5 veje
til godt

Stå sammen

Arbejdsmiljø er en fælles udfordring for arbejdspladsen, og skal altid løses i fællesskab.

Når I står sammen, kan I gennemføre store forandringer og være med til at skabe et godt arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads.

HVAD ER ARBEJDSGIVERS ANSVAR?

Jeres arbejdsgiver har det overordnede ansvar for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven, og at samarbejdet om arbejdsmiljøet fungerer. Det betyder blandt andet, at:

Arbejdsmiljøarbejdet bør være en del af den strategiske ledelse og drift i virksomheden. Arbejdsmiljø skal derfor på dagsordenen i de fora, der i forvejen diskuterer strategi, værdigrundlag, planlægning, produktion, kvalitet og økonomi – f.eks. i ledelsen, samarbejdsudvalget (SU) og MED-udvalget.

STÅ SAMMEN – BRUG JERES KANALER

Det er vigtigt, at I som kolleger involverer jer i arbejdsmiljøarbejdet. Både fordi, I samlet har en stærkere stemme over for ledelsen til at få jeres daglige udfordringer på dagsordenen, men også fordi udfordringer og problemer oftest løses bedst i fællesskab. Stå sammen, støt hinanden, og brug jeres kanaler:

• Tag fat i jeres arbejdsmiljørepræsentant (AMR), tillidsrepræsentant (TR) og arbejdsmiljøorganisation (AMO), og inddrag evt. samarbejdsudvalget (SU).

• Er I under 10 medarbejdere, så gå direkte til jeres leder.

• Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte jeres lokale HK-afdeling på 7011 4545. Vi kan hjælpe jer med at få fat om problemet og give gode råd til løsninger.