Hvad gør HK på beskæftigelsesområdet?

|  HK Kommunal

HK Kommunal er en rigtig fagforening, så ud over det klassiske fagforeningsarbejde, hvor din lokale tillidsrepræsentant forhandler løn og arbejdsforhold lokalt, har du som medlem også fordel af en stærk organisation, der knokler for at påvirke dine arbejdsbetingelser hele vejen rundt: Fra de bonede gulve på Christiansborg og i ministerierne til direktionsgangen på rådhuset eller regionsgården.

Med over 50.000 medlemmer i ryggen er vi en stærk spiller, der bliver lyttet til. Vi bruger mange kræfter på at påvirke Christiansborg, når der skal laves ny lovgivning eller nye reformer, og når de er vedtaget, går vi i gang med at påvirke arbejdet med at udmønte den nye lovgivning med det samme.

Vi har løbende dialog med KL, STAR og ministeriet, ligesom vi samarbejder med de andre fagforeninger på beskæftigelsesområdet for at bringe medarbejdernes vilkår i fokus.

Vi har i forbindelse med beskæftigelsesreformen været initiativtager til flere udspil om uddannelsesmidler og kompetenceløft, ligesom vi igennem LO har afgivet høringssvar, hvor netop arbejdsforholdene på jobcentrene har været omdrejningspunktet: For mange reformer med for kort implementeringstid, dårligt IT-udstyr og manglende blanketter som et par eksempler.

Det er ofte også HK Kommunal, der er med til at sætte dagsorden i medierne, eksempelvis ved at finde cases og historier fra ”virkelighedens verden”.

Uddannelse og kompetenceløft

I Danmark har vi en lang tradition for, at arbejdsmarkedets parter er med til at udvikle hele arbejdsmarkedet, og dermed også de uddannelser, der er indgangsbilletten til arbejdspladserne. Derfor deltager HK Kommunal løbende i arbejdet med at tilrette og nytænke de uddannelser, der udbydes på eksempelvis professionshøjskolerne.

På beskæftigelsesområdet arbejder vi således sammen med eksempelvis VIA og Metropol om udformningen af modulerne på akademi- og diplomniveau, ligesom vi sammen med KL er i gang med et projekt, der skal identificere fremtidens jobprofiler på beskæftigelsesområdet og derefter udforme uddannelserne, der skal støtte op om dem. I snart mange år har det været omdrejningspunktet for HK Kommunal at sikre efteruddannelsesmidler og midler til kompetenceløft af vores medlemmer, når der er forhandlet overenskomst.

På mange uddannelsessteder sidder der desuden HKere som repræsentanter for fagbevægelsen i bestyrelser og repræsentantskaber, så vi også helt lokalt er med til at påvirke uddannelsesstederne.

Ny viden, nye samarbejder

Den offentlige sektor ændrer sig hurtigt i disse år, og det kræver, at din fagforening hele tiden er opdateret med den nyeste viden og ved, hvor man skal søge indflydelsen. Derfor deltager vi aktivt i projekter, undersøgelser og forskning, der giver ny viden om beskæftigelsesområdet. Det kan være i partsprojekter med KL, igennem egne undersøgelser eller ved at bidrage til andres forskning på området.

Vi sørger også for at være repræsenteret ved diverse konferencer og årsmøder, så vi hele tiden har fingeren på pulsen med de nyeste strømninger inden for det politiske liv på Christiansborg og i organisationer som eksempelvis KL.

HK er der også lokalt

De fleste HK-arbejdspladser har velfungerende klubber, der med tillidsrepræsentanten i spidsen har mulighed for påvirke din arbejdsplads lokalt. Det kan både ske i det små, hvis der opstår problemer, men også rent strategisk gennem MED-systemet, hvor de kan sætte arbejdsmiljø, kompetenceudvikling og andre store spørgsmål på dagsordenen.

Du er som medlem altid velkommen til at gå til tillidsrepræsentanten, hvis du oplever udfordringer på arbejdspladsen, men i høj grad også, hvis du har forslag til aktiviteter eller arrangementer, som HK Kommunal kan hjælpe med. Det kan være fyraftensmøder om faglige eller politiske emner, sociale aktiviteter eller noget helt tredje. Brug din fagforening - det er det, den er til for!

Redigeret: 29. september 2016 kl. 01:16

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Relevante nyheder

20. juni 2018  | HK Kommunal

Langtidsledige og kontanthjælpsmodtagere får stadig oftere fodfæste på arbejdsmarkedet i takt med, at kommunerne lukker op for nye løsninger på beskæftigelsesområdet.

18. juni 2018  | HK Kommunal

Ombudsmanden slår fast, at hvis en myndighed begår væsentlige fejl over for en borger, er det ikke uden videre nok blot at rette fejlen. Myndigheden bør forklare borgeren om fejlen og i visse tilfælde beklage.

28. maj 2018  | HK Kommunal

Det bliver ikke med Sophie Løhdes gode vilje, at kommuner indfører koordinerende sagsbehandlere for at hjælpe borgere med komplekse problemer. Ideen var fx ikke en succes på hospitalerne, lyder det fra ministeren.

Se alle nyheder

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

Social og beskæftigelse Administration

Social og beskæftigelse Ydelse og borgerbetjening Administration

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Alt om fagområdet Beskæftigelse

Hvis du arbejder på som jobkonsulent, socialformidler eller har en af de mange andre jobtitler på...

Politik Social og beskæftigelse

Projekter og viden

Vi er involveret i en lang række projekter på beskæftigelsesområdet.

Alt om fagområdet social og beskæftigelse

Netværk Politik Social og beskæftigelse

Se flere artikler

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

Social og beskæftigelse Administration

Social og beskæftigelse Ydelse og borgerbetjening Administration

Se flere aktuelt
Netværksdebat

Se mere under Netværk
Andre artikler

Alt om fagområdet Beskæftigelse

Politik Social og beskæftigelse

Projekter og viden

Vi er involveret i en lang række projekter på beskæftigelsesområdet.

Alt om fagområdet social og beskæftigelse

Netværk Politik Social og beskæftigelse