Alt om fagområdet Skole, bibliotek og kultur

30. juni 2017  |  HK Kommunal

Arbejder du på en folkeskole, på et bibliotek eller med kultur i en kommune er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i vores fagområde.

På skolerne, bibliotekerne og på kulturområdet sker der i disse dage store forandringer. Mange borgere bliver stadig mere selvhjulpne og digitale selvbetjeningsløsninger vinder ind. Og kravene til os ændrer sig hele tiden.

Både i skole, biblioteks og kulturverdenen beskæftiger vi os med læringsrummet, møderummet, inspirationsrummet og det performative rum, og ord som læring, viden og formidling er nøgleord for os. Derfor er du som eksempelvis biblioteksassistent, skolesekretær eller administrativ konsulent en del af et stærkt fagligt fællesskab i HK Kommunal.

I fagområdet arbejder vi i den kommende tid blandt andet med disse ting:

• At samle alle de gode kræfter i de nye netværk, hvor også HK’ernes mange nye roller, kompetencer og muligheder folder sig ud, fx i form af et idekatalog.
  • Samarbejde på de forskellige arbejdsområder i forhold til digitalisering, frivillighed og medborgerskab.
  • Løbende at revidere biblioteksassistent-uddannelsen.
  •  I OK13 aftalte KL og HK at gennemføre et projekt om at afdække og arbejde med udvikling af nye funktioner på folkebibliotekerne – hvilke roller og kompetencebehov det sætter på dagsordenen. Projektet foregår i 2014/15 og den ny viden bliver formidlet i relevante netværk og på dette website.
  • At arbejde for et samarbejde på skoleområdet, dialog med formanden for landsforeningen af skolesekretærer og Musikskolesekretærer.

Del og få ny viden i dine netværk

Hvis du vil blive klogere på dit fag eller vil dele gode erfaringer med kolleger, så kan du følge med og deltage i et  af de mange faglige netværk vi har oprettet her på HK.DK. Find faglige netværk om lige netop det du arbejder med her

Netværkene er meget mere end blot det der foregår online. Vi planlægger også møder og arrangementer i den virkelige verden. Hold øje med dit netværk og i HK's nyhedsbreve for opdateringer på dit fagområde.

Områdeformand

Heidi Skov er områdeformand for Skole, Bibliotek & Kultur. Heidi er sekretariatsleder ved Nordagerskolen i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Uddannelse

Når du arbejder på et bibliotek, på en skole eller på kulturområdet sker der naturligvis hele tiden store forandringer i de krav der bliver stillet til dig og dine kompetencer.

Vi arbejder for og med dig

Dit fag er vigtigt for dig - og for os. Derfor har alle fagområder i HK Kommunal en eller flere fagkonsulenter samt en kommunikationsekspert tilknyttet.

Jonas Thing er fagkonsulent for fagområdet Skole, Bibliotek & Kultur og vil sammen med Linda Rasmussen og vores politikere have fokus på fagets udvikling i fremtiden. Vi vil sammen hjælpe med at etablere netværk og få dem til at fungere bedst muligt.

Mogens Jepsen er tilknyttet hele fagområdet som kommunikationsekspert og bidrager med viden og støtte i HK's netværk samt medieovervågning, nyheder og andet, der er relevant for dig.

Viden og rapporter

Projekt om tre nye roller på biblioteksområdet

Hvordan styrker og løfter man bibliotekets opgaver nu og i fremtiden? Det har HK sammen med KL og en lang række biblioteksfaglige medarbejdere og ledere forsøgt at give et bud på i inspirationsmaterialet “Tre roller på biblioteket”.

Mød de tre roller her

Performeren

Om performeren fra projektmaterialet: I kan se resultatet af performerens arbejde, når bibliotekets materialer vækkes til live på nye, kreative måder. Borgernes besøg på biblioteket bliver til en oplevelse, når performeren klæder sig ud og optræder for børn eller inddrager borgernes sanser i kreativ historieformidling. Det er også resultatet af performerens arbejde, når borgerne træder ind i biblioteksrummet og oplever et værtsskab af imødekommenhed, tilgængelighed og hjælpsomhed.

Frivilligkoordinatoren

Om frivilligkoordinatoren fra projektmaterialet: Når frivillige borgere og foreninger udfylder roller på bibliotekerne ved at gennemføre læsekredese, lektiehjælpsgrupper eller “nørklecafeer” - er det frivlligkoordinatoren, der har kontakten til de frivillige og skaber rammerne for dem i bibliotekets dagligdag.

Eventmageren

Om eventmageren fra projektmaterialet: Eventmageren er den, der får events og kulturarrangementer “op at stå”. Man kan se resultatet af eventmagerens arbejde, når man i lokalavisen kan læse, at bibliotek og lokalsamfund inviterer til sæsonens events- og kulturtilbud. Eventmageren ser muligheder, tager initiativ, udvikler , afholder, styrer og evaluerer kulturarrangementer og events i samspil med andre på - og uden for - biblioteket.

Se en gennemgang af de tre roller - inklusiv videoer - i denne flotte præsentation.

De har været med

Medarbejdere og ledere fra disse kommuner har deltaget i projektet: Albertslund, Faxe, Frederiksberg, Hjørring, Høje-Taastrup, Ikast-Brande, Næstved, Odense, Svendborg, Tårnby og Vejle Kommune. Desuden er både HK Kommunal og KL med i projektet, der er forankret i Fremfærd-samarbejdet. Læs mere om Fremfærd her.

Biblioteks-konference
mød kolleger, få inspiration og bliv klogere på fremtidens bibliotek

19. og 20. september 2017 i Nyborg.

Alt om konferencen

Se alle debatter

Relevante nyheder

10. juni 2018  | HK Kommunal

Halvdelen af landets biblioteker oplever mere uro, og de er nu så plagede, især på tidspunkter uden personale, at de indfører vagtordninger.

06. februar 2018  | HK Kommunal

Kortvarige, men systematiske observationer kan føre til oplagte og nærmest banale ændringer, der er med til at sikre en varm velkomst i Borgerservice.

18. december 2017  | HK Kommunal

Episoder med uro og konflikter er i stigning på landets biblioteker, viser en undersøgelse blandt Bibliotekarforbundets tillidsrepræsentanter.

Se alle nyheder

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Bibliotekskonference 2017

Bibliotekernes rolle forandrer sig fortsat. Biblioteket som institution og bibliotekets fysisk...