Postkortkampagnen

20. september 2016

Cirka 800 virksomheder over hele landet fik besøg i løbet af juni. Her blev postkort delt ud ved møder i virksomhederne eller ude foran de enkelte virksomheder. Derudover kunne medlemmerne kunne udfylde postkortet elektronisk på HK.DK. Omkring 3.700 postkort kom retur.

Hænder, der holder postkortet fra OK-kampagnen.

Et stort og gennemgående tema er arbejdstid. Et tema, som sektorbestyrelsen har valgt at prioritere højt.

Medlemmerne savner muligheden for at skabe ordentlig balance mellem arbejdsliv og fritid eller Work life-balance, som det også hedder. Deltid i perioder, nedsat tid, når man kommer op i årene, forbedring af forholdene på skiftehold og omsorgsdage er nogle af de forslag, som medlemmerne kommer med.

Virksomhederne skal blive bedre til at lave delejobs, således at flere kolleger kunne dele et job. Der er mange livsfaser, hvor deltid ville give god mening, men også livsfaser, hvor man har stort overskud til at arbejde.

Uddannelse er et andet vigtigt tema. Behovet og lysten til efter- og videreuddannelse er stort - samtidig med, at medlemmerne oplever, at systemet ikke fungerer. Det er svært at søge kurserne, og det er svært at få uddannelse til at passe ind i det daglige arbejde. Mange efterlyser fuld løndækning, når de uddanner sig.

Jeg mangler altid tid. Jeg er presset 90 % af tiden. Jeg ønsker meget at blive videreuddannet og lære mere.

Et tredje tema er løn, hvor retfærdighed er et af nøgleordene.

Medlemmerne ønsker at blive aflønnet i forhold til den arbejdsindsats, de præsterer, og der skal være sammenhæng mellem løn og kvalifikationer og anciennitet. Noget en del giver udtryk for ikke er tilfældet. Faktisk er det tankevækkende, hvor mange der efterlyser en KORREKT løn.

Gennem kampagnen har vi i det hele taget fået et godt billede af, hvad medlemmerne i HK/Privat synes, er vigtigt i arbejdslivet. Gode kolleger, et spændende job, trivsel og tryghed er nogle af de temaer, som bliver nævnt igen og igen.

Det betyder meget for mange, at der er et stærkt sammenhold mellem kollegerne, og der lægges også vægt på et godt forhold til ledelsen. Derudover er tryghed i ansættelsen meget vigtig for vore medlemmer.

Alle bliver informeret om virksomhedens fremtidsplaner, så man måske bedre kan forstå de beslutninger, der bliver truffet.

Selve jobbet skal være udfordrende, men det er vigtigt, at arbejdsmængden er afbalanceret. For på den ene side er det kedeligt, hvis der er for lidt at lave, og på den anden kan det være stressende med arbejdsopgaver, der hober sig op.

Jeg er godt klædt på til de opgaver, jeg skal løse. Jeg bliver taget med på råd omkring mine arbejdsopgaver og bliver lyttet til.

Min arbejdsindsats udvikler virksomheden - og virksomheden udvikler mig personligt som fagligt.

Mange peger på, at det psykiske arbejdsmiljø er vigtigt, og at både medarbejdere og ledelsen har ansvaret for, at der er trivsel på arbejdspladsen. Medlemmerne nævner stress, men savner åbenhed og handlekraft og efterlyser klare udspil fra ledelsens side.

Også det fysiske arbejdsmiljø er vigtigt. Her bliver der talt om tunge løft samt kulde og varme og støj, og storrumskontorer nævnes af mange som et irritationsmoment.

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Kære tillidsvalgte

Forberedelserne til overenskomstfornyelsen i 2017 er godt i gang, og derfor vil vi gerne give dig...