MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Hvis du er medlem af HK Privat, er en af fordelene gratis inkasso, hvis dine kunder ikke betaler. Følg vejledningen her på siden
Hvis du har sendt en faktura og ikke fået din betaling, eller hvis du som lønmodtagerfreelancer ikke har fået din løn, så er der hjælp at hente, hvis du er medlem af HK.
Hvis du er lønmodtagerfreelancer og ikke har fået din løn, så kontakt din afdeling og få rådgivning om, hvordan du skal forholde dig.
Hvis du er selvstændig, og en af dine virksomhedskunder ikke har betalt, så har du også mulighed for at få hjælp i HK. Du kan kun sende sagen til inkasso, hvis arbejdet er udført for en virksomhedskunde, og kunden ikke bestrider kravet ved fx at bestride at have modtaget ydelsen/ydelsens kvalitet og/eller at den aftalte pris var den, du har faktureret.
Hvis kunden ikke bestrider kravet, men blot ikke betaler, skal du følge denne vejledning:
Start med at samle beviser og dokumentation på, at ydelsen er leveret, og at din faktura stemmer overens med ordrebekræftelse fra kunden.
Du skal sende mindst 1 rykker med mindst 10 dages betalingsfrist. Der kan sende op til 3 rykkere med 100 kr. i rykkergebyr (rentelovens §9b), men det er ikke et krav, at der sendes tre. Normalt anbefaler vi, at man starter med en påmindelse om betaling uden at lægge rykkergebyr på. Herefter kan man sende yderligere en rykker efter 10 dage med gebyr. Rykkergebyret er momsfrit. Hvis kunden gør indsigelse, skal du forholde dig til indsigelsen, før næste rykker sendes.
Hvis rykkeren ikke resulterer i betaling, skal du sende en rykkerskrivelse, hvori det fremgår, at fakturaen vil blive sendt til inkasso i HK, hvis ikke der er betalt inden for en frist på 10 dage. Denne rykkerskrivelse kan der også lægges 100 kr. momsfrit gebyr på. Vi anbefaler, at rykkerskrivelsen både sendes per mail og med posten.
Hvis betalingen stadig udebliver, skal du sende sagen ind til afdelingen. Her vil vores jurister så vurdere, om der er tale om en ren inkasso (hvis kravet ikke er bestridt, men blot ikke betalt) eller om kravet er bestridt. Her skal vi se på den oprindelige dialog mellem parterne, ordrebekræftelse, fakturaer og evt. efterfølgende dialog. Du skal derfor lave en tidslinje over forløbet og beskrive forløbet samt medsende alle dokumenter. Herefter meddeler vi dig, om vi tager sagen.
Hvis vi tager sagen, går vi i første omgang i dialog med kunde/arbejdsgiver og forsøger at løse sagen mindeligt.
Et bud på formulering af en 1. rykker kunne være:
Emne: Manglende betaling
Hej x
Jeg kan se, jeg ikke har modtaget betaling for faktura <indsæt fakturanr.>, som forfaldt den <indsæt forfaldsdato>.
Jeg vil blot sikre mig, at du har modtaget min faktura, som du finder vedhæftet denne mail.
Jeg imødeser din indbetaling af <fakturabeløb> hurtigst muligt. Beløbet kan overføres til <indsæt konto + reg> eller betales online her <indsæt link til online betaling>.
Har du spørgsmål til fremsendte faktura, så kontakt mig venligst hurtigst muligt. Skulle din indbetaling have krydset denne e-mail, beklager jeg besværet.
Med venlig hilsen
Herefter kan rykkerskrivelsen se ud som følger:
Hej x
Du har fortsat ikke betalt min faktura nr. XX af den XX, som forfaldt til betaling den XX.
Jeg har tidligere rykket for denne betaling. Dette er min sidste rykkerskrivelse.
Såfremt betaling ikke er mig i hænde senest 10 dage fra dags dato, overgives fordringen uden yderligere varsel til inkasso i mit forbund HK. Herved påløber betydelige yderligere omkostninger.
For udsendelsen af denne rykkerskrivelse har jeg pålagt yderligere et rykkergebyr på kr. 100,00.
Med venlig hilsen
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID