Gå til indhold eller footer
HK logo
Du er nu logget ud
  • Hovedmenu
  • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
  • Selvbetjening
  • Forside
  • Bliv medlem
  • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Meld dig ind
    • Typer af medlemskab
      • Typer af medlemskab
      • Fagforening + a-kasse
      • Fagforening
      • A-kasse
      • Studerende og elever
    • Beregn din pris
    • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Kontante medlemsfordele
      • Forsikringer
        • Forsikringer
        • Ansvarsforsikring
        • Indboforsikring
        • Lønforsikring
        • Ulykkesforsikring
        • Ungdomsforsikring
        • Visse Kritiske Sygdomme
      • HK PlusKort
      • Forbrugsforeningen
      • Mobilabonnement
      • Oplevelser
      • Feriehuse i HK
      • OK fagforening
  • A-Kasse
    • A-Kasse
    • A-Kasse
    • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
    • Selvbetjening
    • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Har du fået en opsigelse?
      • Din første dag som ledig
      • Færdig med uddannelse?
      • Ansøg om dagpenge
    • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Kurser og uddannelse
        • Kurser og uddannelse
        • 6 ugers jobrettet uddannelse
        • HK's anbefalinger til uddannelse
      • Dagpenge i udlandet
        • Dagpenge i udlandet
        • Hvilke lande kan du rejse til?
        • Særligt for færøerne
        • I et andet EØS-land
      • Frivilligt arbejde
      • Om at være til rådighed
        • Om at være til rådighed
        • Mindre intensiv indsats
      • Sygdom og barsel
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Alt om dagpenge
      • Dagpengesatser
      • Beregn dine dagpenge
      • Har du ret til dagpenge?
      • Supplerende dagpenge
      • Feriedagpenge
      • Freelancer/Selvstændig
      • FAQ dagpenge
    • Du har fået arbejde
    • Efterløn
      • Efterløn
      • Efterløn
      • Alt om efterløn
      • Få et overblik
      • Beregn din efterløn
      • Skattefri præmie
      • Efterlønsalder
      • Hvor meget kan du få i efterløn?
      • Har du ret til efterløn?
      • Ansøg om efterløn
      • Webinarer om efterløn
    • Feriedagpenge
    • Freelancer/Selvstændig
    • Webinarer
    • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Udfyld dit udbetalingskort
      • Uddannelse afsluttet
      • Udbetalingsperioder
      • Find blanketter
      • Find pjecer
      • Send dokumenter til os
      • Breve fra HK
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Meld dig ind
      • Organisation og ledelse
      • Kontakt a-kassen
  • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser og arrangementer
    • Onlinekurser
    • Nyheder
    • Blogs
      • Blogs
      • Blogs
      • Alle bloggere
  • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn
        • Løn
        • Lønsamtale
        • Mindsteløn og minimumsløn
        • Løntrin
        • Sådan er din løn sat sammen
        • Lønseddelværktøj
      • Overenskomst
        • Overenskomst
        • HK Handels overenskomster
        • HK Kommunals overenskomster
        • HK Privats overenskomster
        • HK Stats overenskomster
        • TIllidsrepræsentant
        • Den danske model
      • Pension
        • Pension
        • Hvad er arbejdsmarkedspension?
        • Seniorpension
        • Tidlig Pension
        • Tjek din pension
      • Ligelønsberegner
      • Tag et LønTjek
    • HK Kollektiv Lønforsikring
    • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Arbejdstid
        • Arbejdstid
        • Natarbejde
        • Reglerne helt kort
        • Pauser
      • Barsel
        • Barsel
        • Barselsrettigheder
        • Løn under barsel
        • Far på barsel
        • Ledig og barsel
        • Ferie og barsel
        • Elev på barsel
        • Adoption
      • Ferie
        • Ferie
        • Ferierettigheder
        • Sygdom og ferie
        • Ny ferielov - Alt du skal vide
        • Ferie som opsagt
        • Ferielukket
      • Opsigelse
        • Opsigelse
        • Er opsigelsen saglig
        • Opsigelsesvarsler
        • Fritstilling
        • Frivillig aftale
        • Fyringsrunde
        • Konkurs
        • Hvis du selv siger op
        • Opsagt? Kom godt videre
      • Sygdom
        • Sygdom
        • Fravær ved lægebesøg
        • Sygedagpengeregler
        • Barns første sygedag
        • Det gode sygefraværsforløb
        • Sygeguide.dk
    • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Nyt job - det skal du vide
      • Vikar / tidsbegrænset ansættelse
      • Påtale, advarsel og bortvisning
      • Ligebehandling
      • Fleksjob
        • Fleksjob
        • Økonomi i fleksjob
        • Ledig fleksjobber
        • Krav og sanktioner
        • Inddrag HK og tillidsrepræsentanten
        • HK om fleksjob
      • Fritidsjob
        • Fritidsjob
        • Løn, ferie og sygdom
        • Love, regler og sikkerhed
      • Løntilskud
        • Løntilskud
        • Førtidspensionist
        • Jobrotation
        • Seniorjob
        • Trainee-ordning
        • Virksomhedspraktik
        • Andre ordninger
        • FAQ
      • Seniorordning
        • Seniorordning
        • For privatansatte
        • For kommunalt regionsansatte
        • For ansatte i staten
        • For ansatte i butik
    • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Virksomhedens arbejdsmiljøopgaver
        • Social kapital
        • God KollegaKarma
        • Spot på arbejdsmiljøet
      • Arbejdsskader
      • Fysisk arbejdsmiljø
        • Fysisk arbejdsmiljø
        • Computerarbejde
        • Indeklima
        • Indretning af arbejdspladsen
        • Løft og arbejdsstillinger
        • Overvågning på jobbet
        • Gravid på job
      • Psykisk arbejdsmiljø
        • Psykisk arbejdsmiljø
        • Forandringer
        • Konflikter
        • Misbrug
        • Mobning
        • Røveri
        • Seksuel chikane
        • Vold og trusler
        • Links til materialer
      • Tema om stress
        • Tema om stress
        • Er du stresset?
        • Løs stress i fællesskab
        • HK mener om stress
    • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Funktionærloven
      • Forvaltningsloven
      • Love fra A-Z
      • Få juridisk hjælp af HK
    • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer.dk
      • Kurser og netværk til freelancere
      • Toolbox til freelancere
      • Dine rettigheder
      • Dine pligter
      • Freelancerfordele
      • Servicebureau for freelancere
        • Servicebureau for freelancere
        • Opret opgave
        • Indberet timer og udgifter
        • Afslut opgave
        • Prisguide
        • Prisberegner
        • Lønberegner
      • Kontakt en rådgiver
    • Coronavirus
  • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Gode råd til jobsøgning
      • Ansøgning
        • Ansøgning
        • Den motiverede ansøgning
        • Eksempel på ansøgning
        • Analyser jobopslaget
        • Uopfordret ansøgning
        • Videoansøgning
        • Jobsøgning for nyuddannede
        • Elev- og praktikpladsansøgning
        • Ansøgning studiejob
        • Jobsøgning på engelsk
      • Cv
        • Cv
        • Det målrettede cv
        • Eksempel på cv/erhvervserfaring
        • Eksempel på cv/nyuddannet
        • Skabelon på cv
        • Tip til portfolio
      • Få feedback på ansøgning og cv
      • Jobsamtalen
        • Jobsamtalen
        • Gode råd til jobsamtalen
        • Jobsamtalen anden runde
      • Find dit næste job
        • Find dit næste job
        • HK JobBørs
        • Brug LinkedIn og netværk i din jobjagt
    • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Ring til Karrieretelefonen
      • Få hjælp til karriereskifte
      • Inspiration og test
        • Inspiration og test
        • Bliv en bedre nybegynder
        • Tjek din personlighed på jobbet
      • Uddannelse og efteruddannelse
        • Uddannelse og efteruddannelse
        • Efter- og videreuddannelse
        • Økonomi i efter- og videreuddannelse
        • Omstillingsfonden
        • Realkompetencevurdering
      • Udvikling i jobbet
        • Udvikling i jobbet
        • Din udvikling
        • MUS-samtalen
        • Udvikling for ledere
      • Kompetenceafklaring
      • Optimer din LinkedIn
      • Kurser for tillidsvalgte
  • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Bliv medlem af HK nu
      • Alt det du får med et HK-medlemskab
      • Til dig der snart er færdiguddannet
      • Erhvervsakademiuddannelser
      • Professionsbacheloruddannelser
      • Erhvervsuddannelser
      • Grafiske uddannelser
    • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Specielt for dig på ungdomsuddannelse
      • Guide til ungdomsuddannelse
      • Træn mundtlig eksamen
      • Alt om fritidsjob
      • Få besøg på din skole
      • Søg fritids-/studiejob
    • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Specielt for elever
      • Elevløn
        • Elevløn
        • Elev i staten
        • Elev i det private
        • Elev i handel
        • Elev i kommune
      • Ferieregler for elever
      • Hvis du bliver syg i elevtiden
      • Må elever arbejde over
      • Elevguide
        • Elevguide
        • Når du begynder som elev
        • Opret en elevklub
        • Få mest ud af din uddannelse
      • Find en elevplads
      • Mød en elev
    • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Det kan du bruge HK til
      • Forbedr din studieteknik
      • Tag online-kurser
      • Find et studiejob
      • Bliv klar til eksamen
      • Tips til praktiksøgning
      • Hjælp til dit første job
    • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • Job
      • Studieliv
      • Eksamen
      • Fritid
      • Modtagere af HK-legater
      • Se alle temaer
    • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find en praktikplads
      • Find et studiejob
      • Få praktikvejledning af HK
    • Fremtiden du fortjener på arbejdsmarkedet
    • HK’s Frontløberuddannelse
  • Om HK
    • Om HK
    • Om HK
    • Det får du som HK-medlem
    • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Fakta om HK
        • Fakta om HK
        • Politisk daglig ledelse
        • HK's hovedbestyrelse
        • HK Forbundets organisering
        • HK's medlemmer
        • Aktuelle medlemstal
        • Årsrapporter
        • Løn og honorarer til valgte
        • Politikker og retningslinjer
      • Organisationsdiagram
      • HK's love
      • Klagenævn
      • HK's historie
    • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Hovedstaden
        • Hovedstaden
        • HK Handel Hovedstaden
        • HK IMI Hovedstaden
        • HK Kommunal Hovedstaden
        • HK Service Hovedstaden
        • HK Stat Hovedstaden
      • HK Midt
        • HK Midt
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer
        • Branchesektioner
        • Seniorklubber
      • MidtVest
        • MidtVest
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Få en personlig karrieresnak
        • Lokale medlemsfordele
        • HK Jobbørs MidtVest
        • Ansatte i HK MidtVest
        • Seniorklubber i HK MidtVest
      • Nordjylland
        • Nordjylland
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer og lokalråd
        • Ungdom og seniorer
        • Klubber og netværk
        • Lokal presse
        • Om HK Nordjylland
      • Sjælland
        • Sjælland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Faglige sektorer
        • HK Ungdom Sjælland
        • JobBørs Sjælland
        • Kurser og efteruddannelse
        • Lokale arrangementer
        • Om HK Sjælland
        • Seniorklubber
      • Sydjylland
        • Sydjylland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og formænd
        • Sektorer
        • Seniorklubber
        • Arbejdsskader
        • Jobbørs Sydjylland
      • Østjylland
        • Østjylland
        • Forside
        • Kontakt HK Østjylland
        • Kurser og arrangementer
        • Jobsøgning og karriere
        • Arbejdsmiljø og fleksjob
        • Pressekontakt
        • Om HK Østjylland
        • Faglige sektorer
        • Klubber og foreninger
    • Sektorer
      • Sektorer
      • Sektorer
      • HK Handel
        • HK Handel
        • HK Handels bestyrelse
        • Medarbejdere
        • OK Mærkeordning
        • TR Persondata
      • HK Kommunal
        • HK Kommunal
        • Om HK Kommunal
        • Bestyrelse
        • Sekretariatet
        • Tillidsvalgte
        • Kommunalbladet
        • Fag og netværk
      • HK Privat
        • HK Privat
        • Om HK Privat
        • Den grafiske gruppe
        • Industrigruppen
        • Organisationsgruppen
        • Servicegruppen
        • Sundhedsgruppen
        • Luftfart
        • Netværk
        • Feriehuse
        • HK Privatbladet
      • HK Stat
        • HK Stat
        • Om HK Stat
        • HK Statbladet
        • I form til fremtiden
        • Tillidsvalgt i HK Stat
    • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Dansk Laborant-Forening
        • Dansk Laborant-Forening
        • Om DL-F
        • Annoncer og kurser
        • Arbejdsmiljø
        • Laboranten
        • Pjecer
        • Praktikant
        • Studerende
      • DL, Lægesekretærer
      • HK/ABL
        • HK/ABL
        • Jobprofiler
        • OM HK/ABL
      • HK grafisk kommunikation
        • HK grafisk kommunikation
        • Om HK grafisk kommunikation
        • Vedtægter
        • Prisfastsætning
        • Medieaftalerne
        • Ophavsret
        • VISDA
      • HK Seniorer Danmark
      • Samdata
        • Samdata
        • Samdata\HK’s bestyrelse
        • Samdata Magasinet
        • Podcast
        • Forbliv attraktiv
        • Jobjagt
        • Under uddannelse
        • Online kurser
        • Om Samdata
      • HK Ungdom
    • Job i HK
      • Job i HK
      • Job i HK
      • Ledige stillinger
      • HK som arbejdsplads
        • HK som arbejdsplads
        • Kristian Sørensen
        • Anton Gramstrup Larsen
      • Bliv elev i HK
    • Politik
      • Politik
      • Politik
      • HK mener
        • HK mener
        • HK om efteruddannelse
        • HK om stress
        • HK om beskæftigelsesindsatsen
        • HK om ligestilling
        • HK om seksuel chikane
        • HK om EU
        • HK om FN's verdensmål
        • HK om klima
        • Se alle emner
      • Politiske blogs
      • Kongresser i HK
    • Presse
      • Presse
      • Presse
      • Pressekontakter
      • Pressemeddelelser og materialer
    • Kontakt HK
English
MIT HK
Log ind PANE HEADLINE

Log ind med MitID & NemID

Du kan altid logge ind med MitID eller NemID. Hvis du ønsker at oprette eller ændre din personlige adgangskode til HK kræver det login med MitID eller NemID.
Log ind Problemer med login med MitID eller NemID?

Log ind med HK-adgangskode

For at kunne benytte en personlig adgangskode til HK, skal du først oprette en ved at logge ind med NemID. Herefter kan du benytte adgangskoden, hver gang du logger ind.
Problemer med login med adgangskode?

Fejl på Login Med NemID

Du kan i øjeblikket ikke logge ind med NemID på Mit HK , det skyldes en fejl hos NemID.
Du kan logge ind med brugernavn/adgangskode, hvis du tidligere har oprette en, eller du kan anvende MitID

 

Få hjælp til login

NemID eller MitID virker ikke. Hvad gør jeg? Så skal du kontakte supporten hos NemID eller MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.

Få support hos NemID

Få support hos MitID

Skal jeg altid logge ind med NemID eller MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.

Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID eller MitID?
Ja, det kan du godt.

Problemer med
log ind


Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode'  på Mit HK.


Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.


Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Skal jeg altid logge ind med NemID?

Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?

Ja, det kan du godt.


Jeg har  tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00

English

Do you want information in English? Visit our English website.
GO TO OUR ENGLISH SITE

Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.

7011 4545

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

7010 6789

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Chat med en rådgiver

Vi sidder klar ved chatten alle hverdage

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

  1. Om HK
  2. HK Stat
  3. HK Statbladet
  4. Tema: Staten privatiserer for milliarder
  • Vrede i forsvaret
  • Udlicitering for milliarder
  • 'Slipper for al bøvlet'
  • TR: Stor usikkerhed for kollegerne
  • Frustration før overdragelsen
  • Ny rengøring er 'behovsstyret'
  • Stort fokus på sikkerhed
  • Det er blevet mindre fleksibelt
  • Ingen kaffe og mangelfuld rengøring
  • Tror ikke på millionbesparelser
  • Holder øje med ISS
  • Mere udlicitering på vej
  • Hvad er facility management?
  • Fakta om statens udlicitering
  • Fakta om forsvarets ISS-kontrakt
  • Fakta om ISS
  • Fakta om politiets udlicitering
  • Fakta: De er med
  • 5 svar fra myndighederne
  • Svar og kommentarer fra ISS
  • Læs også

Tema: Staten privatiserer for milliarder

I de kommende år udliciterer den danske stat serviceopgaver for mere end 6 milliarder kroner til private udbydere. Staten kan spare enorme summer, lyder argumentet for at udlicitere driften af kantiner, rengøring, vedligeholdelse af bygninger og intern service. Men det kan gå ud over kvaliteten og arbejdsglæden, og der kan komme store ekstraregninger, lyder kritikken. Midt i det hele står medarbejderne med en meget stor usikkerhed.

Tekst: Rasmus Lindharth

- Fra den ene dag til den anden følte jeg mig som en fremmed i eget hus.

Sådan fortæller en medarbejder, der i oktober 2019 blev ’privatiseret’. Efter en lang årrække som ansat i staten blev han overdraget til privat ansættelse, da servicevirksomheden ISS overtog store dele af servicearbejdet i 22 statslige virksomheder.

Medarbejderen ønsker at være anonym af hensyn til sin jobsituation, men fortæller, at efter ISS er begyndt at levere intern service, vedligeholdelse og andet såkaldt ’facility management’, bliver en række serviceopgaver nu ikke længere løst. Også rengøringen er efter hans opfattelse markant forringet, fordi der er afsat mindre tid.

HK Statbladets redaktion har været i kontakt med flere medarbejdere, der fortæller om ventetider, fordi der er tvivl om, hvem der fx må bestille en håndværker eller tekniker til de opgaver, man ikke selv kan løse på stedet.

- Jeg ved ikke, hvad det er, de er gået med til. Alt det med småt koster ekstra. Når der er en ekstraordinær opgave, så skal ISS have ekstra penge. Jeg tror næppe, at der er en besparelse, siger den anonyme servicemedarbejder.

Vrede i forsvaret over massive problemer

Foto: Forsvaret

HK Statbladets redaktion har interviewet mere end 30 medarbejdere, tillidsfolk og ledere fra en række af de berørte arbejdspladser i staten om deres oplevelser med de nye serviceløsninger. Der er massiv kritik og især i forsvaret en meget stor vrede over, at det er blevet mere besværligt at passe sit arbejde, fordi tingene ikke fungerer.

Kritikken retter sig især mod, at beslutningen om at privatisere er truffet uden hensyn til lokale forhold, risikoen for meromkostninger og uden blik for de menneskelige omkostninger. Servicen skal bare være billigere.

Udlicitering for milliarder

Og der er store penge i at hjælpe staten med at drive sine bygninger og gøre rent. Forsvaret har fra 2018-2024 udliciteret service til ISS for 3 milliarder kroner i Danmarks største udliciteringsaftale nogensinde. 

Bygningsstyrelsen har indgået en kontrakt med ISS på 2 milliarder kroner i ”bølge 1”, der gælder i årene 2019-2025. Dansk Politi har kontrakt for mindst halvanden milliard kroner med den svensk-nordiske servicekoncern Coor. Og den nye regering fortsætter indtil videre privatiseringen. Ifølge tilhængerne er der store besparelser for staten. Men der er også store menneskelige omkostninger, bøvl og risiko for ekstraregninger, der i sidste ende kan æde besparelserne op, lyder kritikken.

Bygningsstyrelsen har fået til opgave at udmønte politikernes beslutning om at samle og udlicitere driften og vedligeholdelse af statens faciliteter. Her anerkender kontorchef Emil Blomqvist Lund fra Center for facility management, at det er en stor omvæltning for de medarbejdere, der bliver virksomhedsoverdraget. Selvfølgelig er der ting, der går galt, men i det store billede bliver langt det meste løst til tiden, siger han.

- Vi er kommet i gang med et meget stort stykke arbejde. En masse mennesker skal ændre deres rutiner, og det fungerer ikke bare fra den ene dag til den anden. Det tager op mod et år at komme helt på plads, mener han. 

Bygningsstyrelsen får alle henvendelser med bestillinger, fejlmeldinger eller klager til ISS at se, og siden projektet startede i oktober, er der kommet omkring 10.000 henvendelser. Det kan være alt fra, at der mangler et whiteboard i et mødelokale, til at der mangler noget mad i kantinen, forklarer Emil Blomqvist. 

I samme periode er der kommet omkring 100 deciderede klager. Og tallene er ikke overvældende i forhold til, hvad man kan forvente. Det er et meget normalt billede for en førstegangs-udlicitering, mener han. 

- Overordnet set er det vores vurdering fra Byggestyrelsen, at vi er kommet fint fra land, og vi oplever, at samarbejdet med ISS fungerer fint.

Han kan ikke afvise, at brugerne vil opleve et andet serviceniveau, end de er vant til. Det følger med, når man harmoniserer niveauet på tværs af staten.

- Jo, serviceniveauet er blevet et andet, end før vi overtog. Så det kan betyde, at brugerne nogle steder oplever, at deres niveau af service er gået ned. Omvendt har vi også steder, hvor vi har hævet niveauet, fordi det ikke levede op til vores standarder. Som en tværstatlig løsning, vil vi gerne give samme service til samme typer behov. Når det er sagt, kan vi sagtens håndtere, at en institution kan have nogle opgaver eller funktioner, der gør, at vi tilpasser kontrakten til netop dette.

- Vi oplever, at der nogle steder ikke er en særlig grund til, at der fx bliver vasket gulv 3 gange om ugen. Det plejer man bare. Men ud fra vores faglige ekspertise, indsigt i  branchestandarder, og hvad andre offentlige og private virksomheder køber, så kan vi vurdere,  at det er nok at vaske en gang om ugen i den type lokale. Omvendt skal vi fx sikre et højere niveau til repræsentative lokaler, siger kontorchefen.

"Vores kunder slipper for al bøvlet"

Skatteministeriet. Foto: Shutterstock

Fra 1. oktober 2019 overtog virksomheden ISS via en milliardkontrakt med Bygningsstyrelsen driften af service og vedligeholdelse (den såkaldte ’facility management’, red.) hos 22 statslige institutioner i hele Danmark. (bølge 1).

Opgaverne rummer maden i kantinerne, reception og rengøring, vedligeholdelse af bygninger og grønne områder, intern service, sikkerhed, affaldshåndtering og ledelse af opgaven. I forvejen var 9 statslige institutioner omfattet, og i alt 31 er nu med i privatiseringen.

- Indtil nu har Bygningsstyrelsen kun leveret bygninger og vedligehold, mens vores kunder selv har stået for alt det andet, som fx rengøring, kantine og vagtordning. Nu tager Bygningsstyrelsen over og leverer fremover en samlet pakke med både bygninger og serviceydelser. På den måde gør vi det, vi er bedst til. Og vores kunder slipper for al bøvlet og kan i stedet koncentrere sig 100 procent om at løse deres kerneopgaver, udtalte direktør i Bygningsstyrelsen Rasmus Brandt Lassen sidste år i en pressemeddelelse.

Det med at slippe for bøvlet er der delte meninger om. 

I ’bølge 1’ blev 124 overenskomstansatte medarbejdere overdraget fra staten til ISS den 1. oktober 2019. 14 andre var tjenestemænd, som teknisk set er blevet ’tvangspligtigt udlånt’ til ISS. 5 medarbejdere blev overført til Bygningsstyrelsen.

Cirka 60 af de berørte ansatte var ansat på en HK-overenskomst. En af de store spillere i bølge 1 er Skatteministeriet, hvor hele ministeriets område er omfattet.

Derudover er dele af Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet med i bølge 1, der overgik til ISS fra 1. oktober sidste år. 

TR: Stor usikkerhed for kollegerne

Regitze Wellendorph er tillidsrepræsentant i skatteforvaltningen hos Administrations- og Servicestyrelsen i Herning (ofte kaldet ADST, red.). Indtil virksomhedsoverdragelsen den 1. oktober 2019 var hun også tillidsrepræsentant for en del af de servicemedarbejdere, der nu arbejder for ISS, men som tidligere var ansat på skattecentre rundt i landet.

- Det er klart, at det skabte stor usikkerhed for kollegerne. Hvad sker der med mig? Hvad skal jeg lave? Får jeg alle mine opgaver med over? Og sådan nogle spørgsmål. Og så fylder usikkerhed om løn og vilkår, og hvad der skal ske i 2021, selvfølgelig meget, fortæller hun.

Når statens serviceopgaver bliver udliciteret, følger de ansatte med og bliver ’virksomhedsoverdraget’. Udgangspunktet er, at de beholder deres løn og vilkår, indtil den nuværende overenskomst udløber. Så bliver de indplaceret i ISS’ lønsystem.

Den nuværende overenskomst udløber 1. april 2021, og derefter ved medarbejderne ikke, hvad der skal ske med deres løn, tillæg, pension, frokostpause og andre vilkår.

Frustration før overdragelsen

Fra ISS vandt statens store udbud i april, og frem til selskabet overtog opgaven den 1. oktober 2019, blev der afholdt informationsmøder flere steder i landet. Flere faggrupper skulle overdrages, og de lokale HK-afdelinger landet over har hjulpet medlemmerne med at svare på spørgsmål. Også Landsklubben HK SKAT haft tæt kontakt med de berørte medlemmer og har i samarbejde med HK STAT udarbejdet et ark med spørgsmål og svar.

Tillidsrepræsentanterne var med ved de fleste møder, og i starten var der en del frustrationer over situationen, fortæller Regitze Wellendorph.

- En del kolleger føler, at de har savnet information, og nogle har været ret frustrerede. Men jeg synes, at vores ledelse har gjort, hvad de kunne for at lytte og så vidt muligt forsøge at skabe klarhed om de spørgsmål, der var, siger hun.

Ny rengøring er 'behovsstyret'

Ulla Fabricius. Foto: Hung Tien Vu

Siden 1. oktober har 143 overførte medarbejdere stået i en ny situation – iført nye uniformer. Nogle har været positivt overraskede. Nogle har valgt at gå på efterløn eller pension. Nogle har søgt væk. Mindst 6 er ifølge redaktionens oplysninger blevet fyret. Og HK Statbladets redaktion har kendskab til mindst 2 tilfælde, hvor medarbejdere er blevet langtidssygemeldt.

Ulla Fabricius er formand for Landsklubben HK Skat og taler hver uge med ledere, tillidsrepræsentanter og kolleger i hele landet på tværs af styrelserne i skatteforvaltningen.

- Vi har allerede lokale flextidsaftaler som er opsagt, og vi har desværre hørt om afskedigelser blandt dem, dem der blev overdraget i oktober, fortæller hun.

For tiden bliver der snakket meget om facility management på landets skattekontorer, for der er mange frustrationer hos både nye og gamle medarbejdere med den nye model.

- Ændringerne rammer også alle de medarbejdere, der bare oplever at maden og rengøringen bliver dårligere, simple bestillinger trækker ud, eller at det pludselig er bøvlet at bestille mødeforplejning.

- Folk har selvfølgelig forståelse for, at der kan være børnesygdomme, og når der mangler papirhåndklæder på toiletterne, så kan vi godt glæde os over, at det ikke var toiletpapiret, vi skulle undvære. Men nogle steder er der altså rigtig mange børnesygdomme, siger Ulla Fabricius.

Hun fortæller, at skattefolkene også har fået udvidet deres ordforråd indenfor det rengøringstekniske.

- Vi har skullet lære et nyt udtryk, fortæller Ulla Fabricius. Det er ’behovstyret frekvensrengøring’. De ord skulle vi lige tygge på. Det betyder kort sagt, at der kan komme en rengøringsassistent ind i lokalet og vurdere, at der ikke er behov for rengøring, siger hun.

Stort fokus på sikkerhed

Liselotte Reistrup. Foto: Michael Drost

Et af problemerne er, at alle servicekontrakter er opsagt eller skifter leverandør. Det betyder, at faste aftaler for alt fra kaffemaskiner til fx service af portene i garageanlæg, elevatorer, reparation af døre kan være ophørt eller annulleret, lyder det fra flere arbejdspladser. Eller også er de medarbejdere nu væk, som havde en viden om, hvordan problemet skal løses. Det giver bøvl. Og hvis ISS ikke vinder kontrakten næste gang, så starter det hele jo forfra igen, konstaterer en medarbejder.

I Gældsstyrelsen har den nye rengøring også givet problemer. Det fortæller flere kilder til HK Statbladet. Blandt andet giver det bøvl, at der nu kommer såkaldt ’synlig rengøring’, altså at der bliver gjort rent på kontoret i dagtimerne, mens styrelsens medarbejdere arbejder med personfølsomme sager.

- Det betyder, at kollegerne er nødt til at vende alle papirer om, indtil rengøringen er gået, og det kan i sidste ende tage tid fra arbejdet med sagerne, forklarer Liselotte Reistrup, der er fællestillidsrepræsentant for HK-ansatte i styrelsen.

- Vi har rigtig meget fokus på sikkerhed og GDPR. Det er indskærpet, at computeren skal låses, hver gang man forlader den. Også selv om man bare skal ud til printeren og hente et papir. Og hvis man har sager liggende, skal de vendes om, hvis der kommer folk udefra. Derfor har den nye rengøring i arbejdstiden også skabt frustrationer blandt nogle af vores kolleger og funktionsledere, fortæller hun.

FTR: Det er blevet mindre fleksibelt

Anitta Kristensen er fællestillidsrepræsentant for HK'erne i Banedanmark. Selv arbejder hun i Ringsted, men færdes hver uge i hovedsædet i København eller rundt i landet.

- Ud af de kolleger, der er blevet virksomhedsoverdraget, er den ene blevet fyret, og den anden er ved at lære en ny op, og ryger så ud bagefter. Vi har også en der er tjenestemand, som først blev overført til Bygningsstyrelsen og nu er "udlånt" til ISS. Det er ikke så let, for man er langt fra sin arbejdsgiver og risikerer jo at blive "glemt" især til lønforhandlinger.

Også for de daglige rutiner har overdragelsen til ISS betydning.

- Vi oplever, at det er svært at lave noget om, så det passer til vores virksomhed. Vi har jo døgnbetjening på en del af vores arbejdspladser, og fx i trafiktårnet (Øst i København, red.) var vi nødt til at få kantinens åbningstider forlænget med en time, fordi folk spiser på skift. Det lykkedes, men hos os i Ringsted har de fleste droppet kantinen. Det er blevet mindre fleksibelt, fordi man nu skal betale for hele ugen, men vi er jo rundt i hele landet hele tiden, så man bliver træt af at betale to steder for sin frokost. Jeg håber, at det bliver bedre til efteråret, når vi flytter ind i vores nye hus, siger Anitta Kristensen, med henvisning til Banedanmarks nye domicil ved Ringsted Station, der skal rumme cirka 360 medarbejdere.

Ingen kaffe og mangelfuld rengøring

I skatteforvaltningens skal Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) drive og udvikle de gamle it-systemer, der ligger bag hele skatteopkrævningen. Det er en kompliceret opgave, men i flere perioder har det været uden kaffe.

- Kaffemaskinerne hos UFST afdeling på Sluseholmen har nemlig været ude af drift i perioder. I et tilfælde ramte det ekstra, fordi alle 3 kaffemaskiner var ude af drift samtidig, fortæller Jacob Leth Halldorsson, som er it-specialist og fællestillidsrepræsentant i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.

En underdirektør måtte ringe direkte til en leder i Bygningsstyrelsen for at få løst problemet, fortæller han.

- Vi har også oplevet, at klager over rengøringen gik direkte til rengøringsselskabet, hvilket resulterede i, at et enkelt bord blev rengjort, selv om klagen lød på hele kontoret. Der blev ikke fulgt op af en manager eller en kontraktansvarlig.

Birgitte Skou Munkedal arbejder i Udlandsbeskatningen i Fredensborg, hvor hun også er tillidsrepræsentant. Hun fortæller, at hos dem er rengøringen et problem.

- Vi er gået fra dårlig rengøring til nærmest ingen. Til gengæld er maden i kantinen anrettet lidt pænere.Jeg synes, at det er lidt underligt, at vores servicemedarbejdere ikke længere arbejder i samme firma.

Tror ikke på millionbesparelser

Peter Raben. Foto: Mikkel Østergaard

Staten sparer millioner på sine servicefunktioner, lød det sidste år i en fælles pressemeddelelse fra Moderniseringsstyrelsen, Bygningsstyrelsen og ISS. Forventningen er, at første bølge af Statens Facility Management vil betyde en samlet besparelse i størrelsesordenen 300 millioner kroner i løbet af 7 år, lyder det i pressemeddelelsen. 

- Med facility management-løsningen får de 31 statslige institutioner et meget mere enkelt styrings-setup, hvor de ikke længere skal holde snor i mange forskellige leverandører og en masse kontrakter. (...) Og som en væsentlig sidegevinst, sparer staten mange millioner om året – penge, som regeringen kan bruge på velfærd andre steder i det offentlige, udtaler direktør i Moderniseringsstyrelsen Poul Taankvist i pressemeddelelsen.

I HK Stat har næstformand Peter Raben fulgt privatiseringen af statens servicefunktioner. Han tvivler på, at der er den store besparelse at hente.

- Det lyder som et skønmaleri. Sporene fra tidligere udliciteringer skræmmer. Og hvor meget kan man egentlig spare, når de private leverandører skal tjene penge, spørger han.

Forskning viser, at den økonomiske effekt af udlicitering er meget svingende. Udlicitering kan både have negativ, neutral eller positiv økonomisk effekt. Og fortalerne for udlicitering glemmer meget ofte at indregne tab af kvalitet og transaktionsomkostningerne i deres opgørelser. Og så overser man nogle gange alle de ressourcer, som bliver brugt på at forberede og gennemføre et udbud. Og ikke mindst følge op på, om man får leveret varen, mener Peter Raben.

- Måske kan de spare på medarbejdernes vilkår ved at levere en dårligere service, som så går ud over de resterende medarbejdere. Men vi risikerer også både ekstraregninger og at skulle bruge mere tid på kontrol af, om vi får den rigtige service og på juridiske slagsmål, siger Peter Raben.

Han mener, det er afgørende, at der nu bliver gennemført en seriøs evaluering, før bølge 2 sættes i vandet. 

Og det er også planen med en grundig evaluering, oplyser Bygningsstyrelsen.

Styrelsen har lavet baseline-målinger på medarbejdernes tilfredshed med arbejdspladsens drift og service i 2018 og 2019 - før ISS overtog opgaven, og frem mod sommerferien vil man igen måle på tilfredsheden og dermed kvaliteten. Det sker ved at stille en stor gruppe medarbejdere mere end 40 detaljerede spørgsmål, og på den måde skal det nok komme frem, hvis der er problemer, forventer Emil Blomqvist Lund, der er kontorchef i Bygningsstyrelsens center for facility management.

- I hele projektperioden er der stor involvering. Inden vi startede op, har vi lavet en masse interviews og samlet data (fra brugerne, red.). Og vi har haft materialet til godkendelse hos institutionerne, siger han.

Hvis man opdager en fejl eller mangel skal det være nemt at oprette en sag på det, så det kan blive udbedret, mener kontorchefen.

- Vi har prøvet at gøre det nemt at komme ind i systemet og dermed gøre det nemt for brugeren. Og jeg håber, at det bliver meldt ind, når der er problemer.

- Vi vil gerne gøre det så godt som muligt for statens arbejdspladser. Hvis vi kan ændre nogle procedurer og dermed skabe en bedre oplevelse, så vil vi altid gerne forsøge det, siger kontorchefen.

Holder øje med ISS

Skatteministeriet har som eneste ministerium fået koblet hele ministerområdet med alle styrelser til den nye fælles serviceløsning. Det har ikke været muligt at få et interview med skattemyndighederne om sagen, men redaktionen har modtaget følgende skriftlige svar fra Administrations- og Servicestyrelsen (ADST), som på vegne af hele Skatteministeriet har stået for koordinering af indsamling af data vedrørende ’facility management’:

’ADST oplyser, at vi generelt får leveret de ydelser, som vi har behov for. Der er dog tale om en stor omlægning, og der er derfor mange hjørner, som der skal følges op på, og nye processer, som skal fungere. Derfor er der også fortsat konkrete problemstillinger, som kræver opfølgning og afklaring.  

Derudover oplever ADST også et behov for at sikre en tæt opfølgning på ydelserne i henhold til kontrakten og de tilkøbsydelser, som ISS også leverer. Vi har således stort fokus på, at ISS skal leve op til kontraktens indhold.’

Mere udlicitering på vej

Ifølge Byggestyrelsens mål– og resultatplan 2020 skal næste udbud ske til efteråret, så flere ministerier kan få privatiseret deres service med anden og tredje bølge af Statens Facility Management i 2021 og 2023.

Ifølge Bygningsstyrelsens hjemmeside vil det i løbet af de kommende måneder blive meldt ud, hvilke ministerier, der skal med i "bølge 2”. Flere centrale kilder oplyser dog, at en række ministerier forsøger at ’svømme baglæns’ og undgå at komme med i næste bølge. 

HAR DU ET TIP?

Kontakt redaktionen

Hvad er facility management?

Facility management er outsourcing af service- og kontoropgaver. Blandt argumenterne for at udlicitere er, at de færreste virksomheder har viden og kompetencerne til at udnytte og drifte deres bygninger optimalt. Outsourcing kan ikke kun føre til besparelser, men kan styrke konkurrenceevnen og fokus på kerneopgaven, lyder argumenterne.

Fakta Om statens udlicitering

Statens facility management omfatter alle ministerier og de tilhørende institutioner med undtagelse af forsvaret, politiet, kriminalforsorgen og anklagemyndigheden, der allerede er omfattet af egne integrerede facility managementløsninger.

Statens facility management udrulles i 3 bølger, og efter den første bølge foretages der i foråret 2019 en evaluering af konkurrencesituationen. På baggrund af evalueringen besluttes eventuelle justeringer af de efterfølgende 2 bølger.

2. og 3. bølge planlægges idriftsat henholdsvis i 2021 og 2023. De 3 bølger har i dag en samlet volumen på omkring 1,1 milliarder kroner årligt. Alene den første bølge rummer opgaver til 22 institutioner for 280 millioner kroner årligt.

I løbet af kontraktens 7-årige periode løber det samlet op i 1,960 milliarder kroner. Der ventes at staten kan spare 300 millioner i løbet af de 7 år svarende til cirka 43 millioner kroner om året. Statens facility management bygger videre på erfaringerne fra forsvaret og politiet, som inden for de senere år har etableret lignende løsninger.

Kilde: Bygst.dk 

Forsvaret har ISS-kontrakt på 3 milliarder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) og ISS indgik i 2017 Danmarks største offentlige facility management-aftale, da parterne indgik en 6-årig partnerskabsaftale på facility management. Aftalen har en samlet kontraktværdi på omkring 3 milliarder kroner og omfatter ni serviceområder på over 500 etablissementer i Danmark.

Fakta om ISS

ISS-koncernen blev grundlagt i 1934, men virksomhedens rødder kan spores helt tilbage til 1901. ISS’ historie begyndte i København i 1901, som et lille sikkerhedsfirma med 20 natvægtere, der tilbød at passe på lokale virksomheder om natten. I dag er ISS en af verdens største facility servicevirksomheder med aktiviteter i 70 lande, en omsætning på mere end 70 milliarder kroner årligt og omkring 480.000 medarbejdere på verdensplan.

Kilde: ISS 

ISS delte tidligere en række opgaver for Forsvaret med selskabet Forenede Rengøring, men har nu hele opgaven i både Vest- og Østdanmark.

Kilde: Fagbladet 3F: Den beskidte rengøring

Politiet har udliciteret siden 2012

Politiet har siden 2012 udliciteret serviceopgaverne – også kaldet facility management – til firmaet Coor, og aftalen har dækket alle politikredse og lokaliteter under politiet. Fra efteråret 2019 gælder en ny aftale hvor Den Centrale Anklagemyndighed og Kriminalforsorgen også er omfattet.

Ydelserne dækker blandt andet over rengøring, kantinedrift, post og intern service, vedligehold af bygninger og tekniske anlæg, vognparkservice og arealpleje. Hos politiet står Coor også stå for den praktiske hittegodshåndtering. Kontrakten har en forventet årlig værdi på over 250 millioner kroner i 6 år og indeholder en mulighed for at forlænge kontrakten med yderligere 3 år.

Kilde: Politi.dk 

Fakta: De er med

  • Finansministeriet: Digitaliseringsstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen og Statens IT
  • Erhvervsministeriet: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Nævnenes Hus, Sikkerhedsstyrelsen
  • Skatteministeriet: Hele ministerområdet
  • Justitsministeriet: Civilstyrelsen, Datatilsynet, Tilsynet med Efterretningstjenesterne
  • Miljø- og Fødevareministeriet: Fødevarestyrelsen
  • Transport, Bygnings- og Boligministeriet: Bygningsstyrelsen, Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet og Banedanmark
  • Rigsrevisionen
  • Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet: Energitilsynet

 

Facility management for den fælles løsning relaterer sig til drift af bygninger og udgør i det daglige rammerne for løsningen af de statslige institutioners kerneopgaver. Den fællesstatslige facility managementløsning under Byggestyrelsen omfatter:

  • FM-ledelse: Ledelse af servicemedarbejdere, indkøb og udbud, leverandør- og kontraktstyring. Dette varetages af Bygningsstyrelsen.
  • Kantine: Kantine og mødeforplejning.
  • Renhold: Daglig rengøring og vinduespolering.
  • Intern service: Reception, gæstemodtagelse og omstilling, håndtering af post og pakker, håndtering, udlån og udlevering af effekter, opfyldning af kontorartikler mv.
  • Indvendig vedligehold: Dag-til-dag-vedligehold, mindre reparationer, interne flytninger.
  • Udendørs arealer: Vintertjeneste, pleje og renhold af udvendige arealer.
  • Sikkerhed: Vagtrunderinger, udrykninger, overvågning, adgangssystem og alarmanlæg.
  • Affaldshåndtering: Bortskaffelse af affald, håndtering af affald i forbindelse med den centrale opsamlingsplads.

 

I Forsvaret omfatter kontrakten med ISS rengøring, forplejning, arealpleje, bygninger og belægninger, affaldshåndtering, tekniske installationer, intern service, skyde- og øvelsesområder samt brandberedskab.

Kilde: Bygningsstyrelsen , FES og Forsvaret

 

5 svar fra myndighederne om privatisering af statens serviceopgaver

HK Statbladets redaktion har stillet følgende spørgsmål til Moderniseringsstyrelsen om udliciteringen af statens service i et fælles ”facility management-udbud.”

Moderniseringsstyrelsen har sendt svarene til redaktionen på mail.

Svarene er delt i 2, så Moderniseringsstyrelsen svarer på det økonomiske, og Bygningsstyrelsen svarer på de andre spørgsmål.

Svar fra Moderniseringsstyrelsen

I skriver i en pressemeddelelse fra 2019, at: ”Staten kan spare millioner”. Gælder det stadig? Hvor meget forventer I, at staten sparer årligt på bølge 1?

Det er fortsat vores forventning, at kontrakten med ISS kan frigøre op mod 300 millioner kroner i hele kontraktperioden på 7 år svarende til omkring 40 millioner kroner om året. Det er midler, som vi i staten kan bruge på velfærd og mere borgernære formål. De første 2 år deler de deltagende statslige institutioner den økonomiske gevinst, som så kan gavne lokalt, hvor det giver mest mening. 

Svar fra Bygningsstyrelsen

1. Bølge 1 har været i gang i cirka 4 måneder nu. Hvad siger jeres erfaringer og foreløbige tilbagemeldinger? Er I tilfredse med den service, staten får?

I forhold til, at vi med 'statens facility management' driver facility management på en ny måde, så kan vi efter de første 4 måneder kun være tilfredse.

En del af den nye måde at drive FM i staten på indebærer, at Bygningsstyrelsen har defineret et standardniveau, der gælder for alle kunderne i bølge 1. Vi kan ikke afvise, at nogle kunder kan opleve ikke at modtage den kvalitet, som de skal. Det tager vi naturligvis hånd om, så den service, vi yder til institutionerne, lever op til den kvalitet, vi har sat som mål.

Der er for hver ydelse en indkøringsperiode på 2 måneder. Der har været forskudt start på ydelserne, og derfor er 'rengøring' og 'vagt og sikkerhed' først gået i drift den 1. januar 2020. Deres indkøringsperiode er derfor ikke udløbet endnu. Ud fra de objektive målepunkter bliver der leveret det, Bygningsstyrelsen har bedt om.

2. Hvem betaler, hvis der sker fakturering på opgaver, som ligger ud over kontrakten? Er det den enkelte styrelse eller Bygningsstyrelsen?

ISS kan ikke sende ekstraregninger for ydelser, de mener, er udenfor kontrakten. De kan heller ikke fakturere for ydelser, der ikke er godkendt af kunden inden igangsættelse.

Kontrakten fungerer sådan, at institutionerne betaler et abonnement for faste ydelser. Derudover kan de bestille opgaver, der ligger ud over kontrakten, men hvor prisen er fastsat på forhånd, det kan fx være flytning af inventar. Disse bestillingsydelser betaler kunden selv.

Bygningsstyrelsen varemodtager og kvalitetssikrer alle fakturaer, inden de bliver faktureret til kunden. Kunden kommer derfor ikke til at modtage fakturaer for ydelser, de ikke har bestilt selv, eller som ligger uden for kontrakten. Hvis nogle har oplevet det, er det en fejl, som vil blive håndteret.

3. Vi hører fra medarbejdere, som synes, de får dårligere mad. Dårligere rengøring. Almindelige serviceopgaver, som ikke fungerer eller udføres, fx mødebooking som er mere besværligt, har I en kommentar til det?

Det er subjektivt, hvad der er god mad, og hvornår rent er rent nok. Der kan godt være nogle, der har den oplevelse, mens den generelle tilfredshed kan være fin. Vi ser naturligvis på de tilbagemeldinger, som vi løbende får fra institutionerne, så vi sikrer os, at institutionerne modtager den kvalitet, som de skal. I forhold til rengøring er ydelsen først gået i drift 1. januar 2020, og er derfor stadig inde i den 2 måneders indkøringsperiode, som alle ydelserne har.

En del af denne nye måde at drive FM i staten på indebærer, at Bygningsstyrelsen har defineret et standardniveau, der gælder for alle. Institutionerne er derfor gået fra hver deres løsning til en vis grad af harmonisering, så det kan ikke afvises, at nogle vil opleve en forskel i kvalitet fra før til nu. Harmoniseringen er ikke lagt ud fra laveste fællesnævner, men tværtimod ud fra et mål om at opnå en god brugertilfredshed. I udbudsmaterialet har Bygningsstyrelsen lagt et stort fokus på høj kvalitet, og det har i tildelingskriterierne vægtet højere end pris.

Der er foretaget 2 baseline-målinger af brugertilfredsheden med de eksisterende løsninger i henholdsvis juni 2018 og september 2019 inden driftsstart 1. oktober 2019. Til september bliver der gennemført en tilfredshedsmåling blandt institutionerne i bølge 1, som bliver holdt op imod gennemsnittet af de 2 baseline-målinger. Det vil give et billede af den samlede tilfredshed med løsningen blandt brugerne, og vi kan bruge resultaterne til at iværksætte handleplaner ud fra. Vi laver også nogle ad hoc målinger frem mod september på repræsentativt udvalgte lokationer.

4. Bliver bølge 2 udsat, hvis evalueringen ikke er god?

Nej, igangsættelse af bølge 2 er besluttet, men erfaringerne fra bølge 1 indgår naturligvis i arbejdet hermed.

Svar og kommentarer fra ISS

HK Statbladet: Vi har talt med en række tillidsfolk og medarbejdere på de statslige arbejdspladser i statens "bølge 1", som oplever, at der er markant forringet rengøring. Flere oplever dårligere mad og peger på, at almindelige serviceopgaver, ikke fungerer, ikke bliver løst eller kun udføres efter adskillige rykkere. Fx et toilet der står og løber, eller ikke virker i flere måneder, besvær med at få hængt et billede eller en opslagstavle op på væggen, vand, der mangler på en etage, kaffemaskiner, der er ude af drift i en uge og op til en måned. Har I en kommentar til det? 

ISS: Sammen med Bygningsstyrelsen leverer vi en løsning, der harmoniserer serviceniveauet på tværs af staten. Det kan betyde, at brugerne nogle steder oplever, at serviceniveauet falder, mens andre oplever, at det stiger. Vi er kommet fint fra start, men der vil altid være nogle opstartsudfordringer, og dem tager vi hånd om i samarbejde med Bygningsstyrelsen. Baseret på de henvendelser og tilbagemeldinger vi har fået, så mener vi ikke, at eksemplerne, der nævnes, er repræsentative for den generelle holdning til serviceløsningen.

HK Statbladet: Mange servicekontrakter er opsagt og skal nu overføres til jer. Giver det udfordringer, og er det en større opgave, end I havde forventet?

ISS: Vi var helt bevidste om, at det var en stor og kompleks opgave, vi skulle løfte sammen med Bygningsstyrelsen. Vi er ikke blevet overrasket over opgavens størrelse eller af opstartsudfordringerne, der er helt forventelige, når en masse mennesker skal ændre rutiner – det gælder både de nye ISS-medarbejdere og de ansatte i styrelserne. 

HK Statbladet: Jeg forstår, at I har fået virksomhedsoverdraget 143 medarbejdere fra staten i "bølge 1". Svarer det til jeres tal? 

ISS: Vi fik virksomhedsoverdraget omkring 230 nye medarbejdere, hvoraf 128 medarbejdere blev virksomhedsoverdraget fra staten. De øvrige medarbejdere blev overdraget fra private serviceleverandører, der tidligere leverede services til nogle af styrelserne. Nogle medarbejdere har været ansat i staten i mange år, og vi ved, at der har været mange spørgsmål og en del usikkerhed forbundet med udsigterne til at blive "privatiseret". 

HK Statbladet: Kan I sige noget om, hvad I gør (har gjort) for at tage i mod de nye medarbejdere?

ISS: I ISS har vi gennem tiden fået overdraget rigtig mange medarbejdere. Derfor er vi meget opmærksomme på de følelser, der kan være forbundet med at få en ny arbejdsgiver, og vi har en professionel onboarding-proces, der tager hånd om den enkelte. Vi har god erfaring med at møde vores nye kolleger på tomandshånd, og derfor har vi i forbindelse med virksomhedsoverdragelsen haft individuelle samtaler med vores nye kolleger. Derudover har vi holdt fælles informationsmøder i henhold til lov om virksomhedsoverdragelse, holdt møder med ledere, holdt kickoff-arrangementer, og alle har modtaget informations- og nyhedsbreve samt en velkomstfolder. Vi gør alt, vi kan, men vi ved også, at der fortsat kan være medarbejdere, der føler sig usikre, og det forsøger vi på bedste vis at tage hånd om. Vi har kun en interesse i, at alle føler sig godt behandlet.

HK Statbladet: Der er også usikkerheder om, hvad der sker med løn og vilkår, når overenskomsten udløber, har I meldt noget ud om det? 

ISS: Ja. Vi har i onboarding-processen informeret alle medarbejdere, der skulle virksomhedsoverdrages til ISS, om, at de overgår til ISS’ overenskomster i 2021, når deres nuværende overenskomst udløber. Det betyder, at de overgår til henholdsvis service-, kantine- eller ejendomsfunktionæroverenskomsten - alt efter deres fagområde. Vi har informeret via individuelle møder, fælles informationsmøder, kickoff-arrangementer, og alle har modtaget informations- og nyhedsbreve samt en velkomstfolder, hvor det står beskrevet.

HK Statbladet: Hvad er fordelene ved at være privatansat/ ansat hos jer, som I ser det? 

ISS: Hos ISS bliver medarbejderne del af en serviceorganisation, hvor deres faglighed er i fokus og en del af vores kerneforretning. Det betyder, at de får flere muligheder for at udvikle og uddanne sig gennem vores mange uddannelsestilbud på deres fagområde. Samtidig kan vi tilbyde nye karriereveje og et stort netværk af kolleger, der arbejder med service. Desuden er deres faggrupper omdrejningspunktet for ISS’ arbejde med at sikre optimale arbejdsmiljøforhold. Og netop at skabe en tryg og sikker arbejdsplads var i fokus ved virksomhedsoverdragelsen af de omtrent 230 nye kolleger, vi fik fra andre private serviceleverandører og staten. Helt konkret har vi siden opstart i oktober 2019 endevendt hele arbejdsmiljøet – alt lige fra farlige kemikalier til ergonomi er gennemgået og optimeret.

HK Statbladet: I staten har medarbejderne ytringsfrihed, og faktisk har ombudsmanden flere gange slået fast, at man fx også gerne må kritisere sin arbejdsgiver. Har I / hvad er jeres politik på det område? 

ISS: Vores kultur og værdier opfordrer til en åben og ærlig dialog. Hvis man er utilfreds med enten sine kolleger, arbejdsopgaver, leder eller ISS, har vi en række muligheder for at komme i dialog omkring udfordringerne – det kan fx være via individuelle møder, MUS-samtaler, sin tillidsrepræsentant eller sin arbejdsmiljørepræsentant. Derudover kan alle ISS-medarbejdere få hjælp via vores whistleblower-ordning eller hos vores ombudsmand, hvor man er anonym.

Læs også

HK Stat koordinerer løbende indsatsen for medlemmer berørt af facility management med de statslige organisationers fælles sekretariat i OAO. OAO har lavet brochuren Medarbejdernes rettigheder i forbindelse med overgang til den fællesstatslige facility management løsning

HK Statbladet

Trustpilot
OK logo HK en OK fagforening

Mest besøgte indhold på HK.DK

Fagforening

  • Alt om din løn
  • Er du blevet opsagt?
  • Skal du holde ferie?
  • Regler om arbejdstid
  • Alt om overenskomster

A-kasse

  • Læs breve fra HK
  • Find blanketter
  • Udfyld udbetalings-/dagpengekort
  • Se udbetalingsperioder
  • Søg feriedagpenge

Bliv medlem

  • Læs om kontante rabatter og fordele
  • Se alt det du får med et medlemskab
bliv medlem

Kontakt HK

Ring til HK
Fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.
7011 4545
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Bestil opkald

Ring til
HK's A-Kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed.
7010 6789
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Bestil opkald

Chat med en
rådgiver

Du kan chatte med os, når du har brug for gode råd, vejledning eller har spørgsmål til dit medlemskab.
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Find din
lokalafdeling

HK har lokalafdelinger over hele landet, så vi er altid tæt på.
Find afdeling
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Bliv medlem

Stå stærkere i dit arbejdsliv

bliv medlem
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
  • Skærmdeling
  • Få Læst teksten op

Log ind som medlem

Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID

log ind