Seneste nyt om OK14

|  HK Privat

Kære tillidsrepræsentant!
Overenskomstforhandlingerne er i fuld gang på en række områder. Det gælder mellem CO-industri (som vi er en del af) og DI (Dansk Industri) og mellem HK/Privat og Dansk Erhverv.

Vi har også holdt forhandlinger med blandt andet Arbejdernes Landsbank, Boligselskabernes Landsforening, Danske Mediers Arbejdsgiverforening, Grafisk Arbejdsgiverforening og kasinoområdet under Horesta.

I denne weekend 8.-9. februar er der indkaldt til forhandlingerne mellem CO-industri og DI, og dette møde kan blive afgørende. Vi sender hurtig information ud, når der er væsentligt nyt.

De afsluttende forhandlinger i industrien foregår netop ofte i en weekend.

Det er lykkedes at få sat fokus på den dagsorden om uddannelse, som HK/Privat blandt andre står bag. Vi sigter på ”tryghed gennem uddannelse” og håber dermed at få ørenlyd for vores synspunkter om, at et højt uddannelsesniveau er den bedste forudsætning for tryghed i jobbet for langt de fleste.

Også vores krav om ”overenskomst til alle” er sat på dagsordenen i de mange forhandlinger, og vi håber, at arbejdsgiverne vil leve op til deres støtte til den danske aftalemodel med overenskomster som det bærende i modellen.

Vi vil blandt andet have 50 procent-reglen væk.

Afstemning på arbejdspladsen
Vi kender selvsagt ikke nu datoen for den samlede urafstemning, men også det hører du naturligvis nærmere om. Og når det tidspunkt nærmer sig, vil du som tillidsrepræsentant få adgang til et elektronisk afstemningsmodul og en stor fysisk stemmeboks. Du vil blive kontaktet af din afdeling om dette.

I et kommende nyhedsbrev kan du læse om, hvordan du bestiller brugernavn og adgangskode, og hvordan du trækker en liste over dine medlemmer på arbejdspladsen.
Hvis du vil bruge en fysisk stemmeboks som supplement eller i stedet for det elektroniske afstemningsmodul, vil du også kunne gøre dette. Du skal blot bestille det antal stemmebokse, du har brug for. Mere om dette i et kommende nyhedsbrev.

Konkurrence med spændende præmier
De kolleger, som stemmer, vil deltage i konkurrencen om en række spændende præmier.

Det er meget vigtigt at få så mange kolleger som muligt til at stemme. En høj stemmeprocent giver overenskomstsystemet autoritet, og det understreger seriøsiteten, at så mange som muligt deltager i den demokratiske proces om deres løn- og arbejdsvilkår.

Lige nu er der fokus på forhandlingerne i denne weekend. Vi håber meget snart at komme med de første resultater. Indtil da beder vi om din tålmodighed – der er mange overenskomster i spil, og den samlede afstemning finder først sted om nogle uger, måske først i april.

Du hører fra os. Hav det godt indtil da.

Med venlig hilsen Simon Tøgern/Marianne Vind
Formand og næstformand i HK/Privat

Kære tillidsrepræsentant!

Der er sat tid af i kalenderen, til at vi kan forhandle i den kommende weekend, men i skrivende stund er det uvist, om der bliver forhandlinger. Du vil straks blive informeret, når der er afgørende nyt.

De afsluttende forhandlinger i industrien foregår ofte i en weekend. Sektorbestyrelsen i HK/Privat vil blive indkaldt dagen efter for at tage stilling til forliget. Kan der ikke opnås forlig, fortsætter forhandlingerne i Forligsinstitutionen.

Det er lykkedes at få sat fokus på den dagsorden om uddannelse, som HK/Privat blandt andre står bag. Vi sigter på "tryghed gennem uddannelse" og håber dermed at få ørenlyd for vores synspunkter om, at et højt uddannelsesniveau er den bedste forudsætning for tryghed i jobbet for langt de fleste.

Også vores krav om "overenskomst til alle" er sat på dagsordenen i de mange forhandlinger, og vi håber, at arbejdsgiverne vil leve op til deres støtte til den danske aftalemodel med overenskomster som det bærende i modellen. Vi vil blandt andet have 50 procent-reglen væk.

Stem på arbejdspladsen

Du får dermed mulighed for at holde en elektronisk afstemning blandt kollegerne på din arbejdsplads. Det kræver blot, at du har adgang til en computer/tablet samt at du rekvirerer et brugernavn og en adgangskode. Så kan du som tillidsrepræsentant indkalde til en afstemning på en given dato, og dine kolleger kan ved at indtaste deres cpr-nummer og fødselsdato afgive deres stemme uden at skulle medbringe deres fysiske stemmeseddel.

Konkurrence med spændende præmier

Men vi vil også sætte præmier på højkant til klubberne på de arbejdspladser, som får de højeste afstemningsprocenter. Vi laver en præmieliste for arbejdspladser med fra 1-4 HK-medlemmer og op til virksomheder med over 100 medlemmer. Du kan dermed vinde en flot økonomisk præmie til din klub. Det hører du nærmere om.

Lige nu er der fokus på forhandlingerne. Vi håber meget snart at komme med de første resultater. Indtil da beder vi om din tålmodighed - der er mange overenskomster i spil, og den samlede afstemning finder først sted om nogle uger, måske først i april.

Du hører fra os. Hav det godt indtil da.

Simon Tøgern og Marianne Vind,

formand og næstformand i HK/Privat

Slip slanterne, chef: Flere HK’ere forventer en lønforhøjelse

Næste gang der skal forhandles løn på de private virksomheder, kan lederne godt regne med kamp...

Udfyld lønstatistikken og vær med i lodtrækningen om en iPad

Årets indsamling af løntal slutter d. 30. november, så har du ikke allerede indsendt dine...

12 tips til at undgå overspringshandlinger

Laver du en hel masse andet end det, du burde lave? Så læs de 12 bud på, hvordan du skærer ned på...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Blade i oktober 2017

HK-medlemmer

Medlemsblad

HK/Privatbladet udkommer 10 gange om året.

Udsendte blade i 2017

Her kan du læse de forskellige udsendte blade i 2017

Se flere artikler

Slip slanterne, chef: Flere HK’ere forventer en lønforhøjelse

Udfyld lønstatistikken og vær med i lodtrækningen om en iPad

12 tips til at undgå overspringshandlinger

Se flere aktuelt
Netværksdebat

Se mere under Netværk
Andre artikler

Blade i oktober 2017

HK-medlemmer

Medlemsblad

HK/Privatbladet udkommer 10 gange om året.

Udsendte blade i 2017

Her kan du læse de forskellige udsendte blade i 2017