Flere end hver anden dansker, helt præcist 54 procent, siger, at de gode kolleger er den enkeltstående faktor, der er vigtigst for, at de trives på jobbet. De gode kolleger kommer dermed før gode arbejdsopgaver, god chef og høj løn. Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget for HK via Epinions Danmarkspanel blandt 2.000 danskere.

”Kollegerne betyder meget for, hvordan vi har det på jobbet. Derfor er det vigtigt, at vi hver især har fokus på at styrke det gode kollegaskab. Kolleger er noget, vi er sammen. Når vi husker at sige godmorgen, eller når vi anerkender hinandens arbejde, så kan vi med små og enkle handlinger gøre en forskel, der betyder noget for fællesskabet, overskuddet og tilliden blandt kollegerne”, siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK.

HK har det seneste år arbejdet intensivt med at øge fokus på det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne både via kurser, særarrangementer og ikke mindst kampagnen ”God KollegaKarma”, som også sidste år engagerede tusindvis af HK-medlemmer og deres kolleger på arbejdspladserne.

Et nyt element i kampagnen er KollegaKarma app’en, der skal gøre det nemmere og sjovere at være en god kollega – på det professionelle så vel som personlige plan

KollegaKarma app’en giver helt konkrete forslag til, hvordan man kan være en endnu bedre kollega. Desuden er app’en indrettet som et spil, hvor man kan samle point, når man udfører bestemte handlinger over for sine kolleger, og hvor arbejdspladser også kan dyste mod hinanden om at sprede mest kollegakarma.