5 veje
til godt

Vej 2
Har I tid til det hele?

Bare jeg når det! Følelsen af for lidt tid er udbredt på danske arbejdspladser. I et sundt tidsmiljø oplever I som medarbejdere både at være produktive og have stor arbejdsglæde.

Et sundt tidsmiljø handler grundlæggende om 4 ting, som I kan læse mere om nedenfor.

sundt tidsmiljø er en fælles opgave

Har I problemer på nogen af de 4 punkter? Så tag fat i jeres arbejdsmiljørepræsentant (AMR), tillidsrepræsentant (TR) og arbejdsmiljøorganisation (AMO), og inddrag evt. samarbejdsudvalget (SU).

I kan evt. henvise til HK’s rapport og dialogværktøj på HK.DK – her er inspiration til, hvordan virksomheder kan arbejde med et sundt tidsmiljø.

Se også BAR Social og Sundheds pjece ’Sunde arbejdsrytmer’

1) Veksler I mellem hurtig og langsom tid?

Det er vigtigt, at der er balance mellem hurtig og langsom tid.

• Langsom tid

Nogle opgaver kræver fordybelse og koncentration. De kræver tid til at mødes, tale om opgaven og sparre med hinanden. Langsom tid er ikke et spørgsmål om at arbejde langsommere, men om at have mere tid til arbejdet.
  • Hurtig tid

Nogle opgaver skal løses i en fart – her og nu. Det bør ikke være nye, store eller svære opgaver, men derimod opgaver du kender godt, og som er mere eller mindre rutineprægede. Hurtig tid er ikke nødvendigvis negativt. Det skal bare ikke blive en konstant tilstand.

2) Har I tid til at mødes, være sociale og lære hinanden at kende?

Gode sociale relationer er afgørende for et godt psykisk arbejdsmiljø. At I kender og kan lide hinanden, at I er gode kolleger. Men også det afhænger af tid. F.eks. tid til pauser sammen, så I kan lære hinanden bedre at kende.

3) Er der flow i jeres arbejde?

Når du oplever mange forstyrrelser, bliver dit arbejde afbrudt. Det påvirker både din effektivitet og arbejdsglæde. Flow er følelsen af, at noget bare kører derudaf. At samarbejdet giver sig selv, at I ikke bliver forstyrret unødigt, og at tid og informationsniveau passer til opgaven.

4) Er I ”synkroniserede”?

At arbejde synkroniseret er ikke det samme som at arbejde i takt og på samme måde. Det betyder, at I har tid til at sætte jer ind i hinandens arbejdsområder og opgaver, så I kan bruge hinanden og hjælpe hinanden. Det kræver tid at få den rette indsigt i hinandens kompetencer. Her er 3 tegn på, at der mangler synkronisering på jeres arbejdsplads:

• I sidder mere og mere alene med opgaver.
  • I holder flere pauser alene end sammen – f.eks. frokosten.
  • I deler ikke viden og er sjældent inde over hinandens arbejde.