Fagstrategi

01. november 2013  |  HK Kommunal

Vi skal sikre, at der fremover er job til HK'ere i kommuner og regioner, og at HK Kommunals medlemmer er klædt på til at løfte opgaverne. Derfor har vi vedtaget en fagstrategi med overskriften "Vi gør det let at være borger og virksomhed i Danmark".

Fagstrategien for HK Kommunal beskriver overordnet, hvad HK-grupperne samlet set skal have af kompetencer. Der bliver ikke talt om titler og specifikke arbejdsopgaver, men om vores viden, handlinger og holdninger, det vil sige: det vi kan, gør og vil.

Hvad laver en HK-ansat i kommuner og regioner? I HK Kommunals nye fagstrategi er svaret enkelt:

Vi gør det let at være borger og virksomhed i Danmark

HK Kommunal vil sammen med jer medlemmer arbejde for, at faget bliver opfattet på en ny måde. Og med den nye strategi får vi fokus på alle de handlinger, der er afgørende for, at samfundet fungerer, og på alle de kompetencer, der gemmer sig bag titler og opgaver.

Fremtidssikring

Vi vil ikke risikere at ramme en udløbsdato. Derfor taler vi ikke om titler og opgaver i den nye fagstrategi.

Hvis man er lægesekretærer, og lægen ikke længere har brug for en sekretær, eller hvis man udsteder pas, og opgaven bliver digitaliseret, bliver man overflødig.

Har vi i stedet fokus på det vi kan, gør og vil, og er den der tilrettelægger sikre og effektive patientforløb, og/eller den der vejleder i digitale løsninger, så vil der fortsat være brug for os.

Strategien

Fra drift til drivkraft – et nyt handlingsorienteret fokus.

Med den økonomiske og digitale udvikling i kommuner og regioner står vi på en brændende platform; vi risikerer at blive ofre for effektivisering, hvis vi bliver ét med de opgaver og ydelser, vi leverer. Hvis vi eksempelvis bliver lig med udstedelse af pas, og den serviceydelse bliver digitaliseret, risikerer vi at blive overflødiggjort.
I stedet vil vi drive digitaliseringen og fokusere på den effekt, vi er med til at skabe. Så bliver det tydeligt, at vi har værdifulde kompetencer, som kvalificerer os til alle mulige andre opgaver – også de, der kommer som følge af digitaliseringen.

Hvad skal vi gøre?

Det er nu vi skifter fra at betragte os selv som driftsressource, der leverer en ydelse, til at se os selv som drivkraft, der med passion og holdning igangsætter, udvikler og driver service. Det kræver, at vi fremover træder ind i nye roller, at vi er fleksible og udfordrer de eksisterende rammer for vores arbejde. Vi skal fokusere på at drive service, idéer, processer og løsninger, der gør det let at være borger og virksomhed i Danmark. Det betyder, at vi byder ind på nye opgaver og tilegner os nye kvalifikationer og bringer dem i spil.

Hvad mener vi med vores fag?

For at drive service definerer vi vores fag ud fra:

Det vi kan – vores viden

Det vi gør – vores handlinger

Det vi vil – vores holdninger

Vores fag er summen af vores viden, opgaver og roller, ikke kun titler, uddannelser og arbejdspladser. Vi skal se bredere på vores fag. Vi skal se os selv i flere opgaver og indenfor flere arbejdsområder.

Det vi kan – vores viden

På fremtidens arbejdsplads er vi kendte for at være kvalificerede til at løse mange forskellige arbejdsopgaver på tværs i en organisation:

Sagsbehandling. Vi sagsbehandler, fører tilsyn og rådgiver i forhold til lovgivning om offentlig service. Vi dokumenterer pris, indhold, kvalitet, effekt og tilfredshed med velfærdsservice ved hjælp af analyser og evalueringer.

Administration og styring. Vi styrer og udvikler økonomi, personale og velfærdsservice. Vi omsætter politiske beslutninger og lovgivning til forståelige og tilgængelige serviceløsninger.

Rådgivning og forebyggelse. Vi rådgiver, vejleder og underviser medarbejdere, borgere, politikere og virksomheder om offentlig service og brugen af digitale systemer. Vi hjælper borgere med sociale og sundhedsmæssige problemer.

Ledelse. Vi leder medarbejdere, funktioner og projekter..

Det vi gør – vores handlinger

På fremtidens arbejdsplads er vi kendte for at bringe vores viden i spil på nye måder og indenfor nye områder og arbejdsopgaver:

Vi byder ind på nye opgaver. Vi er nysgerrige og bruger vores faglige kvalifikationer i praksis. Vi leder eget job og påtager os ansvar for helheden i opgaveløsningen med fokus på effektivitet.

Vi samarbejder og skaber sammenhæng. Vi samarbejder i teams, i projekter og som koordinatorer på tværs i organisationen, med andre faggrupper og eksterne samarbejdspartnere. Derved skaber vi helhed og sammenhæng i sags- og behandlingsforløb for borgere.

Vi igangsætter og driver hverdagens udvikling og projekter. Vi leder eller indgår i udviklingsprojekter, er sparringspartnere og undervisere, hvor vi bidrager med vores viden om offentlig service og ideer til udvikling af en effektiv og borgervendt velfærdsservice.

Vi leverer differentieret service. Vi møder borgere og virksomheder i ligeværdig dialog og lader deres individuelle behov danne udgangspunkt for vores service..

Det vi vil – vores holdninger

På fremtidens arbejdsplads er vi kendte for at have vilje, viden og visioner for fremtiden:

En veldrevet effektiv offentlig administration. Vi arbejder for, at den offentlige sektors administration til enhver tid er effektiv og tidssvarende i forhold til teknologiens og samfundets udvikling.

Aktivt medborgerskab. Vi fremmer aktivt medborgerskab, hvor borgerne inddrages, deltager og oplever medansvar for den offentlige sektor.

Retssikkerhed og patientsikkerhed. Vi sørger for, at retssikkerhed og patientsikkerhed er i top i al kontakt mellem borgeren og virksomheden og den offentlige sektor.

Velfærd og livskvalitet for borgere og ansatte. Vi bidrager til øget velfærd og livskvalitet for borgeren og arbejder for gode arbejdsvilkår og et godt arbejdsmiljø for offentligt ansatte.

Jobindsatsen skal beskæres med en sjettedel

Erhvervslettelser skal ifølge regeringen finansieres med besparelser i beskæftigelsesindsatsen på...

Social og beskæftigelse

Rebild og Næstved kommuner vandt elev-priser

Årets Praktiksted for kontorelever i kommuner og regioner gik til Rebild Kommune, mens Næstvæd...

Længere levetid bliver indregnet i din pensionsordning

Vi lever markant længere tid end for blot få år siden. Pensionsudbetalingerne skal strækkes over...

Pension HK-medlemmer

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Giv dine input til næste overenskomst

Materialet er pakket og klar til at blive bragt ud på arbejdspladserne, så alle medlemmer kan...