Udfordring nummer 4 – ”Fra logbog til to do-liste” – var Stine Skou Christensens absolutte favorit. I udfordringen fører man logbog og skriver det ned, kollegerne gør af gode ting for en – og gør så det samme for sine kolleger næste dag.

”Jeg arbejder selv i en servicefunktion og gør meget ud af at hjælpe. Det var sjovt at vende perspektivet om og føre logbog over alle de gode ting, kollegerne gør for mig i løbet af en dag – og så give det tilbage til dem næste dag,” siger Stine Skou Christensen, som er sekretær for ledelsen på Radiologisk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Afdelingen arbejder allerede bevidst med arbejdsmiljøet på flere fronter. Den årlige medarbejdertilfredshedsundersøgelse peger på flere fokuspunkter, som ledelsen og kollegerne i fællesskab har taget hånd om. Blandt andet ved at involvere de lokale medarbejderudvalg og have ambassadører i de forskellige afdelinger.

Ros og gode ord med på vejen

Afdelingen har sat fokus på mobning – ”for selv om vi har det godt sammen, er én, der føler sig udenfor, én for meget,” som Stine Skou Christensen siger. Der bliver lagt vægt på anerkendende kommunikation, den rare og ordentlige omgangstone – og at give hinanden ros og gode ord med på vejen. Afdelingen har også sat fokus på det fysiske arbejdsmiljø, for eksempel med trappegang, ”Vi cykler til arbejde” og motionsløb.

”Vi har et flot resultat, når det handler om medarbejdertilfredshed. Både i forhold til andre afdelinger på hospitalet og i forhold til offentlige arbejdspladser i Danmark generelt. Men vi kan altid blive bedre, og det arbejder vi på hver dag,” siger Stine Skou Christensen.

Vi brugte vores elektroniske infoboard til at skrive gode budskaber til hinanden.

”Arbejdsmiljøet kommer på dagsordenen til møder og i vores ugebrev. Men vi kan også finde på at bruge mere utraditionelle kanaler. For eksempel har vi haft en emneuge, hvor vi brugte vores elektroniske infoboard til at skrive gode budskaber til hinanden – “smil, det smitter”, ”vi spiller hinanden gode” osv.,” siger Stine Skou Christensen. ”Det handler om hver eneste dag at være opmærksomme på arbejdsmiljøet og hjælpe hinanden – både på det personlige plan og med arbejdsopgaver.”

Andre vindere i konkurrencen: 10 dage med god kollegaKarma

Indtil videre har mere end 4000 personer meldt sig til konkurrencen: 10 dage med god KollegaKarma. Heriblandt er Louise Andersen fra Natur og Vej Service i Århus Kommune. Hun har vundet to kg luksus flødekarameller til sig selv og sine kolleger på kontoret.

Vindere i KollegaKarma-konkurrencen

"Tusind tak for karamellerne - det er en virkelig flot gevinst", siger Louise

Du kan også være med i 10 dage med god KollegaKarma. KLIK HER