Funktionæroverenskomsten med Danske Mediers Arbejdsgiverforening

Ændringerne i denne overenskomst er baseret på den mæglingsskitse, som DA og LO har udarbejdet. Overenskomsten er 3-årig og gælder i perioden 1. marts 2017 til 29. februar 2020.

Løn

Unge under 18 år
Minimallønnen stiger

pr. 1. marts 2017 med 1,15 kr. pr. time
pr. 1. marts 2018 med 1,15 kr. pr. time
pr. 1. marts 2019 med 1,15 kr. pr. time

Elever og praktikanter
Satserne stiger med 1,7 % hvert overenskomst-år.

Forskudt tid

Tillægget for forskudt tid stiger med 1,6 %
i hvert overenskomst- år.

Fritvalgslønkonto

Indbetalingen stiger0,7 % pr. 1. marts 2017 til 2,7 % af den ferieberettigede løn
0,7 % pr. 1.marts 2018 til 3,4 % af den ferieberettigede løn
0,6 % pr. marts 2019 til 4,0 % af den ferieberettigede løn

Seniorordning

Nu får du ret til at aftale en seniorordning, som kan træde i kraft, når der er mindre end 5 år, til du skal på pension.
Du kan finansiere lønnedgangen med din Fritvalgs Lønkonto og indbetalingen på din pensionsordning, dog minus administrationsomkostninger og forsikringer. Træder i kraft 1. marts 2017, men du kan tidligst holde seniorfridage i ferieåret 2017-18.
Når finansieringen er fuldt indfaset, kan du købe op til 32 dage om året.

Vilkår for børnefamilier

Barns sygedag
Retten til barns 1. sygedag udvides, så du får ret til en hel fridag med løn, hvis dit barn er sygt. Det vil sige, at bliver du kaldt hjem fra arbejde, så har du ret til løn resten af dagen og fri med løn den efterfølgende dag. Træder i kraft 1. maj 2017.

Børneomsorgsdage
Du får ret til at holde 2 børneomsorgsdage pr. år, når du har 9 måneders anciennitet på arbejdspladsen. Omsorgsdage er uden løn, men du kan få udbetalt et beløb fra din fritvalgslønkonto. Træder i kraft 1. maj 2017.

ForældreorlovFremover har forældre ret til fuld løn i samlet 13 ugers forældreorlov. 5 uger er reserveret til den ene forældre, og 5 uger til den anden. Forældrene vælger selv, hvem der skal have de sidste 3 uger. Gælder for forældreorlov, der påbegyndes tidligst 1. juli 2017.
Der er fortsat fuld løn under graviditets-, barsels- og fædreorlov.

Barns indlæggelse i hjemmetRetten til at holde 5 dage fri inden for 12 måneder ved børns hospitalsindlæggelse udvides, så retten også gælder, når et barn er indlagt i hjemmet. Træder i kraft 1. maj 2017.

Afspadsering

Fremover kan din arbejdsgiver ikke kræve, at du afvikler planlagt afspadsering, hvis du er syg og sygemelder dig, inden afspadseringen begynder. Træder i kraft 1. marts 2017.

Systematisk overarbejde

I virksomheder, hvor arbejdsgiver og tillidsrepræsentanten ikke har kunnet blive enige om at indgå en lokalaftale om varierende ugentlig arbejdstid, kan arbejdsgiveren varsle systematisk overarbejde i perioder med travlhed.
Systematisk overarbejde kan maksimalt udgøre 5 timer om ugen – 1 time om dagen. Overarbejdstimerne skal afspadseres inden for 12 måneder, og overarbejdsbetalingen følger overenskomstens almindelige satser. Træder i kraft 1. marts 2017.

Pension

Den øvre aldersgrænse for indbetaling på pensionsordning bortfalder. Fremover løber indbetalingen, indtil den dag, du fratræder. Gælder for medarbejdere, der fylder 65 år d. 1. marts 2017 eller senere.

Aftalt uddannelse

For at få flere medarbejdere til at uddanne sig, er der etableret en forsøgsordning, som giver mulighed for at tage længerevarende uddannelsesforløb.
Ordningen hedder ”aftalt uddannelse”. Vælger du en uddannelse under ordningen, kan du få op til 60 dages uddannelse, fx en fuld akademiuddannelse. Vær opmærksom på, at du ikke kan tage selvvalgt og aftalt uddannelse samtidigt. Træder i kraft 1. september 2017. Forsøgsordningen løber til 29. februar 2020.

Vikarer

Vikarer, der er tilknyttet et vikarbureau og har arbejdet mindst 3 måneder i en virksomhed, kan bede om at få overført 3 måneders anciennitet, hvis de bliver ansat i virksomheden inden for 10 dage, efter at vikariatet er afsluttet.
Der indføres regler, der styrker tillidsrepræsentantens og forbundets muligheder for at søge afklaring af, om udefrakommende virksomheders arbejde på virksomheden har karakter af vikararbejde.

Tillidsrepræsentanter

Når en tillidsrepræsentant stopper efter minimum 3 års hverv, men fortsætter i virksomheden, har han eller hun ret til ekstra kompetenceudvikling. Efter 3 års hverv har tillidsrepræsentanten som minimum ret til 3 ugers uddannelse og efter 6 års hverv minimum 6 ugers uddannelse. Træder i kraft 1. maj 2017.

Har en tillidsrepræsentant haft sit hverv i mere end et år, forlænges opsigelsesvarslet med 6 uger inden for det første år efter ophør af hvervet. Træder i kraft 1. maj 2017.

Supplerende lønsystemer

Forligsmandens mæglingsforslag indeholder desuden en præcisering af den hidtidige bestemmelse om muligheden for indførelse af supplerende lønsystemer.

OBS! I tilfælde af tvivl er det de underskrevne protokollater, der gælder.

Væggene har øjne

Forleden dag ringede Anna* til HK. Hun ville have hjælp til en situation, der var opstået efter...

Ansættelse

Nyt forskningscenter skal bidrage til bedre offentlig it

IT-Universitetet i København og Digitaliseringsstyrelsen etablerer et nyt forskningscenter, som...

Politik Jura

Ros til danske rederier

Branchesektionen roser Danske Rederier for sin ambitiøse målsætning om at nå 7.000 ansatte på...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Praktikantvejlederprisen

I Dansk Laborant-Forening mener vi, at gode praktikantvejledere på vores arbejdspladser fortjener...