Der er mange ting, som er med til at skabe et godt arbejdsmiljø – at man har indflydelse på sit arbejde, kan se en mening med det, får en ordentlig løn, kan overkomme sine opgaver, ikke bliver fysisk presset og meget mere. Men spørger man HK’s medlemmer, hvad der giver den største arbejdsglæde, kommer kollegerne ind på en suveræn førsteplads.

Kolleger er vigtigere end løn og udvikling

I HK har vi af flere omgange spurgt medlemmerne, hvad de vægter højest på arbejdet. Fx i sommeren ‘14, hvor 72 % klart og tydeligt fortalte os, at gode kolleger var vigtigst. En “god chef” er nr. 2, mens “indflydelse på egne arbejdsopgaver” er nr. 3. Lønnen ligger helt nede på 9.-pladsen. I foråret ‘15 undersøgte HK/Privat, hvad der fik medlemmerne til at blive længe på arbejdspladsen. 67 % sagde, at det var de gode kolleger.

Forskningen giver os ret

Det er ikke kun i HK, at vi har indset betydningen af det gode kollegaskab. Forskning viser, at gode kolleger er en vigtig ingrediens i et godt arbejdsliv. Vi har samlet et par eksempler her.