10 tips til computermusen

Find det rigtige pegeredskab

Det er helt individuelt, hvilket pegeredskab der passer til dig. Prøv derfor flere forskellige muligheder, inden du beslutter dig. Foruden den klassiske computermus findes der også eksempelvis trackball, mousetrapper og pen. De er udformet forskelligt i forhold til, hvordan du skal bevæge hånden og musen.

Få styr på dine genvejstaster - brug dem

Som i alt andet kontorarbejde er nøgleordet variation. Skift derfor mellem at bruge musen og genvejstasterne på dit tastatur - faktisk skal du bruge genvejstasterne mest muligt. Det er den mest effektive metode til at forebygge gener og smerter - de såkaldte museskader. På www.genvejstaster.dk kan du finde genvejstaster til mere end 80 programmer.

Placer musen rigtigt

De fleste placerer musen ved siden af tastaturet. Det er en dårlig idé, da det giver mere vrid i skulder og albue. Du skal placere musen midt foran tastaturet.

Sæt dig rigtigt

Når du bruger computermusen eller et andet pegeredskab, skal din overarm hænge ned langs kroppen, din underarm være understøttet og skulderen være lige.

Undgå paratstilling

Du skal sørge for at slappe helt af i fingrene, når du ikke klikker. Sørg også for at tage hånden helt væk fra musen, når du ikke bruger den.

Begæns dobbeltklik

Underarmen bliver belastet af dobbeltklik, så forsøg at begræns dem. Du kan eksempelvis indstille den ene af musens taster til at fungere som dobbeltklik, så du kun skal klikke én gang.

Skift hånd

For variationens skyld er det en god idé en gang imellem at tage computermusen over i den anden hånd.

Undgå knæk

Du skal sidde sådan, at du undgår at knække for meget i håndleddet. Knæk betyder, at du bremser blodtilførslen..

Rejs dig fra bordet, mens du arbejder

Uanset, hvor godt - og korrekt - du sidder ved dit bord, så er variation vigtigst. Det kan du gøre ved at hæve dit bord engang imellem eller ved eksempelvis at rejse dig op, når du taler i telefon.

Tag pauser

Hvis det ikke er muligt at variere dine arbejdsstillinger ved din kontorarbejdsplads, skal du sørge for at afbryde dit arbejde af pauser, hvor du går et helt andet sted hen.

Arbejdsmiljø Indretning af arbejdspladsen Computerarbejde

Problemer med login?