HK’er Anita Jul kan byde sine fyrre kolleger på Ydelseskontoret hos Hjørring Kommune på en solid gang morgenbrød.

Blandt ansatte over hele landet, der har nomineret en kollega til titlen ”Danmarks Bedste Kollega”, er hun udtrukket som ugens vinder af et gavekort på 500 kroner til bageren.

- Det skal helt sikkert bruges på morgenbrød. Nogle kolleger går tidligt hjem, så eftermiddagskage vil ikke komme alle til gavn, siger Anita Jul i bedste kollegakarma-stil.

- Vi skal have en rigtig hyggestund for alle kollegerne, tilføjer hun.

Anita Jul har nomineret sin kollega Lone Christensen som landets bedste kollega.

- Lone yder en kæmpe indsats for fællesskabet på vores arbejdsplads. Hun er meget engageret, ikke blot i det faglige, men er også rigtig god til at spørge ind til hvordan vi har det – og hvordan familien har det, fortæller hun.

Stolt over nominering

For Lone Christensen, der også er kollegernes tillidsrepræsentant, er det en ære at blive nomineret.
- Jeg blev både flov og beæret over at blive nomineret. At være en god kollega er ikke noget, jeg sådan går og er bevidst om; det er bare naturligt for mig, at vi skal tage hånd om hinanden. Faktisk synes jeg, at vi er rigtig gode til at ”læse” hinanden på kontoret, se hvordan vi har det og tage hensyn. Vi har et godt kollegaskab og har også tit arrangementer sammen efter arbejdstid, siger hun.

For dem begge er det vigtigt at have gode kolleger på arbejdspladsen.

- Vi er sammen rigtig mange timer hver dag. Gode hjælpsomme, åbne og ærlige kolleger er det, der gør det rart og sjovt at gå på arbejde. Ved at nominere Lone vil jeg gerne vise, at jeg sætter pris på en god kollega, siger Anita Jul.

HK finder Danmarks bedste kollega

Jagten på Danmarks bedste kollega er sat i gang af HK som led i kampagnen ”God Kollegakarma”, der sætter fokus på det gode kollegaskab.

Frem til 4. oktober kan alle ansatte – ikke blot HK-medlemmer – i hele landet nominere en kollega til titlen. Selve kåringen finder sted 17. november i Cirkusbygningen i København, hvor vinderen ud over æren modtager 25.000 kroner til et arrangement for sine kolleger.

LÆS MERE OG NOMINER DIN KOLLEGA