5 veje
til godt

Vej 5
Vis omsorg og omtanke

Vi har alle et dybt behov for at gøre en forskel og betyde noget for fællesskabet.

De fleste af os kan sige ja til disse sætninger:

• Det er vigtigt, at nogen har brug for mig.
  • Det er vigtigt, at jeg bliver set.
  • Det er vigtigt, at jeg er med i et fællesskab.
  • Det er vigtigt, at jeg føler mig stolt af mit arbejde og min arbejdsplads.
  • Det er vigtigt for mig både at give og modtage varme og nærvær fra mine kolleger.
  • Det er vigtigt at have forbilleder blandt mine kolleger – folk, der kan inspirere mig og vil hjælpe mig.

Som kolleger kan vi gøre meget for at vise hinanden omsorg og omtanke, så vi føler os sete, værdsatte og betydningsfulde.

Men hvordan gør vi det? Her er 7 forslag.

7 gode råd til omsorg og interesse

1. Vis interesse

Nogle finder deres bedste venner på jobbet, andre holder job og privatliv skarpt adskilt. Uanset hvad, bruger I mange timer sammen. Det er lettere at forstå, respektere og samarbejde, når I kender lidt til hinanden. Følg op og spørg til det, I har fortalt hinanden – både om job og privatliv. Selv om I ikke er tætte venner, kan I sagtens have en nær og frugtbar relation i arbejdstiden .
  2. Hold øje med hinanden

Mange mennesker reagerer på stress, depression og dårligt psykisk arbejdsmiljø ved at trække sig lidt tilbage – og ellers holde masken. Hold øje med de små tegn hos hinanden. En kollega virker trist, irritabel, har svært ved at bevare overblikket, skipper pauserne, har mere fravær end sædvanligt mv. Bryd isen ved at gå til kollegaen. Tal om at inddrage jeres leder, arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljøorganisation og evt. samarbejdsudvalget. Læs mere om vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø.
  3. Bland jer i konflikter

Det betyder selvfølgelig ikke, at I skal deltage i konflikten eller tage parti. Men I kan hjælpe med at løse konflikten – og på den måde vise omsorg for konfliktens parter og jeres fællesskab. Måske kan I mægle mellem parterne og hjælpe dem med at sætte det hele i perspektiv. Måske kan I tage fat i jeres leder eller arbejdsmiljørepræsentant. Læs mere om konflikter med kolleger.
  4. Udveksl ideer

Det er ikke nok, at du er god til at hjælpe og give andre ideer og gode råd. Du skal også kunne tage imod deres. Vær lydhør – ikke kun ved at lytte, men også ved at være forandringsvillig og parat til at ændre, hvordan du gør tingene.
  5. Vær gode til at inddrage

Stil spørgsmål ud i hele gruppen, som alle kan byde ind på – også dem, der ikke selv naturligt tager ordet. Både, når I arbejder og holder pauser og hyggesnakker. Tal med nye – det er tit lettest at tale og spise frokost med de samme, men prøv at henvende dig til nye.
  6. Hjælp hinanden

I har sikkert alle nok at se til på arbejdet. Men engang imellem får I måske lidt overskud i skemaet. Enten kan I hjælpe hinanden, eller I kan ved fælles hjælp konstatere, at der generelt er for mange opgaver, og sammen gå til jeres leder.
  7. Gør små tjenester

Tag kaffe med fra kaffemaskinen, kopier med fra printerrummet eller noget helt tredje. Små ting, som ikke tager meget ekstra tid, men viser stor omsorg og omtanke.