Reklame- og Forlagsoverenskomsten med Dansk Erhverv

Reklame- og Forlagsoverenskomsten mellem HK/Privat og Dansk Erhverv blev fornyet d. 2. marts 2017. Overenskomsten er 3-årig og løber fra 1. marts 2017 til 1. marts 2020. Her kan du læse om de vigtigste resultater.

Fritvalgs Lønkonto

Indbetalingen stiger
0,7 % pr. 1. marts 2017 til 2,7 % af den ferieberettigede løn
0,7 % pr. 1.marts 2018 til 3,4 % af den ferieberettigede løn
0,6 % pr. marts 2019 til 4,0 % af den ferieberettigede løn

Seniorordning

Nu får du ret til at aftale en seniorordning, som kan træde i kraft, når der er mindre end 5 år, til du skal på pension.
Når ordningen er helt indfaset, kan du købe op til 32 dage pr. år.
Du kan finansiere seniorfridage med din Fritvalgs Lønkonto og indbetalingen på din pensionsordning, dog minus administrationsomkostninger og forsikringer. Træder i kraft 1. marts 2017, men du kan tidligst holde seniorfridage i ferieåret 2017-18.

Vilkår for børnefamilier

Barns 1. sygedag
Retten til barns 1. sygedag udvides, så du får ret til en hel fridag med løn, hvis dit barn er sygt. Det vil sige, at bliver du kaldt hjem fra arbejde, så har du ret til løn resten af dagen og fri med løn den efterfølgende dag. Træder i kraft 1. maj 2017.

Børneomsorgsdage
Du får mulighed for at købe 2 børneomsorgsdage pr. år via din Fritvalgs Lønkonto, når du har 9 måneders anciennitet på arbejdspladsen. Træder i kraft 1. maj 2017.

Forældreorlov
Fremover har forældre ret til fuld løn i samlet 13 ugers forældreorlov. 5 uger er reserveret til den ene forældre, og 5 uger til den anden. Forældrene bestemmer selv, hvem der skal have de sidste 3 uger. Gælder for forældreorlov, der påbegyndes tidligst 1. juli 2017.
Der er fortsat fuld løn under graviditets-, barsels- og fædreorlov.

Barns indlæggelse i hjemmet
Retten til at holde 5 dage fri inden for 12 måneder ved børns hospitalsindlæggelse udvides, så retten også gælder, når et barn er indlagt i hjemmet. Træder i kraft 1. maj 2017.

Aftalt uddannelsesløft

For at få flere medarbejdere til at uddanne sig er der etableret en forsøgsordning, som giver mulighed for at tage længerevarende uddannelsesforløb.
Ordningen, som hedder ”aftalt uddannelsesløft”, yder fuld løndækning, når du tager uddannelse. Vælger du en uddannelse under ordningen, kan du få op til 60 dages uddannelse, fx en fuld akademiuddannelse. Vær opmærksom på, at du ikke kan tage selvvalgt og aftalt uddannelse samtidigt. Træder i kraft 1. september 2017. Forsøgsordningen løber til 29. februar 2020.

Selvvalgt uddannelse

I overenskomstperioden er der fuld løndækning ved selvvalgt uddannelse, og du skal ikke opfylde et anciennitetskrav for at kunne søge om selvvalgt uddannelse.

Selvvalgt uddannelse ved opsigelse

Bliver du sagt op og har uforbrugte dage under selvvalgt uddannelse, kan du aftale med din arbejdsgiver, at du bruger dagene i opsigelsesperioden. Her gælder dog anciennitetskravet på 6 måneder.

Fratrædelsesgodtgørelse til ikke-funktionærer

Medarbejdere, som ikke er funktionærer, får ret til en godtgørelse, hvis de bliver opsagt efter minimum 3 års ansættelse. Godtgørelsen er på 5.000 kr. efter 3 års ansættelse, 10.000 kr. efter 6 års ansættelse og 15.000 kr. efter 9 års ansættelse. Træder i kraft 1. maj 2017.

Afspadsering

Fremover kan din arbejdsgiver ikke kræve, at du afvikler planlagt afspadsering, hvis du er syg og sygemelder dig, inden afspadseringen begynder. Træder i kraft 1. marts 2017.

Elever

Elevsatserne stiger i gennemsnit 1,7 % pr. år.
Tillæg for gymnasial uddannelse forhøjes til 860 kr. pr. måned.

Tillidsrepræsentanter

Når en tillidsrepræsentant stopper med sit hverv, har han eller hun ret til ekstra kompetenceudvikling. Efter 3 års hverv har tillidsrepræsentanten som minimum ret til 3 ugers uddannelse og efter 6 års hverv minimum 6 ugers uddannelse. Træder i kraft 1. maj 2017.

Har en tillidsrepræsentant haft sit hverv i mere end et år, forlænges opsigelsesvarslet med 6 uger inden for det første år efter ophør af hvervet. Træder i kraft 1. maj 2017.

Vederlag

På arbejdspladser, hvor der er op til 49 medlemmer under overenskomsten, forhøjes vederlaget til 9.000 kr. pr. år.

På arbejdspladser, hvor der er mellem 50 og 99 medlemmer under overenskomsten, forhøjes vederlaget til 16.500 kr. pr. år.

På arbejdspladser, hvor der er over 100 medlemmer under overenskomsten, forhøjes vederlaget til 33.000 kr. pr. år.

Træder i kraft 1. april 2017.

OBS! I tilfælde af tvivl er det de underskrevne protokollater, der gælder.

Væggene har øjne

Forleden dag ringede Anna* til HK. Hun ville have hjælp til en situation, der var opstået efter...

Ansættelse

Ros til danske rederier

Branchesektionen roser Danske Rederier for sin ambitiøse målsætning om at nå 7.000 ansatte på...

Vil du hjælpe os med dine forventninger?

Vi har brug for din hjælp: hvad er dine forventninger til os, når du ringer ind som medlem? Som...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Praktikantvejlederprisen

I Dansk Laborant-Forening mener vi, at gode praktikantvejledere på vores arbejdspladser fortjener...

Praktikantprisen

Dansk Laborant-Forening ønsker at sætte fokus på laborantpraktikanternes uddannelse og faglighed,...

Se flere artikler

Væggene har øjne

Ansættelse

Ros til danske rederier

Vil du hjælpe os med dine forventninger?

Se flere aktuelt
Netværksdebat