Faglige netværk

|  HK Kommunal

HK Kommunal byder dig velkommen til det væld af muligheder for faglig udvikling, som findes i HK Kommunals netværk. Med de mange nye netværk vil HK Kommunal skabe dialog og viden blandt en bred skare af medlemmer.

HK's netværk skaber faglig udvikling for medlemmer af HK Kommunal. Her får I den nyeste viden og udveksler erfaringer. I kan efterlyse gode ideer, udsende nyheder, afholde temadage, debattere, diskutere og derigennem løfte det faglige niveau.

I har også mulighed for at påvirke den fagpolitiske udvikling i jeres felt ved at få politikerne i tale. Og gennem netværkets arbejde får HK Kommunal direkte viden om jeres behov og kan målrette tilbud til jer.

Det får du ud af at være med i et netværk

Fokus på fremtiden. Du får mulighed for at udvikle nye tanker, ideer og metoder sammen med fagfæller. Sammen kan I få ideer og se nye muligheder, som du ikke kan se alene. Samlet kan I løfte niveauet i jeres faglige felt.

Faktuel viden. Du får fingeren på pulsen og mulighed for at følge med i den nyeste viden inden for dit fagområde. Du kan følge med i, hvordan andre tackler eksempelvis ny lovgivning og retningslinjer.

Fællesskab. Du bliver en del af noget større og får kontakter, du kan trække på, når du har brug for hjælp. Du får del i et smittende engagement ved at være sammen med andre, der brænder for det samme som dig selv.

Faglig sparring. Du både giver og får faglig sparring på konkrete udfordringer, som I hver især står over for og brænder for at komme videre med.

Fagpolitisk indflydelse. Hvert netværk har tilknyttet en fagkonsulent og en kommunikationsmedarbejder, som kan hjælpe jer med at få politikerne i tale, hvis I har interesse for det. En gang om året mødes netværkslederne med områdeformænd og HK Kommunals bestyrelse.

Sådan fungerer et netværk

Et netværk i HK Kommunal kan både være et virtuelt mødested i HK's netværksunivers og et netværk, der mødes i den virkelige verden fx på en temadag. I netværkene på HK.DK kan du skrive indlæg, kommentere ændres indlæg og ”like” de indlæg og kommentarer, du synes om.   Brug netværkene på HK.DK til at stille faglige spørgsmål, rejse spændende diskussioner og komme med forslag til arrangementer i netværket. Netværkets ledere har ansvaret for netværkets aktiviteter - fx en temadag. Du kan hjælpe dem ved at foreslå emner til temadagen.

Hvem kan danne et netværk

Håbet er, at de fleste netværk dannes efter initiativ fra jer medlemmer. Det vil sige, at du også kan tage initiativ til at starte et netværk. Der kan dog også være faglige områder, hvor HK Kommunal vil tage initiativ, fordi det er nødvendigt med en sparringspartner til input og så videre.

Hvem kan være med i et netværk?

Netværkene er for medlemmer af HK. Det er vigtigt, at så meget viden som muligt samles i netværkene.

Jamen jeg er allerede med i en lokal erfa-gruppe?

Og den skal du bare fortsætte i. Vores håb er, at nogle af disse erfa-grupper kunne have lyst til at samarbejde med andre lokale erfa-grupper, hvorved I kan have et mere landsdækkende netværk, som samtidig kan trække på HK/Kommunals hjælp og support.

Hvem bestemmer hvad der skal ske i netværkene?

Det gør netværket selv. Så om netværket skal mødes fysisk, udsende nyhedsbreve, arrangere temadage, kun ”leve” virtuelt på nettet, er helt op til medlemmerne i netværket.

Hvordan bliver jeg medlem af et netværk?

Du kan finde et netværk her på HK.DK, som du nemt og hurtigt kan følge og dermed holde dig opdateret på. Det er bare at klikke på "Følg dette netværk".

Når du følger et netværk får du automatisk opdateringer i din profil her på siden, og hvis du er medlem af HK Kommunal kan du gøre brug af de mange fordele og muligheder i netværkene. Blandt andet får du tilbudt arrangementer og konferencer om dit fag.

Hvis du savner et netværk eller ikke kan finde et netværk, der passer til det du leder efter, så kan du altid enten foreslå et netværk eller sende os en mail for at høre mere om dine muligheder for at netværke med andre HK'ere. Send os en mail.

Hvordan får jeg besked når der sker noget nyt i mine netværk?

Du kan få en daglig eller ugentlig mail med nye indlæg og kommentarer fra de netværk du følger her på HK.DK. Find notifikationsindstillingerne i din profil når du er logget på Mit HK.

Værktøjer og hjælp til at komme i gang

For at du kan komme godt i gang med et netværk, tilbyder vi en række værktøjer og ydelser.

Vi har lavet en startpakke hvor dit nye netværk kan få alt fra hjælp til at finde kolleger til støtte til at arrangere temadage for netværket.

Det kan du få, hvis du vil starte et netværk:

• Hjælp med at finde andre HK'ere der arbejder inden for samme felt
    • Lokaler i den lokale HK-afdeling til at holde det første møde i netværket
    • Mulighed for økonomisk tilskud til arrangementer og aktiviteter
    • Støtte til at arrangere konferencer, temadage i netværket og lignende
    • En startpakke til hjælp fra eksempelvis konsulenter til en værdi af op til 10.000 kroner
    • Udvikling af indhold til nyhedsbreve

Desuden tilbyder vi også dit netværk muligheden for, at særlige faglige problemstillinger og udfordringer bliver taget op politisk. Både i HK og i et bredere politisk perspektiv. Vi arbejder også på at kunne støtte med hjælp til at komme i medierne med eksempelvis læserbreve, der tager aktuelle problemstillinger op.

Redigeret: 04. februar 2015 kl. 10:06

OK18: Arbejdsgivere vil bremse lønstigninger

Lønningerne i kommuner og regioner har udviklet sig for stærkt og skal ned på et andet leje,...

OK18

Sagsbehandling bliver påvirket af demonstrationer

Når borgere demonstrerer foran rådhus og jobcentre, kan det påvirke sagsbehandlingen, viser en...

Lederne skal gribe effektivt ind over for chikane

De ansatte på de københavnske jobcentre føler sig meget udsat for chikane fra utilfredse borgere....

Mobning og chikane Arbejdsmiljø

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Giv dine input til næste overenskomst

Materialet er pakket og klar til at blive bragt ud på arbejdspladserne, så alle medlemmer kan...