Sådan får du styr på din privatøkonomi

- for dummies

Slip for skattesmæk

Tjek din forskudsopgørelse, og sikr dig, at den stemmer overens med din aktuelle virkelighed.

• A-SKAT: Vær opmærksom, hvis du har skiftet job, fået lønforhøjelse, går fra SU til løn eller fra fuldtid til nedsat tid (eller omvendt).
  • B-SKAT: Vær særligt opmærksom på at få indberettet honorarer, personalegoder og uventede engangsbeløb.

Vidste du ...
at du her på HK.DK både kan beregne prisen for dit medlemskab af fagforening og a-kasse – og dine dagpenge

• BEFORDRINGSFRADRAGET: Bor du længere end 12 kilometer fra din arbejdsplads, kan du få befordringsfradrag. Præcis 1,93 kroner per kilometer efter de 12 første kilometer. Beregn efter den vej, du tager på arbejde – også selvom det ikke er den korteste.
  • FRADRAG FOR KOST + LOGI: Er du på arbejde i mere end 24 timer uden for din arbejdsplads, kan du få 477 kroner til kost og 209 kroner til logi i fradrag, hvis det ikke er noget, din arbejdsgiver betaler.
pung

Tjek din lønseddel

1. DATO Når du skal tjekke, om du fx har fået de rette tillæg og løn for det antal timer, du har arbejdet, skal du være opmærksom på, hvilken tidsperiode lønsedlen gælder for. Lønsedlen følger ikke altid en kalendermåned. På nogle arbejdspladser får du løn fra fx den 16. februar til den 15. marts.
  2. TIMEANTAL Skriv hver dag dine arbejdstimer og dine pauser ned i din kalender, så du kan sammenligne med lønsedlen. Vær opmærksom på forskellen mellem flekstimer og overarbejdstimer!
  3. TIMELØN Hvis du er timelønnet, så tjek, om der står den rigtige timeløn. Er du i tvivl om beløbet, så tjek din overenskomst, eller spørg din tillidsrepræsentant.
  4. TILLÆG Se efter, om du får alle de tillæg, du er berettiget til. Lav eventuelt en tjekliste ud fra din overenskomst. Find den på hk.dk. Vær også opmærksom på, at du ikke får tillæg, du ikke er berettiget til. Arbejdsgiveren kan kræve dem tilbagebetalt fem år tilbage, så det kan blive dyrt.
  5. PENSION Regn tallene for pension ud. Stemmer de? I staten får du 11,19 procent, hvis du er fyldt 20 år og har mindst 9 måneders sammenlagt offentlig beskæftigelse eller tidligere har været omfattet af en arbejdsmarkedspensionsordning – uanset hvor, hvor længe og hvornår du var ansat. Når du er fyldt 25 år og har 4 års sammenlagt beskæftigelse i det offentlige, er din pensionsprocent 15.
  6. SKAT Tjek, at der står, hvad du er blevet fratrukket i skatter: ATP, AM-bidrag og A-skat. Lønsedlen er din kvittering for, at der er blevet betalt skat af din løn.

51 PROCENT af alle lønmodtagere har på et eller andet tidspunkt fundet fejl i deres lønseddel. De fleste fejl drejer sig om manglende udbetaling af tillæg, feriepenge eller pension, utilstrækkelig overtidsbetaling eller forkert indplacering efter endt efteruddannelse.

Hvad kan du gå glip af?

Hvis du ikke tjekker din lønseddel, kan du nemt blive snydt – typisk på disse punkter:

• Du får ikke løn for alle de timer, du har arbejdet
  • Du får ikke den pension, du er berettiget til
  • Du får ikke de tillæg, du er berettiget til Hvordan rettes fejlen? Hvis du finder ud af, at der er fejl på din lønseddel, og du ikke får den løn eller den pension, du har ret til ifølge din overenskomst og ansættelseskontrakt, så kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling. Du kan også spørge, hvis du er i tvivl eller undrer dig over noget. Forstår du din lønseddel? Har du styr på, hvad brutto/netto, ATP og AM betyder? Hvis ikke – tjek punktet Løn under Råd & støtte.

Styr uden om faldgruberne

• HUSK, at du er mangemillionær. Over et helt liv vil en person, der er 18 år i dag, i gennemsnit tjene 12 millioner efter skat.
  • VÆK med overtræk og kviklån: De høje renter kommer til at koste dig mange penge. Spink og spar, og betal gælden tilbage hurtigst muligt. Eller endnu bedre: Lad være med at tage forbrugslån og trække over.
  • STOP først med at spare, når du har sparet op til en reserve til uforudsete omkostninger. 3 måneders løn bør reserven svare til. Det sikrer, at du ikke bliver nødt til at tage hurtige lån med høje renter.
  • SELVOM din bank giver 0 procent i rente, kan det godt betale sig at lade dem stå. Det er nemlig hverken gratis eller risikofrit at investere sine sparepenge.
  • KØB først ejerbolig, når du kan betale en stor del af udbetalingen og ikke regner med at flytte foreløbig. At skifte ejerbolig koster nemlig i gennemsnit 7 procent af salgsprisen – til advokater, tinglysning, ejendomsmægler og så videre. Hvis du er ung, under uddannelse og/eller uden den store pengereserve, så bo til leje.
  • TEGN IKKE små forsikringer, der forsikrer dig mod små tab – som en afbestillingsforsikring til en rejse, der koster 10.000 kroner. Det er for dyrt i længden i forhold til, hvad du får ud af det, hvis du en dag må aflyse en rejse. Så mange rejser bliver du slet ikke nødt til at aflyse.
  • TEGN STORE forsikringer som indbo- og ansvarsforsikring, så du ikke pludselig står med store, uoverskuelige udgifter.

3 spørgsmål om elevøkonomi

1. Kan jeg beholde mit elevmedlemskab til 95 kroner om måneden, hvis jeg har indkomst ved siden af min elevløn?
    Ja, så længe du ikke er voksenelev, og så længe din samlede årlige bruttoindkomst ikke overstiger 220.740 kroner. Da årslønnen for statslige kontorelever under 25 år ligger på 160.556 kroner, kan du som elev have et weekendjob, der indbringer op til 5.015 kroner før skat.
  2. Hvad får man i dagpenge, hvis man ikke har job efter elevtiden?
    Dagpengesatsen for nyuddannede (dimittendsatsen) er 13.152 kroner om måneden før skat for ikke-forsørgere og 15.080 kroner for forsørgere. Du har ret til dagpenge fra dag ét efter endt uddannelse, hvis du har været medlem af a-kassen et år. Det er gratis at være medlem af a-kassen, når du er elev og under 30 år.

Du kan blive gratis medlem af HK’s a-kasse, hvis du:

• er elev og følger en uddannelse på mindst 18 måneder
  • er fyldt 18 og er under 30 år
  • ikke tjener mere end 220.740 kroner om året inklusive elevløn
  • ikke får ydelser fra det offentlige Hvis du er elev og fyldt 30 år, koster medlemskab af a-kassen 349 kroner. Fagforeningen koster stadig kun 95 kroner.

1. Får man indbetalt pension, når man er elev?
    Ja, reglerne lyder: ‘Optagelsesbetingelserne i minipension – altså den lave pensionssats på 11,19 procent – er, at pågældende enten er fyldt 20 år og har 9 måneders beskæftigelse i det offentlige eller har været omfattet af en pensionsordning som led i en tidligere beskæftigelse. Når den ansatte er fyldt 25 år og har mindst 4 års beskæftigelse i det offentlige, ændres pensionsprocenten til 15.’ Det vil sige: Er du 20 år eller derover, og har du været pædagogmedhjælper, lærervikar eller haft en anden stilling i det offentlige, så kan du få pension gennem din praktikplads, før du har været ansat i 9 måneder.

din økonomi

En let bog om privatøkonomi

Den lille bog om din økonomi er ikke en trylleformular, du kan sige med øjnene, og bum –155 sider senere er du økonomisk vismand. Den skal til gengæld hjælpe dig til at undgå dumheder og opildne til snusfornuft. Bogens budskab er, at økonomi ikke skal koste dig unødig tid og besvær. Du skal spares for dumme renter og gebyrer og undgå kviklån og småforsikringer, der koster mere, end de tjener dig. Lev af spaghetti og ketchup i stedet for at forbrugslåne dig til goder her og nu. Og bare rolig, du skal nok nå at komme til at leve bedre lidt senere i livet.