Mit NemID virker ikke
Så skal du kontakte NemIDs support for hjælp .
Generelt skal du altid kontakte NemID, hvis du har problemer med dit NemID.
Tjek fx NemID support og kontakt
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
04. april 2018 | Freelancer
Servicebureau for freelancere drives af HK Danmark non profit. Bureauet har til formål at gøre det lettere for potentielle freelancere at prøve kræfter med at løse freelanceopgaver uden at skulle forholde sig til ordrebekræftelse, fakturering, moms, skat, CVR-registrering, forsikring mm. Formelt set er bureauet at sidestille med et vikarbureau, hvor vikaren selv skaffer opgaven.
Bureauet kan ikke benyttes til ufaglært, manuelt arbejde, da dette ikke dækkes af vores forsikringsordning. Bureauet kan kun påtage sig at administrere opgaver fremadrettet, og freelanceren må først påbegynde arbejdet, når opgaven er bekræftet af bureauet, og der er indgået en kontrakt på opgaven.
Bureauet afviser opgaver, hvor timelønnen ligger under nedre kvartil i DA’s lønstatistik for samlede medarbejderomkostninger inden for den mest nærliggende discokode (branche/stillingsbetegnelse). Er freelancere i tvivl om, om timeprisen er for lav, kan bureauet vejlede herom. Ved al øvrig faglig rådgivning om prissætning for freelancere henvises til freelancer.dk/den pågældendes fagforbund.
Freelancere, der bruger bureauet, accepterer at modtage opfølgende spørgsmål vedr. konkrete opgaver fra bureauet.
Freelancere, der er på kontrakt med bureauet, omfattes af bureauets forsikringordning, mens aftalt arbejde udføres. Læs om dækningen her
For ansættelsesforholdet gælder den til enhver tid gældende Funktionæroverenskomst for Handel, Viden og Service mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK/Privat og HK Handel, som bureauet følger. Freelanceren er i ansættelsen ikke undergivet bureauets instruktioner, og er derfor ikke omfattet af Funktionærloven. Selve overenskomsten ligger her (Linket er udløbet pr 30/10 2020)
Det koster 8 % i gebyr for freelanceren at få administreret en opgave gennem bureauet. De 8 % beregnes af summen af løn, feriepenge, feriefridage, fritvalgsmidler og pension. Kunden får altid oplyst prisen inklusive administrationsgebyr. Freelanceren får altid oplyst både den direkte løn (ekskl. feriepenge, feriefridage, fritvalgsmidler og pension) – fremgår af ansættelseskontrakten – samt lønnen ekskl. feriepenge men inkl. feriefridage, fritvalgsmidler og pension – den reelle udbetalte timeløn fraregnet administrationsgebyret.
Evt. etableringsudgifter kan ikke administreres af bureauet.
Bureauet kører løn to gange om måneden. Hvor hurtigt lønnen udbetales, afhænger dog af, hvor hurtigt kunden er til at godkende timeregnskabet.
Al indkomst indberettes til e-indkomstregistret, og freelanceren modtager en lønseddel. I juridisk forstand er indkomsten at betragte som alm. lønindkomst fra et vikarbureau.
Freelanceren accepterer ved brug af bureauet, at HK opbevarer oplysninger om freelanceren i forbindelse med opgaven og i det fornødne efterfølgende tidsrum efter lønkørsel.
Bureauet accepterer kun kunder med CVR-nummer. Bureauet kan med andre ord ikke bruges til privatkunder. Med bureauet er kunden sikret, at der sker korrekt skatteindberetning, og at der ydes overenskomstmæssig løn.
Freelancere skal gøre en kunde opmærksom på, at kunden vil få tre henvendelser fra bureauet. Første henvendelse med en ordrebekræftelse på opgaven, da aftalen skal bekræftes via mail før påbegyndelse. Anden henvendelse med en timeopgørelse, da kunden skal bekræfte antallet af arbejdstimer udført og godkende evt. udgifter i forbindelse med opgaven, der efter aftale skal refunderes af kunden. Og tredje og sidste henvendelse med en faktura på det udførte arbejde. Hvor ikke andet er aftalt, er betalingsfristen 14 dage.
Der gøres i ordrebekræftelsen opmærksom på, at det alene er kunden, der har instruktions- og tilsynsbeføjelsen med freelanceren under arbejdets udførelse, lige som det er op til kunden på forhånd at vurdere, om freelanceren er egnet til at udføre opgaven.
Nærværende forretningsvilkår skal aktivt accepteres ved oprettelse af en opgave via bureauet. Senest revideret d. 27/11 2018.
Tak for din hjælp.
Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.
Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.
Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.
Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID
Log ind med CPR nr. og adgangskode
Hvis du har oprettet en adgangskode til HK, kan du logge ind med CPR nr. og adgangskode lige her.
Problemer med login?
For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.