Musik mod Racisme, 230519 Foto: Brian Berg for MS

”Vi holder en koncert for det bedste i Danmark: Sammenhold, fællesskab, lige rettigheder og tolerance. Vi holder koncert i solidaritet med alle medborgere, der bliver udsat for hadtale og trusler. Vi kæmper for et Danmark #UdenHadAlle skal med! Tag dine børn, nabo, kollega og fodboldklub med. Lad os vise, at vi mange, der står sammen om et bedre Danmark”, lød det i indbydelsen på Facebook fra Mellemfolkeligt Samvirke.

Og i løbet af ganske få dage lykkedes det at få musikere, talere og tilladelser på plads, musikerne spillede gratis for den gode sag.

Det blev en overmåde velbesøgt koncert og med taler vendt mod den fremmarcherende racisme i Danmark.

Langt over 2.000 lagde vejen forbi byens centrale plads, og konferencier Omar Marzouk lagde for med at fortælle om sit nylige besøg hos svigerfamilien i Jylland, hvor hans etiket er blevet den "caffe-latte-drikkende københavner" og altså ikke en underkendelse begrundet i Marzouks arabiske ophav.

Musik Mod Racisme, Rådhuspladsen, København, Nikolaj Nørlund, Kira Skov, 230519Kira Skov og Nikolaj Nørlund var blandt de medvirkende musikere på torsdagens Musik mod Racisme. Foto: Torsten Raagaard

Der var taler fra blandt andre Mellemfolkeligt Samvirkes generalsekretær Tim Whyte, direktør i tænketanken Justitia Jacob Mchangama samt juridisk rådgiver og foredragsholder Khaterah Parwani.

Også HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark var indbudt som taler, men han tacklede opgaven noget anderledes end forventet.

Han startede med at hilse den fulde rådhusplads ”fra de 225.000 medlemmer af LO Hovedstaden. Vi står alle bag jer,” sagde Christian Grønnemark.

- Jeg er formand for 75.000 medlemmer i HK Hovedstaden. Normalt ville en fagforeningsmand i sin tale stille krav til politikerne. Men jeg har i stedet for en tale skrevet et digt om racismens fremmarch i tiden, sagde fællesformanden.

Musik Mod Racisme, Rådhuspladsen, København, Christian Grønnemark, 230519I stedet for at holde en tale læste HK Hovedstadens formand sit digt op om racismen på fremmarch i Danmark. Foto: Torsten Raagaard

Digtet har titlen Danmark 2019:
Før var de usynlige
Skrev allerhøjst til hinanden
De råbte lidt på lægterne
og lidt i skjul på bodegaen
De foretog skjulte overfald
Skjulte opringninger

I dag er det unævnelige blevet virkeligt
Det utænkelige normalt

Nu tør de stå frem
Nu har de profiler og persona
Naboen, overboen og kollegaen
Dagligdagens kendte ansigter

Nu hilser de på hinanden
I vaskekælderen
Gennem avisens spalter
På fjernsynet og i radioen
På de asociale medier
Med trolde som redaktører

De har opdaget hinanden igen.
Vi kender dem
:
De kanøflede fra skolegården,
De svigtede,
De forsmåede,
De forarmede

Vi har set det før:
Armenien 1917, halvanden million
Auschwitz, Dachau, Theresienstadt, 6 millioner
Rwanda, 1 million
København, 2

Flygtninge, indvandrere, fortabte
Alle jer med
Anderledes tro
Anderledes liv
Anderledes udseende
Giv agt!

Den tavse er blandt de fleste
Er den farligste
Den indre spytklat ligger parat
Lige rundt om hjørnet

Danmark, æblernes land
Her er jeg født
Blandt smilende bøgeskove
Og åbne haver

Danmark! Hvor er du henne?
Hvad sårer dit bryst
Hvor er min moders stemme
Og min faders trøst

Danmark vågn op
Fang fællesskabet
Lad glæden vokse

Omvind de unævnelige med lattergas
Prygl dem sødt med gåsefjer.

Tavshed fulgt af klapsalver
Der var tavshed på pladsen, da Grønnemark læste digtet op fra den medbragte kina-bog. Og så var der bifald til ham.

Den faglige chef fra et af de andre store FH-forbund kom anerkendende hen til Grønnemark bagefter for at takke ham for at gøre tingene anderledes og bidrage til det kulturelle indhold ved arrangementet.

Og kultur var der i overflod, musikken blev leveret af blandt andre Kira Skov, Nicolaj Nørlund, Isam B., Marie Carmen Koppel og ikke mindst det samlede Savage Rose, som netop har gennemført sin 50-års jubilæumsturne, tog publikum med storm.

Musik Mod Racisme, Rådhuspladsen, København, Anisette, 230519

”Tak for en fantastisk dag med masser af god stemning og musik på Rådhuspladsen. Fedt at se, hvor mange, der mødte op for et Danmark #UdenHad” skrev Mellemfolkeligt Samvirke på sin Facebookside fredag formiddag.

”Det var ikke bare en koncert mod racisme. Det var en oplevelse. Og det vil være rimeligt med lidt præcision, nemlig “en fantastisk oplevelse”. I tre timer spillede nogle af Danmarks mest kreative musikere og vi hørte et par taler, endog digte. Rådhuspladsen i København var fyldt. Men det store var en følelse af samhørighed”, lyder en kommentar på Facebooksiden.

Musik Mod Racisme, Rådhuspladsen, København, Anisette & Christian Grønnemark, 230519- Det var en ære for mig at læse mit digt op, lige før Anisette og Savage Rose gik på scenen, siger HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark. Foto: Torsten Raagaard