Juni 2014

15. juni 2014

Vi har afholdt bestyrelsesmøde fredag d. 9. maj 2014 i Middelfart

Overenskomstfornyelser 2014
Vi har fået forhandlet nye overenskomst hos tandklinikassistenter, sekretærer hos fysioterapeuter og hos kiropraktorer og inden for fitnessområdet.
Resultaterne lagde sig meget op ad de øvrige områder i HK Privat, og ligeledes blev overenskomstperioden på 3 år.
Stemmeprocenten ved urafstemningen var især flot på tandlægeområdet, der havde vi nemlig en stemmeprocent på 57,8 %. 94,5 % stemte JA og 5,5% stemte NEJ.
Hos Kliniksekretærer hos Fysioterapeuter stemte 39,54 %. (51 stemmer ud af 129 stemmeberettigede). 100 % JA stemmer.
Hos Kliniksekretærer hos Kiropraktorer stemte 43,12 %, (47 stemmer ud af 109 stemmeberettigede). 100 % JA stemmer.
Fitnessområdet har stemt for fornyelsen af overenskomsten Kontor og Lager mellem Dansk Erhverv og HK/Privat, - her var stemmeprocenten: 43,4 %, 95,2 % JA og 4,8 % NEJ.

Overenskomst PLA og HK Privat
Der er aftalt 2 møder mellem PLA og HK Privat den 27. maj hvor der udveksles overenskomstkrav og den 20. juni, hvor man starter forhandlingerne op.

Kvinder og Økonomi
I marts måned havde vi 2 ens arrangementer med emnet Kvinder og Økonomi, lørdag d. 1. marts i HK´s lokaler i Roskilde og lørdag d. 29. marts i HK ´s lokaler i Brabrand.
Oplægsholdere var Lisbeth Burgaard fra Burgaard rådgivning, og en medarbejder fra Arbejdernes Landsbank. Vi fik en hel masse information om pension, arv, skilsmisse osv. Der var stor spørgelyst blandt deltagerne, og jeg tror alle gik hjem lørdag eftermiddag med en ny viden om mange ting.

Scandefa messe i Bella Centret
Der var Scandefa messe i dagene den 2. 3. og 4. april 2014. HK/BSV havde en stand i forhallen og som sædvanlig kom der en masse tandklinikassistenter hen og hilste på os. Der kom også en masse spørgsmål, som vi besvarede efter bedste evne. Vi havde god hjælp fra Charlotte Meyer fra Forbundet og Irina Frost og Kit Mortensen fra HK Service Hovedstaden.

Vindere af vores konkurrence blev:
Kirsten Ehrich, Helsingør
Jette Andersen, Kastrup
Lone Vincent Lorenzen, Haderslev

Gevinsten var Biografbilletter med gufpakke.

Weekend konference - Hvor kan jeg selv gøre en forskel
Den 10.-11. maj 2014 afholdt vi konference i Middelfart.
Allerede en uge efter at arrangementet blev annonceret på mit.hk var kurset overtegnet. Vi så på økonomien og valgte at udvide deltagerantallet til 100. Derved fik vi reduceret ventelisten lidt.
Lørdag eftermiddag kom Dorte Bonnerup, faglærer på Hansenberg med første indlæg. Hun fortalte om Hygiejne, arbejdsdragt, håndhygiejne og mikrobiologi.
Derefter var det Charlotte Meyer, som orienterede om det nyeste fra overenskomstfornyelserne, mit.hk og brug af Facebook siderne ”Du ved du er klinikassistent når” og DL-Patient-Administartion-Kommunikation.
Derefter var emnet Ergonomi, hvor fysioterapeut Thomas Høfelsauer bl. a. fortalte om korrekte arbejdsstillinger, hvorfor er 2 minutters træning om dagen nok?, er din krop bygget til det du laver ?- hvad er fup og hvad er fakta ?"
Mht Klinikpersonalets uddannelsesdag var der tilmeldt 205 i Middelfart og 125 i Køge. Det var BSV -info.
Lørdag aften lige efter middagen var der en overraskelse. Jesper Amstrup der både er tryllekunstner og bugtaler, underholdt os. Det var hylende morsomt, vi fik alle et godt grin med derfra.
Søndag formiddag havde vi inviteret Michael Kold til at komme og give os et indspark med oplægget Fuck Flinkeskolen.
Derefter var det farvel og tak for en rigtig god weekend med en ”grab ´n go sandwich”.

Reform af erhvervsuddannelserne - tandklinikassistentuddannelsen
Undervisningsministeriet har lavet en reform af erhvervsuddannelserne. Den træder i kraft til sommer 2015.
Der vil bl.a. ske ændringer i indholdet af, hvad eleverne skal gennemgå på Grundforløb 1 og 2.
Vi startede vores bestyrelsesmøde d. 9. maj med et lille møde, hvor Claus Agø fra HK Privat deltog. Formålet var at diskutere forskellige emner, så HK kommer med fælles ønsker fra både privat og kommunal side, for så vidt angår tandklinikassistentuddannelsen, når der senere skal træffes afgørelser sammen med tandlægerne om indholdet på Grundforløb og Hovedforløb.
Mandag d. 12. maj havde Undervisningsministeriet inviteret til en Kick off-konference om implementering af erhvervsuddannelsesreformen, hvortil de forskellige faglige udvalg for uddannelser, bl.a. FUTKA (Faglige Udvalg for Tandklinikassistentuddannelsen) var inviteret. Bonnie Blirup var forhindret, så Pia Degn deltog i stedet for.

Klinikpersonalets uddannelsesdag – Lægesekretærer.
Klinikpersonalets uddannelsesdag blev afholdt henholdsvis den 13. maj i Middelfart og den 20. maj i Køge. Annette Kammer deltog i Køge og Gitte Witt i Middelfart. Vi havde en lille stand uden for lokalet, hvor medlemmer kunne henvende sig.
I Middelfart var der tilmeldt 205, og i Køge 125, heraf var der en del sekretærer fra privat praksis.
Først på programmet var tidligere direktør for Irma, Alfred Josefsen, som fortalte om "den gode arbejdsplads". Efter en kort kaffepause fortalte praktiserende læge Berit Lassen om, hvordan vi får bedre plads til behandling af de mest syge: "Giv os tiden tilbage". Efter frokost kunne man deltage i forskellige sessions. I

Uddannelsesdage for tandklinikassistenter
Tandklinikassistenternes uddannelsesdag blev som tidligere nævnt ikke afholdt i 2013. BSV har her i foråret været i kontakt med Tandlægeforeningen og udvekslet ideer til indholdet af dagen. Det er Tandlægeforeningen, som administrerer og udbyder kursusdagen, og det er også derigennem invitation, tilmelding og betaling foregår.
Det er planen, at uddannelsesdagen skal ligge i slutningen af november 2014.
Vi håber det bliver en succes denne gang, så vi ikke bliver nød til at aflyse.

Politisk Kulturel Konference 2015
Sammen med de øvrige branchesektioner i HK Privat er der allerede ved at være gang planlægningen af den næste politiske kulturelle konference. Vi påtænker, den skal finde sted i april 2015.

Ændringer i sekretariatet
Der er sket nogle ændringer i sekretariatet. Lizzi Tjørnlund, administrativ, har valgt at gå på efterløn, og Bente Søndergaard, Faglig sagsbehandler, har fået arbejde i som Faglig Konsulent i IMI i HK Hovedstaden. Deres sidste arbejdsdage var d. 30. april og vi var rigtig kede af at skulle sige farvel til dem.

Til gengæld siger vi velkommen til Irem Ulusoy, ny Faglig Sagsbehandler, på vores område. Ny Administrativ på området tages der først stilling til i August 2014.

Næste bestyrelsesmøde finder sted fredag den 12. september 2014.

Bente Madvig Holm
Bestyrelsesmedlem i Sundhed og Velvære

Kickstart dit faglige netværk

Har du en ide til et fagligt netværk, og vil du gerne have hjælp til at komme godt fra start?...

Husk at bruge dine seniorfridage

Fra det år, du fylder 60, får du ekstra fridage med løn. Det er såkaldte seniordage, og dem får...

Senior

Stod til rådighed i sine pauser: Nu får hun 18.500 kr.

En Fakta-medarbejder skulle stå til rådighed i de pauser, hun selv betalte, og nu har hun fået...

Løn Overenskomst

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

DJØF med løgn III: Borgen

Medlemsarrangement med Per Helge Sørensen

LABORANTEN

Dansk Laborant-Forening udgiver LABORANTEN 11 gange om året. I LABORANTEN finder du artikler om...

Mød Organiserne

HVAD LAVER VI EGENTLIG? Vi gør en ekstra indsats for at involvere og engagere medlemmerne. Det...

Se flere artikler

Kickstart dit faglige netværk

Husk at bruge dine seniorfridage

Senior

Stod til rådighed i sine pauser: Nu får hun 18.500 kr.

Løn Overenskomst

Se flere aktuelt