Kirsten Estrup Madsen

Hvorfor er det egentlig, vi har arbejdsmiljørepræsentanter? Det er for at bruge dem! Hvis vi ikke bruger vores AMR’er på arbejdspladserne, kan det være lige meget, at der er en lovfæstet ret til at have dem.

En række arbejdsmiljørepræsentanter fortæller HK Nordjylland om deres hverv i en interviewserie på hjemmesiden. Hør for eksempel, hvad AMR Jørn Nylander Jensen sagde i et interview den 6. maj om hans og TR-kollegaens udfordring: ”Nogle gange er vi – Frank og jeg – de sidste, der får det at vide, hvis der er problemer med samarbejde eller andet under ”hatten” psykisk arbejdsmiljø. Måske har en situation eskaleret over et halvt år. Men vi kunne måske have fået ryddet problemet af vejen, hvis vi havde fået kendskab til det noget før.”

Men hvorfor er det sådan? Jørn gav svaret: ”Måske en form for egoisme – fællesskabsfølelsen svinder. Vi tager gerne slagsmålet med chefen, men folk skal stå ved det, de klager over.” Jeg vil give ham helt ret: Skru ned for snakken i krogene og bring problemerne på arbejdspladsen videre til de, der har mulighed for at gøre noget ved dem. Helst så hurtigt som muligt.