HK.dk logo

5 veje
til godt 

Vej 3
Styrk samarbejdet

Stærke samarbejdsrelationer er afgørende for et godt arbejdsmiljø. 

Samarbejde hænger tæt sammen med begrebet social kapital. Grundtanken i social kapital er, at gode interne relationer på én gang gør organisationen i stand til at løse sin opgave mere effektivt og gør den til en bedre arbejdsplads med højere trivsel.   

Gode samarbejdsrelationer handler til stor del om de rammer og vilkår, I har på arbejdspladsen. Se mere om, hvordan I står sammen og får en fælles forståelse om jeres kerneopgave

Som kolleger kan I også gøre en stor forskel for et godt samarbejde:

Godt samarbejde er vigtigt for godt arbejdsmiljø

Gode råd, når I kommunikerer

Gennem jeres kommunikation kan I vise og anerkende, at I værdsætter hinanden i samarbejdet. Anerkendende kommunikation handler ikke bare om at rose hinanden. Når I kommunikerer anerkendende, handler det om at være søgende og nysgerrig, lægge jeres egne holdninger og ideer lidt til side og forsøge at forstå andres udgangspunkt. Det kan især være nyttigt, hvis samarbejdet slår knuden, eller I ønsker at gøre en ekstra indsats for at styrke samarbejdet og den gode dialog.

  • Lyt til ende – undgå at afbryde.
  • Svar ikke, før du har forstået et spørgsmål eller en situation helt.
  • Brug aktiv lytning. Vær nærværende og lyttende. Undgå at tænke på, hvad du selv vil sige lige om lidt.
  • Vær nysgerrig. Stil åbne spørgsmål med hv-ord – hvorfor, hvordan osv.
  • Vær positiv og imødekommende i dit ordvalg. Sig ikke ”Hvorfor det?” eller ”Det tror jeg nu ikke,” men hellere ”Sig noget mere …” eller ”Jeg vil gerne forstå …”.
  • Bliv på din egen banehalvdel. Brug ”jeg” i stedet for ”du”, der nemt virker bebrejdende. Sig ”Jeg er ikke enig i, at …” i stedet for ”Det er forkert, når du siger, at …”
  • Sig, hvad du har brug for. Undgå at bebrejde. ”Jeg har brug for, at vores møder starter til tiden” i stedet for ”Det er irriterende, at du altid kommer for sent til vores møder.”
  • Synes du, at den anden er besværlig? Prøv i stedet at se situationen som svær.
  • Er du sur, vred, ophidset eller irriteret? Så vent lidt med at gå i dialog.

Gode råd til fællesskabet

Som kolleger kan I gøre mange ting i hverdagen for at styrke fællesskabsfølelsen. Sandsynligvis gør I allerede flere af disse ting uden at tænke over den store værdi, det har for fællesskabet:

  • Tag ansvar for, at alle er med, og vis interesse på tværs af afdelinger, kompetencer, alder og køn.
  • Tal med forskellige, og hold pauser med forskellige. Også dem, der står lidt udenfor – det kan være med til at bryde klikedannelser. 
  • Vær ærlig og loyal over for alle, og respektér alle som ligeværdige – uanset stilling. 
  • Bidrag til en positiv og munter tone – intet samler som et godt grin.

Gode råd til samarbejdet

  • Tal om, hvordan I bedst kan planlægge og fordele arbejdet.
  • Respekter hinandens forskellige kvalifikationer, interesser, behov og arbejdsområder.
  • Afklar mål og forventninger for jeres arbejde – både fra ledelse og medarbejdere
  • Afklar i fællesskab, hvad der skaber kvalitet, og hvad der er uhensigtsmæssige eller overflødige arbejdsopgaver.
  • Skab strukturer og rammer, der gavner samarbejdet.
  • Styrk relationer mellem top og bund samt på tværs.
  • Tag konflikter i opløbet. Se mere om konfliktløsning
  • Sig fra over for mobning. Se mere om mobning

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk