Svært at se den røde tråd

|  HK/It, Medie & Kommunikation

Der var drøje hug til den socialdemokratisk ledede regering fra ITMKs delegeretmøde. Gæstedebattør Peter Hummelgaard Thomsen (S) opfordrede til at bruge vreden konstruktivt i værdikampen frem mod næste valg

- Først blev vi skuffede, så blev vi frustrerede, og nu er vi vrede” var overskriften på den politiske udtalelse, som fik enstemmig tilslutning på delegeretmødet. Konklusionen lød: ”Vi stemte nej til skattelettelser og ja til mere velfærd. I stedet har vi fået det modsatte. Vi har om ikke mistet håbet og troen, så har vi i hvert fald mistet enhver illusion om, at den nuværende regering kan og vil føre en politik til gavn for vores medlemmer.

Lige så skarp var kritikken i den afgående formand Inge Meyers del af den mundtlige beretning:

– Alle vores forhåbninger om bedre vilkår og muligheder for den almindelige lønmodtager er blevet gjort til skamme, sagde hun og nævnte som det værste tilbagetrækningsreformen og stramningen af dagpengereglerne. Oveni kom kravet om, at lønmodtagerne trods stigende ledighed skulle arbejde mere. Et krav, der førte til, at trepartsforhandlingerne strandede. Også anslagene mod den grafiske branche, der i forvejen er ramt af virksomhedslukninger og ledighed, blev trukket frem. Først var der afgiften på husstandsomdelte reklamer (afventer EU-godkendelse), der forventes at koste cirka 700 grafiske arbejdspladser. Seneste dårlige nyhed er en forhøjelse af den såkaldte ”lønsumsafgift”, der vil koste dagbladene cirka 40 millioner kroner om året.

Hummelgaard blæste til værdikamp
Til at sætte gang i delegeretmødet havde ITMK inviteret Peter Hummelgaard, tidligere DSU-formand og folketingskandidat for Socialdemokraterne. Som debattør er han kendt for også at turde svinge pisken i egne rækker, og han erklærede sig langt hen ad vejen enig i udtalelsen.

Han gav sit parti kredit for at have sat en stopper for privatiseringen af sundhedsvæsenet samt at have forstærket indsatsen mod multinationale selskabers skatteunddragelser og mod social dumping. Men derefter fulgte en skarp kritik af den siddende regering og af Socialdemokraterne for ikke at have fundet sine egen ben efter det finansielle sammenbrud i 2008.

Peter Hummelgaards vigtigste pointe var, at der forestår en afgørende værdikamp mellem venstre og højre om den samfundsmodel, vi skal køre efter. Om vi også i fremtiden vil have et velfærdssamfund, der bygger på socialdemokratiske kerneværdier som lighed og tryghed.

Den danske velfærdsmodel er en succes
– Den danske velfærdsmodel har været en succes og er hemmeligheden bag vores velstand. Den har skabt vækst og givet flere mennesker adgang til at få del i den, men de borgerlige har under krisen grebet chancen og ført sig frem med, at vi ikke har råd til velfærd. Det er paradoksalt, da det jo i høj grad skyldes fejlslagen borgerlig politik, sagde Peter Hummelgaard.

Derpå gik han i kødet på regeringen og i særdeleshed sin partifælle, finansminister Bjarne Corydon, blandt andet for sænkning af selskabsskatten og for – med henvisning til konkurrenceevnen at have afvist at indføre kædeansvar som et middel mod løndumping.

– Der er gode grunde til at være både vred og skuffet. Jeg havde også en tillid til, at man ville lave nogle mere retfærdige kriseløsninger. Jeg tror fortsat på de socialdemokratiske værdier – og ikke, at grådighed skaber dynamik, og at deregulering skaber velstand. Det spørgsmål, vi bør rejse er: Gør lighed og velfærd noget godt? Gør det os alle stærkere – eller? Det bliver det store slagsmål, og jeg vil foreslå, at I bruger jeres vrede på det.

Svært at se den røde tråd
Peter Hummelgaard wake up call udløste delegeretmødets livligste debat med flere indlæg og spørgsmål, blandt andet:

– Vi ville gerne kunne se den røde tråd i regeringens politik, men det kan vi ikke.

– Der er grænser for, hvor mange gange, man kan blive ved med at sige, at man har en ideologi, og så gøre det stik modsatte. Værdierne bør være det kompas, man styrer efter, men her peger kompasset den forkerte vej.

Erik lykke Hansen: – Er der ikke grænser for, hvor meget vi har solgt ud, og hvor stort et aftryk De Radikale skal have lov til at sætte? Hvis Bjarne Corydon er socialdemokrat, så er jeg det ikke! Hos KMD kan ledelsen ikke få kapitalen forrentet med 22 procent, men kun med 18, og det kalder de krise. Vil du være med til at påvirke regeringen, så den ikke griber ind i en arbejdskonflikt i 2014?

Benedicte Toftegaard: – Vil du vælte hele Socialdemokratiet, for det er jo nødvendigt, hvis vi skal komme nogle vegne. Hvis I fortsætter med at føre den her politik, så stemmer mine kolleger hos Aller på Dansk Folkeparti.

Inge Meyer: – Du stiller op til næste valg, men hvordan vil I vinde det? Regeringspolitikerne har hidtil ikke levet op til vores – fagbevægelsens og vælgernes – forventninger. Det havde set endnu sortere ud i meningsmålingerne, hvis ikke blå blok havde kvajet sig. Hvad skal der til for at vende udviklingen?

Opgør med regnedrengene
Peter Hummelgaard var lydhør for kritikken og lagde ikke selv fingrene imellem. Blandt andet langede han ud efter den store magtkoncentration i centraladministrationen og hos finansministerens regnedrenge, hvis tænkning i alt for høj grad præger politikken. Især idéen om at øge arbejdsudbuddet blev taget ved vingebenet: – Konsekvensen er blot, at flere ledige kommer til at kæmpe om færre job, og at lønnen trykkes ned, sagde han og tilføjede:

– Vi er gået for meget på kompromis for at få magten. Det er ikke kun De Radikales skyld, men også vores egen manglende evne til at tage opgøret med regnedrengene i Finansministeriet. For eksempel kan det ifølge deres regnemodeller ikke betale sig at poste penge i de 20 procent af de unge, der ikke får en ungdomsuddannelse. Det skal der gøres op med, hvis vi vil forandring.

Til spørgsmålet om, hvad der skal til for at vinde det næste valg, lød det blandt andet:

– Jeg er f.eks. fortaler for en fælleseuropæisk skat på finansielle transaktioner, så vi også beder de ansvarlige for finanskrisen om at betale. Det nytter ikke, at det kun er de ledige, de ældre og efterlønsmodtagerne, der skal bidrage. Retfærdighed bliver noget helt centralt, hvis vi skal vinde valget. VI må stille krav til selskaber, der har milliardoverskud, men samtidig fastholder, at de er i krise.

Den røde tråd kan genfindes
Peter Hummelgaard understregede, at han trods sin skarpe kritik af regeringen – internt, i medierne og i offentligheden – er stolt af at være socialdemokrat og af de socialdemokratiske værdier. Han opfordrede ITMK og fagbevægelsen til fortsat at deltage i samfundsdebatten og også arbejde politisk frem for at reducere sig selv til en serviceorganisation.

– To år efter det forrige valg er det for tidligt helt af afskrive den røde tråd, sagde han og vendte afslutningsvis tilbage til, hvad der skal til for at vende stemningen og vinde næste valg:

– Vi skal tilbage til tankegangen om retfærdighed. Vi skal vinde diskussionen om fordelene ved at have et velfærdssamfund, der bygger på lighed og retfærdighed, for uden den danske velfærdsmodel var det gået os meget værre. Regeringen skal gøre alt for at skabe flere arbejdspladser, herunder sørge for flere offentlige investeringer. Desuden skal den finde en afløser for efterlønnen, så ældre og nedslidte får en mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Endelig skal den forkorte genoptjeningsperioden for dagpenge. Det handler om – i en fart – at finde nogle veje, hvor man viser, at den med de største formuer også skal bidrage til kriseløsninger. De lavtlønnede og de ledige har allerede bidraget så rigeligt.

Af Carl Ancher Pedersen
Foto: Hung Tien Vu

Arbejderne på Smurfit Kappa har vundet en stor sejr

Det er nu lykkedes forhandlerne fra det polske forbund ZZP at få aftale i stand om stærkt...

EU Arbejdsmarked

Søg tilskud fra typograf-fond

Fond støtter sociale, uddannelsesmæssige, faglige, fagpolitiske og kulturelle formål til gavn for...

HK-medlemmer Grafisk arbejde IT

Smurfit Kappa i Polen klar til at forhandle

Efter længere tids undvigen og tovtrækkeri har ledelsen på Smurfit Kappa i Polen meldt ud, at man...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler