Det forpligter, men hvordan gør vi os synlige for borgerne i den bæredygtige omstilling? På Glostrup Bibliotek er FN’s verdensmål et fælles sprog – ikke mindst fordi biblioteket nu er ”Verdensmålscertificeret”.
Hør, hvad det vil sige at være et verdensmålscertificeret bibliotek, og hvordan man konkret kan arbejde med FN’s verdensmål på biblioteket og ude blandt borgerne.
v/ Kamilla Petersen, videns formidler på Glostrup Bibliotek.
Dit digitale servicetjek
Hvordan kan vi øge den digitale tryghed, sikkerhed samt det digitale mod hos borgere over 65 år? Det spørgsmål har tre kommuner et bud og svar på. De har nemlig udviklet et koncept bestående af arrangementer, et hjælpernetværk og kampagnematerialer til fri afbenyttelse for alle danske kommuner og biblioteker.
v/ Heidi Kjølby Andersen, projektleder, bibliotekar, Viborg Bibliotekerne
Slip din indre fortæller løs
Kom på workshop om oplæsning og fortællingens magi! Biblioteket er fuldt af gode historier, og enhver medarbejder er fuld af gode historier. Hør om, hvordan du formidler, så der åbnes til sind og hjerte. Gennem teori og frydefuld ordleg vil den enkelte deltager opleve, hvordan fortælling skaber glæde, nærvær og fællesskab.
v/ Dorte Futtrup, fortæller og forfatter
Sådan arbejder du konkret med Verdensmål og bæredygtighed
Verdensmål er i den grad på dagsordenen, og bibliotekerne skal være medspillere i bæredygtig omstilling.
Med udgangspunkt i erfaringer fra Svendborg og Ballerup Bibliotekerne dykker vi ned i praksisnære eksempler – nemlig hvordan de to biblioteker helt konkret i hverdagen arbejder med verdensmål og bæredygtighed.
I oplægget får du inspiration til, hvordan du umiddelbart kan gøre en forskel i organisationen. Deltagerne i workshoppen vil gruppevis arbejde med en konkret case, der kan være første skridt i egen organisation til en mere bæredygtig hverdag.
v/ Thomas Sture Rasmussen, verdensmålskoordinator i Danmarks Biblioteksforening/Ballerup Bibliotekerne.
Fremtidsværksted og kunsten at komme i gang med nye opgaver
NB! Begrænsning på max. 25 deltagere
Gamle opgaver forsvinder, nye opgaver gror frem. Det er den evige sandhed for alle arbejdspladser, og biblioteker er ingen undtagelse. Mere bliver digitaliseret, og biblioteket skal finde nye veje til at få kunder i butikken. Så hvad skal der til for, at du udvikler dig i dit job?
Det får du input til i denne workshop, hvor vi arbejder ud fra, hvordan du løser dine opgaver i dag, og hvad det kræver at kunne løse opgaverne ”i morgen” – med fokus på hvordan din faglighed følger med. Få inspiration til at tage små eller store spring ud i nye opgaver og roller.
v/ Tine Asmussen, vejleder i HKs Karrieretelefon
17:00 – 18:30
Pause og check-in
18:30 – 19:00
Velkomstdrink og uddeling af Jytte-prisen 2023
Vi afslører, hvem der får Jytteprisen. Uddeling af Jytte-prisen sker hvert andet år som anerkendelse af én eller flere personer, der har gjort sig særligt bemærket på det kulturelle område, som har et skævt syn på verden, og som med hjerte og sjæl kæmper for sin sag.
19:00
Middag
20:30
Drag-Bingo med show og flotte præmier
Drag queen Mizz Privileze, kendt fra bl.a. TV2’s “Danmark har talent”, er vært ved en fantastisk afslutning på første konferencedag
09:00 – 09:05
Godmorgen
v/ Mogens Jepsen, journalist, Kommunalbladet, moderator og ordstyrer
09:05 – 09:55
Teknologiforståelse, ChatGPT og tekstrobotter
Et engagerende og interaktivt oplæg, hvor du får indsigt i kunstig intelligens og store sprogmodeller som ChatGPT. Du bliver præsenteret for en række eksempler, fx bøger skabt helt af kunstig intelligens og spørgsmålbesvarende AI-systemer, der hjælper mennesker med at navigere gennem enorme mængder af information. Få en dybere forståelse af, hvordan disse teknologier fungerer, hvilke muligheder de byder på for bibliotekerne, samt hvilke udfordringer de medfører.
v/ Andreas Refsgaard, digital kunstner med en kreativ tilgang til kunstig intelligens. Forfatter til bogen “Skabt af en kunstig intelligens?”.
09:55 – 10:45
Find Nemo og alt andet, du søger efter!
Bliv bedre til at bruge mulighederne i Biblioteket-appen og på hjemmesiden.
Her bliver du klogere på, hvilke muligheder og funktioner der er i Biblioteket-appen, hvordan borgerne kommer til at opleve den nye hjemmeside, hvordan man laver søgninger på publikums-pc´erne og meget mere, når Foreningen Det Digitale Folkebibliotek fortæller om nogle af deres vigtigste produkter og services, som dit bibliotek helt sikkert også tilbyder borgerne.
v/ Morten Maegaard Astrup og Tue Gaston, konsulenter, Det Digitale Folkebibliotek
10:45 – 11:15
Hør om det nye ”Fælles Bibliotekssystem”
Bliv klogere på, hvordan KOMBIT arbejder med at klargøre udbuddet af Fælles Bibliotekssystem, og hvordan vi sammen med biblioteker og pædagogiske læringscentre har udformet kravspecifikationen.Hør Kombit fortælle om kravene til den nye løsning, som både rummer genbrug af det, I kender, og nye funktionaliteter.
v/ Katrine von Freiesleben, Projektleder i Kombit
Assertiv kommunikation og konflikthåndtering: Skab stærke samtaler og løsninger
Har du nogensinde oplevet at stå over for en udfordrende samtale, hvor du ønsker at udtrykke dig klart og ærligt men samtidig bevare respekten og forståelsen for den anden part?
Så er vores workshop om anerkendende og assertive samtaler relevant, fordi den giver dig redskaber til at mestre disse samtaleteknikker.
Vi træner dig i at kommunikere direkte, ærligt og personligt uden at krænke den anden part. Vores mål er at styrke dine kommunikationsevner og gøre dine samtaler mere berigende og effektive. Uanset om du har samtaler med borgere, samarbejdspartnere eller kolleger, vil vores workshop ruste dig til at håndtere selv de mest udfordrende dialoger.
v/ Thea Lindholm Larsen, direktør for Lindholm, Insights, underviser for Komponent
BibMedia – hvad kan bibliotekerne forvente i fremtiden
BibMedia er den store leverandør, når det handler om klargøring og levering af fysiske udlånsmaterialer til landets biblioteker, men BibMedia skal også tilpasse sig krav til fremtiden i forhold til at reducere deres klimapåvirkning.
Det handler om alt lige fra plasttypen på materialerne til leveringshyppighed. Men processen skal foregå i dialog med bibliotekerne og tilpasses jeres behov. Hør om BibMedias tanker og initiativer og vær med i dialogen med virksomheden, så dit biblioteks behov og ønsker inddrages.
v/ Rene Milholt, direktør BibMedia
Rollen som biblioteksansat på sociale medier
Stadig flere biblioteksansatte får opgaver, som har med bibliotekets sociale medier at gøre. Hør Trine fortælle om, hvad man som bibliotek får ud af at formidle sine tilbud på de sociale medier, fx at det er her, man møder bibliotekets brugere og fortæller om alt fra hverdag til fest, nye bøger og nedbrud i printsystemer. Men allermest handler oplægget om de personlige erfaringer, Trine har samlet ved at formidle på de sociale medier: Facebook og Instagram. Du kan fx høre, hvad det kræver at være formidler på de sociale medier, og hvilke overvejelser man skal gøre sig. Og så har Trine flere pointer om forbindelsen mellem at være HK-ansat og arbejde med sociale medier.
v/ Trine Haurits, børneformidler og kommunikationsmedarbejder på Silkeborg Bibliotekernes forskellige sociale medier
12:45 – 13:30
God og dårlig smag, hvem skal bestemme det?
Man siger, at smag og behag ikke kan diskuteres, men Adrian Lloyd Hughes har gjort det med DR’s ”Smagsdommerne” i ti år.
Programmets deltagere var berømte for ikke at lægge fingre imellem, og kunstnere gruede for de mere eller mindre saglige domme, der kunne blive dem tildelt. På et tidspunkt blev oversmagsdommeren himself udsat for smagsdommeri, da DR 1’s ”Kender du Typen?” kom på besøg. Og typekendernes betragtninger fik flere konsekvenser for Hughes og hans gemals indretning, end de havde regnet med.
v/ Adrian Lloyd Hughes, dansk journalist. Han er kendt som vært på flere serier på DR2 og DR K som Smagsdommerne, Kunstquiz og Historiequizzen
13:30 – 13:40
Opsamling og på gensyn!
13:40
Farvel og tak! – Frokost to go
Mandag den 27. november 2023 kl. 10:00 til tirsdag den 28. november 2023 kl. 14:00
Nyborg Strand Hotel og Konferencecenter Østerøvej 2 5800 Nyborg Tlf. +45 65 31 31 31
www.nyborgstrand.dk
Hotel Nyborg Strand ligger ca. 5 minutters kørsel fra Nyborg Banegård. Hvis du vælger at gå, kan du med fordel bruge ”Naturstien”, som er skiltet fra banegården med ”Natursti til Strandhotellerne” – gåafstand 10 min.
Medarbejdere og chefer/ledere ansat på landets folkebiblioteker, museer eller kulturinstitutioner.
Der kan max. deltage 300 personer, og medlemmer af HK Kommunal har fortrinsret til konferencen.
Workshopperne er åbne for alle, der har interesse for området. Efter tilmeldingsfristens udløb afgøres det, hvilke workshops vi holder. Aflysning kan ske ved tilfælde af for få tilmeldte til den enkelte workshop.
Du skal i tilmeldingen prioritere dine to workshopvalg til førstedagen og dit ene workshopvalg til andendagen. Pladserne fordeles så vidt muligt efter først til mølle-princippet. Vi forbeholder os ret til at fordele pladserne.
NB! Du kan ved din tilmelding kun vælge en workshop pr runde. En enkelt workshop kører i 2 runder. Dit valg er bindende og kan ikke efterfølgende ændres, da workshops oprettes ud fra antal tilmeldte.
Efter din tilmelding vil der blive fremsendt en elektronisk faktura til din arbejdsplads, så du skal have arbejdspladsens EAN-nr. parat, når du melder dig til.
Ved eventuelt afbud inden den 26. september 2023 refunderes konferencegebyret mod et administrationsgebyr på kr. 500.
Efter den 26. september 2023 er tilmeldingen bindende, og konferencegebyret vil ikke blive refunderet.
Alle deltagere får endelig bekræftelse efter tilmeldingsfristens udløb den 26.september 2023, hvorefter tilmeldingen er bindende.
Har du spørgsmål i forbindelse med din tilmelding, er du velkommen til at kontakte Kursusafdelingen på mail: kursusafdelingen@hk.dk, Michelle Jørgensen på telefon 3330 4224 eller Jette Prütz Petersen på telefon 3330 4919.
Medlem af HK Kommunal: Enkeltværelse: 3900 kr. Dobbeltværelse: 3200 kr. Dobbeltværelse med opredning: 3000 kr. Uden overnatning: 2500 kr.
Øvrige, i tilfælde af, at der er ledige pladser:
Medlem af AC eller FH-organisation: Enkeltværelse: 5500 kr. Dobbeltværelse: 4500 kr.
Ikke medlem: Enkeltværelse: 8500 kr. Dobbeltværelse: 7500 kr.
Beløbet dækker deltagelse i konferencen, overnatning på Hotel Nyborg Strand, fuld forplejning og materialer.
HK Kommunal dækker ikke transport og tabt arbejdsfortjeneste.
Har du spørgsmål til det faglige indhold, er du velkommen til at kontakte HK Kommunals sekretariat, fagkonsulent Lisbeth Barkholt Hansen på mail: lisbeth.barkholt.hansen@hk.dk.
Programmet er tilrettelagt med input fra medlemmer og samarbejdspartnere.
Vi tager forbehold for ændringer i indhold og tidspunkter.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID