”Det var slet ikke min egen idé at deltage. En af mine kolleger blev ved at opfordre mig til det,” griner Kim Krogh.

Kim Krogh er sekretær i ministersekretariatet i Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Sammen med en HK-kollega hjælper han med det praktiske omkring ministeren – planlægning, regnskaber og post m.m. I alt 21 HK’ere arbejder i ministeriets departement.

”Jeg synes, de 10 dage med god KollegaKarma har sat fokus på, at vi skal gøre noget godt for hinanden. Samtidig har det været en anledning til at blive klar over, at det vigtigste ikke er enkelte initiativer. Vi skal være gode ved hinanden på alle de almindelige hverdage,” siger Kim Krogh.

”Vi gør meget ud af at være opmærksomme og vise, at vi interesserer os for hinanden. Hvis en kollega har været ude at spise. Hvis forældrene har været syge, eller hvis et barn har været sygt. Hvis det er op til weekenden, og der måske skal ske noget nyt. Alt det er anledninger til at spørge og vise interesse for hinanden,” siger Kim Krogh.

I ministersekretariatet har kollegerne en klar arbejdsfordeling og deler de lange arbejdsdage imellem sig. Arbejdsdagene i et ministerium strækker sig ofte ud på aftenerne. ”Det er vigtigt at lave klare aftaler og få dem nedfældet, så det ikke altid er de samme, der sidder og arbejder sent. Selv om vi har klare opgavefordelinger, hjælper vi hele tiden hinanden på kryds og tværs. Når man interesserer sig for hinanden som mennesker, er det naturligt at spørge til hinanden. Det gør det lettere at spotte, når en kollega trænger til en hjælpende hånd,” siger Kim Krogh.