Industriens funktionæroverenskomst herunder Gate Gourmet

21. marts 2017

Industriens funktionæroverenskomst herunder Gate Gourmet. Overenskomsten er 3-årig og løber fra 1. marts 2017 til 29. februar 2020. Her kan du læse om de vigtigste resultater.

Fritvalgs Lønkonto

Pr. 1. marts 2017 stiger bidraget til din Fritvalgs Lønkonto til 2,7 procent af din ferieberettigede løn.
Pr. 1. marts 2018 stiger bidraget til din Fritvalgs Lønkonto til 3,4 procent af din ferieberettigede løn.
Pr. 1. marts 2019 stiger bidraget til din Fritvalgs Lønkonto til 4,0 procent af din ferieberettigede løn.

Seniorordning

Nu får du ret til at aftale en seniorordning, som kan træde i kraft, når der er mindre end 5 år, til du skal på pension.
Du kan finansiere fridage med din Fritvalgs Lønkonto og indbetalingen på din pensionsordning, dog minus administrationsomkostninger og forsikringer, som svarer til ca.1 %. Træder i kraft 1. marts 2017, men du kan tidligst holde seniorfridage i ferieåret 2017-18.
Når finansieringen er fuldt indfaset, kan du købe op til 32 dage pr. år.

Vilkår for børnefamilier

Barns 1. sygedag
Retten til barns 1. sygedag udvides, så du får ret til en hel fridag med løn, hvis dit barn er sygt. Det vil sige, at bliver du kaldt hjem fra arbejde, så har du ret til løn resten af dagen og fri med løn den efterfølgende dag. Træder i kraft 1. maj 2017.

Børneomsorgsdage
Du får mulighed for at købe 2 børneomsorgsdage pr. år via din Fritvalgs Lønkonto, når du har 9 måneders anciennitet på arbejdspladsen. Træder i kraft 1. maj 2017.

Forældreorlov
Fremover har forældre ret til fuld løn i samlet 13 ugers forældreorlov. 5 uger er reserveret til den ene forældre, og 5 uger til den anden. Forældrene vælger selv, hvem der skal have de sidste 3 uger. Gælder for forældreorlov, der påbegyndes tidligst 1. juli 2017.
Der er fortsat fuld løn under graviditets-, barsels- og fædreorlov.

Barns indlæggelse i hjemmet
Retten til at holde 5 dage fri inden for 12 måneder ved børns hospitalsindlæggelse udvides, så retten også gælder, når et barn er indlagt i hjemmet. Træder i kraft 1. maj 2017.

Aftalt uddannelse

IKUF (Industriens Kompetenceudviklingsfond) afsætter 200 mio. til uddannelsesløft. Midlerne skal bruges til uddannelse, der rækker lige fra grundlæggende kurser i læsning og matematik til mellemlange, videregående uddannelser.
Ordningen, som hedder ”aftalt uddannelse”, yder fuld løndækning, når du tager uddannelse. Er der indgået en aftale i virksomheden, kan du få op til 60 dages uddannelse inden for ordningen, fx en fuld akademiuddannelse. Vær opmærksom på, at du ikke kan tage selvvalgt og aftalt uddannelse samtidigt. Træder i kraft 1. september 2017.

Uddannelseskonsulenter

Samtidigt med den store satsning på uddannelse, skal der etableres en ordning med uddannelseskonsulenter, som skal rådgive og hjælpe virksomhederne med at få tilrettelagt uddannelsesforløb for medarbejderne.

Afspadsering

Fremover kan din arbejdsgiver ikke kræve, at du afvikler planlagt afspadsering, hvis du er syg og sygemelder dig, inden afspadseringen begynder. Træder i kraft 1. marts 2017.

Systematisk overarbejde

I virksomheder, hvor de lokale parter ikke har kunnet blive enige om at indgå en lokalaftale om varierende ugentlig arbejdstid, kan arbejdsgiveren varsle systematisk overarbejde i perioder med travlhed.
Systematisk overarbejde kan maksimalt udgøre 5 timer om ugen – 1 time om dagen. Overarbejdstimerne skal afspadseres inden for 12 måneder, og overarbejdsbetalingen følger overenskomstens almindelige satser. Træder i kraft 1. marts 2017.

Pension

Den øvre aldersgrænse for indbetaling på pensionsordning bortfalder. Fremover løber indbetalingen indtil den dag, du fratræder. Gælder for medarbejdere, der fylder 65 år d. 1. marts 2017 eller senere.

Dækningsområde

Overenskomstens dækningsområde udvides, så flere funktionærer vil være omfattet af overenskomsten, herunder professionsbachelorer.
Og en ny aftale sikrer, at det bliver lidt lettere at få afklaret, om vi opfylder kravene til at få overenskomst i en virksomhed, hvor vi skal opfylde 50%-reglen. Reglen, som siger, at mindst 50 % af medarbejderne skal være medlem af HK, før de har ret til at få en overenskomst. Træder i kraft 1. maj 2017.

Elever

Elevsatserne stiger i gennemsnit 1,7 % pr. år.
Fremover får alle elever en pensionsordning, når de er fyldt 20 år og har 2 måneders anciennitet. Træder i kraft 1. marts 2018.

Tillidsrepræsentanter

Tillidsrepræsentanten får en aktiv rolle i forbindelse med planlægning af ”Aftalt Uddannelse”.

Når en tillidsrepræsentant stopper i sit hverv, men fortsætter i virksomheden, har han eller hun ret til ekstra kompetenceudvikling. Efter 3 års hverv har tillidsrepræsentanten som minimum ret til 3 ugers uddannelse og efter 6 års hverv minimum 6 ugers uddannelse. Træder i kraft 1. maj 2017.

Vederlag
På arbejdspladser, hvor der er op til 49 medarbejdere under overenskomsten forhøjes vederlaget til 9.000 kr. pr. år.
På arbejdspladser, hvor der er mellem 50 og 99 medarbejdere under overenskomsten forhøjes vederlaget til 16.500 kr. pr. år.
På arbejdspladser, hvor der er over 100 medarbejdere under overenskomsten forhøjes vederlaget til 33.000 kr. pr. år.
Træder i kraft 1. april 2017.

Har en tillidsrepræsentant haft sit hverv i mere end et år, forlænges opsigelsesvarslet med 6 uger inden for det første år efter ophør af hvervet. Træder i kraft 1. maj 2017.

OBS! I tilfælde af tvivl er det de underskrevne protokollater, der gælder.

Væggene har øjne

Forleden dag ringede Anna* til HK. Hun ville have hjælp til en situation, der var opstået efter...

Ansættelse

Ros til danske rederier

Branchesektionen roser Danske Rederier for sin ambitiøse målsætning om at nå 7.000 ansatte på...

Vil du hjælpe os med dine forventninger?

Vi har brug for din hjælp: hvad er dine forventninger til os, når du ringer ind som medlem? Som...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Praktikantvejlederprisen

I Dansk Laborant-Forening mener vi, at gode praktikantvejledere på vores arbejdspladser fortjener...

Praktikantprisen

Dansk Laborant-Forening ønsker at sætte fokus på laborantpraktikanternes uddannelse og faglighed,...

Se flere artikler

Væggene har øjne

Ansættelse

Ros til danske rederier

Vil du hjælpe os med dine forventninger?

Se flere aktuelt
Netværksdebat