Vi skal have anerkendt stress og mobning som arbejdsskader

Marianne Vind, næstformand i HK/Privat.

Der skal føres flere ligelønssager, arbejdsmiljøet skal styrkes, og den nye fagstrategi skal få flere medlemmer til at efteruddanne sig. Marianne Vind genopstiller som HK/Privats næstformand ved kongressen i november. Læs her, hvad hun vil arbejde på i de kommende fire år.

Hvad er du personligt mest stolt over at have bedrevet som næstformand de seneste fire år?
- At jeg har været med til at sætte arbejdsmiljøarbejdet så højt på dagsordenen i hele HK. Jeg har talt om arbejdsmiljø i alle fora og prøvet at få en arbejdsmiljøvinkel ind på så godt som alt, hvad vi foretager os. Vi ved jo, at bedre trivsel fylder meget i medlemmernes arbejdsliv. Og det er lykkedes at flytte fokus i hele organisationen. Jeg har blandt andet været med til at sikre, at alle faglige konsulenter i lokalafdelingerne har været på arbejdsmiljøuddannelse i det seneste år. Det er kæmpestort. Det betyder, at de kan være meget mere opsøgende på arbejdsmiljøet, når de alligevel er ude på en arbejdsplads.

Men der er ikke meget, der tyder på, at arbejdsmiljøet er blevet afgørende bedre for HK/Privats medlemmer. Hvad vil du gøre de næste fire år for at nå derhen?
- Nej, det er desværre ikke blevet bedre. Vi skal selvfølgelig fortsætte indsatsen på alle fronter. Men derudover har jeg to afgørende pejlemærker. Noget af det, som kan rykke allermest, og som jeg vil arbejde endnu mere med, er den kæmpe synergi, der ligger i samarbejdet mellem tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.
For det andet skal vi påvirke politikerne. Det kan simpelthen ikke passe, at vi har en lovgivning på det psykiske arbejdsmiljøområde, som ikke er blevet fornyet siden 1998. Vi skal have anerkendt via lovgivning, at stress er en sygdom, man kan få af at gå på arbejde. Og at mobning altså er noget, folk bliver syge af. En af de største ændringer ville være, hvis det var Arbejdstilsynet og ikke politiet, som skulle efterforske sager om dårligt arbejdsmiljø. Det er ikke en politiopgave.
Derudover skal flere stressramte anmelde stress som en arbejdsskade - og ikke kun få en sygemelding. Jeg ved godt, at som systemet er nu, vil det ikke blive anerkendt som en arbejdsrelateret lidelse. Men vi har brug for de tusinder af anmeldelser for at dokumentere over for arbejdsgiverne og politikerne, at der altså er et stort problem.

Et andet af de områder, du har arbejdet for, er sikring af ligeløn mellem kønnene. Inden for HK/Privats område er uligelønnen faldet ganske lidt de seneste år - hvad vil du gøre, for at der for alvor sker noget?
- Min første ambition, som er nødvendig, før vi for alvor kan gøre noget, er, at alle bliver klar over, at der er uligeløn. Så det vil jeg blive ved med at fortælle vidt og bredt. Der er en skræmmende uvidenhed og fornægtelse mange steder - men meget sjældent onde hensigter. Der er bare nogle indgroede mekanismer. Så bevidsthed om, at det virkelig sker, at kvinder pr. automatik får mindre i løn, vil rykke helt vildt meget.

Men udover at tale om det, hvad kan du som HK/Privats næstformand gøre for at skubbe på, så bevidstheden kommer?
- Vi skal føre flere sager. Vi har kørt én sag på otte år! Det er svært at få vores medlemmer til at anmelde, at de er udsat for uligeløn. Fordi det er et kæmpe tabu, selv om det i bund og grund handler om retfærdighed. En indgang er at tage fat i de store fyringsrunder, hvor vi alligevel har fat i medlemmerne igennem HK Kvikstart. Det kommer til at ske de næste fire år. Jeg tror, at hvis vi først får hul på det, så det bliver almindeligt, så kan vi også komme af med tabuet. Men jeg ser også vores fagstrategi som et vigtigt værktøj til at kunne sætte flere ord på deres jobfunktioner. Et af problemerne er, at mange ledere ikke ved præcis, hvad en HK’er laver. Og så sker de her mekanismer med, at en mand får mere i løn, bare fordi han er mand.

Netop fagstrategien fylder meget i HK/Privats arbejde lige nu. Hvordan kommer et almindeligt medlem konkret til at mærke en forskel ved den strategi?
- MUS-samtalerne bliver nemmere og vil give større udbytte. Medlemmerne skal i HK kunne hente al den information om præcis deres eget fagområde, som de overhovedet har brug for. Og det manglede da bare. Vi har været alt for længe om at fokusere på medlemmernes fag. Det er pinligt at tilstå, men nu er vi i gang. Fagstrategien skal give konkret viden, så det bliver nemmere for medlemmerne at sætte ord på deres jobfunktioner. Og vi skal give dem viden om, hvad der er brug for inden for deres fagområde i fremtiden, så de kan forblive attraktive på arbejdsmarkedet. Derudover kommer vi ikke mindst til selv at udbyde en lang række fagspecifikke kurser på et højt fagligt niveau. Det skulle også meget gerne inspirere til at tage yderligere efteruddannelse.

Ét er, at vi ved, at HK/Privats medlemmer bør tage efteruddannelse. Men mange gør det ikke? Hvordan vil du være med til at få dem af sted?
- Jeg tror, at alene den viden, som ligger i fagstrategien, vil få flere af sted. Der er nogle medlemmer, som får nej til at tage efteruddannelse fra deres arbejdsgiver. Det er overenskomstbrud, og dem skal vi køre sag på. Det har vi gjort, og dem vinder vi.
Så er der også en gruppe medlemmer, som ikke mener, at de har behov for det. Men der må vi sige, at det har alle. I dag er det ikke nok at udføre sit job, du skal også udvikle det - ellers risikerer du at sidde meget usikkert. Jeg vil gerne arbejde på, at vores tillidsrepræsentanter i endnu højere grad bliver ambassadører for at sikre, at deres kolleger har et job i fremtiden via efteruddannelse. Det bliver også et vigtigt tema på den kommende periodes TR-træf. Og hvor der ikke er en tillidsrepræsentant, er det selvfølgelig en vigtig opgave for de faglige medarbejdere i afdelingerne.

Hvad har overrasket dig mest ved at være næstformand i HK/Privat de seneste fire år?
- Det er, hvor meget energi der bliver brugt på lobbyarbejde og høringssvar for at sikre den bedst mulige lovgivning i forhold til vores medlemmer - og hvor dårlige vi er til at fortælle det. Det ville jeg godt have vidst, da jeg selv var almindeligt medlem. Jeg har blandt andet selv været med til at skubbe på med ændringer af kønsopdelte lønstatistikker, arbejdsmiljølovgivningen og lov om medarbejderinvesteringsselskaber. Jeg tror, at hvis vi blev bedre til at kommunikere det arbejde ud, så ville det styrke fagbevægelsen, fordi man kunne opbygge en stolthed.

HK/Privats hovedorganisation, LO, holder jo også kongres i efteråret og skal have ny formand. Hvad mener du, at den kommende formand skal kunne?
- Den vigtigste kompetence for en ny LO-formand er at kunne kommunikere klart og brænde igennem i medierne. Så alle medlemmer af de forskellige forbund bliver stolte af LO’s arbejde, værdier og meninger. Sådan styrker vi fagbevægelsen. Samtidig er en formand, som brænder igennem, som folk - og ikke mindst journalister - forventer har en skarp holdning ikke til at komme udenom. Vedkommende vil komme endnu mere i medierne, og så bliver vi hørt politisk og kan derved skabe endnu bedre arbejdsvilkår for vores medlemmer. Og det er til syvende og sidst derfor, jeg er en del af fagbevægelsen.

Husk at bruge dine seniorfridage

Fra det år, du fylder 60, får du ekstra fridage med løn. Det er såkaldte seniordage, og dem får...

Senior

Stod til rådighed i sine pauser: Nu får hun 18.500 kr.

En Fakta-medarbejder skulle stå til rådighed i de pauser, hun selv betalte, og nu har hun fået...

Løn Overenskomst

Black Friday: Tal pænt til butiksmedarbejderen

Black Friday er på få år blevet Danmarks største shoppedag. Samtidig markerer dagen, at årets...

Handel Arbejdsmiljø

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

DJØF med løgn III: Borgen

Medlemsarrangement med Per Helge Sørensen

LABORANTEN

Dansk Laborant-Forening udgiver LABORANTEN 11 gange om året. I LABORANTEN finder du artikler om...

Mød Organiserne

HVAD LAVER VI EGENTLIG? Vi gør en ekstra indsats for at involvere og engagere medlemmerne. Det...

Se flere artikler

Husk at bruge dine seniorfridage

Senior

Stod til rådighed i sine pauser: Nu får hun 18.500 kr.

Løn Overenskomst

Black Friday: Tal pænt til butiksmedarbejderen