5 veje
til godt

Vej 4
Vis tillid

Tillid handler om, at I kan regne med hinanden på arbejdspladsen. Som medarbejdere har I tillid til det, jeres kolleger og ledere siger.

Ledelsen har tillid til, at medarbejderne kan og har lyst til at gøre et godt stykke arbejde.

Når I viser tillid til hinanden, signalerer I tydeligt, at I møder hinanden med positive forventninger og en konstruktiv tilgang til arbejdet. I respekterer hinandens dømmekraft, evner, ærlighed og forskellige personligheder.

Tillid hænger tæt sammen med begrebet social kapital – værdien af virksomhedens interne samarbejdsrelationer. Læs mere om social kapital og hvordan I kan styrke jeres samarbejde.

På en arbejdsplads med tillid er det lettere at spørge om hjælp, pege på udfordringer og foreslå ændringer – til ledelsen og kolleger. Det gavner både arbejdsglæden og virksomhedens resultater.

Tillid er en del af et godt arbejdsmiljø

Sådan kan I vise tillid til hinanden:

Vis tillid gennem sproget

Det kan f.eks. være ved at rose din kollega for den måde, han eller hun har løst en opgave eller håndteret en situation. Når din kollega siger sin ærlige mening, kan du give udtryk for, at du sætter pris på den. Tillid er tit noget, man viser, og ikke taler om. Men nogle gange er det vigtigt at sætte ord på den effekt, dine kollegers handlinger har på din tillid. ”Den opgave synes jeg virkelig, du fandt en god løsning på” osv.

Vis tillid gennem handlinger

Det kan du f.eks. gøre ved at give ansvar fra dig og ikke kontrollere. Du stoler på de ting, du får at vide. Du er åben og lytter til input og ideer fra mange forskellige – du låser dig ikke til dine egne ideer, behov og forestillinger. Du er ikke skeptisk, og når der sker fejl, er du hurtig til at glemme og give nye chancer.