18. november 2019  |  HK Sundhed & Velvære

Nyhedsbrev fra branchesektion Sundhed & Velvære - november 2019

Branchesektion Sundhed og Velvære - Nyhedsbrev november 2019

Her kommer lidt nyt fra Sundhed og Velvære. Vi havde vores sidste bestyrelsesmøde i 2019 fredag den 1. november, dagen før vores fagkonference på Comwell Kolding.

Kongres i HK Privat
Den 8., 9. og 10. september 2019 var der HK Privat kongres på Comwell Kolding. Simon Tøgern blev genvalgt som formand. Til næstformandsposten blev Anja C. Jensen valgt. Posten har været ledig, siden forgængeren, Marianne Vind, stillede op og blev valgt til Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet i foråret. Den nye næstformand er oprindelig uddannet receptionist, men kommer fra en stilling som specialkonsulent i forhandlingsafdelingen i Kost- og Ernæringsforbundet.

Der bliver ændret på strukturen i HK Privat, og Branchesektionerne bliver erstattet af 5 Overenskomstgrupper: Industri, Service, Sundhed, Grafisk samt Kooperation & Organisationer.
Der sker ingen umiddelbare ændringer i vores gruppe, som kommer til at hedde Sundhed engang før sommeren i 2020, og vi vil stadig omfatte de samme medlemmer som nu.
I maj/juni måned 2020 vil HK Privat indkalde til Landsmøde, som erstatter vores tidligere delegeretmøder. Fra hver afdeling skal der vælges en repræsentant til Sundheds bestyrelse på afdelingens generalforsamling.

PKA Pensionsmøder for lægesekretærer. Desværre aflyst!
Lørdag den 21. september i HK Hovedstaden og lørdag den 28. september i HK Brabrand havde vi inviteret PKA pension og lægesekretærer til et arrangement om pension.
Det havde desværre ikke den store interesse, der var kun 2 tilmeldinger det ene sted og én det andet.
Dette medførte desværre, at vi blev nødt til at aflyse begge dage.

Fagkonference
Den 2.- 3. november 2019 afholdt vi Fagkonference med indlæg om den motiverende kollega og Curlingforældre/børn. Sted: Comwell Kolding.
Så blev endnu en BSV konference med over 100 medlemmer rigtig godt gennemført.

Lørdag eftermiddag kom Rene Nielsen, vinder af flere OL medaljer, med et inspirerende foredrag der tog udgangspunkt i hans egen historie. Bagefter delte vi os i to faggrupper. Tandklinikassistenterne snakkede overenskomstfornyelsen i 2020, fritvalgsordning og motivationskonto. Lægesekretærer hørte om uddannelse, positivlisten m.m. Lørdag eftermiddag sluttede af med en gennemgang af den nye Ferielov. Selvom flere efterhånden har hørt om den, er det altid dejligt at få en gennemgang og høre lidt mere og få stillet spørgsmål.

Søndag formiddag kom psykolog John Aasted Halse med et oplæg om: ”Curlingforældre skaber passive og egocentriske børn – forældre der opdrager, skaber robuste børn”. Et rigtig godt foredrag.
Vi glæder os til at læse jeres evalueringer af Fagkonferencen.

Lægedage den 11.- 15. november 2019 i Bella Centret
I år vil BSV være repræsenteret med egen stand på Lægedage sammen med DL. Det er første gang i flere år, at vi vil være at finde på Lægedage i Bella Centret. Når du læser dette her, er ugen forhåbentlig godt overstået, og vi har mødt en masse af vores lægesekretærmedlemmer og fået en god snak.

KPU. Klinikpersonalets Uddannelsesdage 2020. Private lægeklinikker
Bestyrelsesmedlem Gitte Witt er igen med i arbejdsgruppen for KPU. Planlægningen er i fuld gang, og datoerne i 2020 er fastsat. Uddannelsesdagene bliver igen afholdt 3 forskellige steder i landet.
Den 21. marts 2020 i Rebild.
Den 25. maj 2020 i København.
Den 1. september 2020 i Kolding.
Sæt allerede nu X i kalenderen og hold øje med vores indstik i HK Privat Bladet samt hjemmesiden.

Overenskomstforhandlinger 2020
Der skal forhandles nye overenskomster i 2020 på tandlægeområdet samt med fysioterapeuter og kiropraktorer. Forberedelserne til OK20 er godt i gang, og der er indsamlet krav/ønsker.
Datoerne med Tandlægeforeningen er aftalt til den 25. og 26. februar 2020, med forbehold for at det kan ændres, alt efter hvad der sker på de øvrige private overenskomstområder.

Næste bestyrelsesmøde finder sted onsdag den 15. januar 2020.

Bente Madvig Holm
Bestyrelsesmedlem i Sundhed og Velvære