Robotic Process Automation (RPA), chatbots, machine learning og kunstig intelligens. Ord som mange føler sig skræmt over eller måske slet ikke forstår. HK Kommunal har med en ny kæmpesatsning besluttet at tilbyde gratis uddannelse i de nye teknologier – uddannelse der kan ruste til fremtiden. De første forløb kører allerede fra dette efterår, og du kan tilmelde dig nu.

Kendskab til digitalisering og nye teknologier er ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, et must for medarbejderne i fremtidens kommuner og regioner.

Lyder det som noget for dig - så kan du allerede nu melde dig til et af de 15 forløb.

Læs mere om Fremtidens HK'er og meld dig til her.

- Vi kan se, at der er massivt behov for medarbejdere, der kan omsætte arbejdsgange til nye teknologier. Og der er HK’erne simpelthen nøglespillere. Derfor ligger det mig meget på sinde, at vi tilbyder medlemmerne konkret kendskab til alle de nye teknologier, der er i spil i det offentlige. Uddannelse er simpelthen nøglen til fremtidig jobsikkerhed. Og i forhold til arbejdspladsernes behov er det win-win. Kommunerne får medarbejdere, der kan udvikle og føre de nye teknologier ud i livet, og medlemmerne sikrer samtidig deres fremtid på arbejdsmarkedet, siger formand for HK Kommunal, Bodil Otto.

Fantastisk mulighed for kommuner og regioner

Hun understreger, at en succesfuld digitalisering afhænger af, om man formår at omsætte de administrative processer til en digital udvikling.

- Med Fremtidens HK’er vil vi gerne klæde medlemmerne på til at forstå og arbejde med de nye teknologier. Når man opdager, at det kan man faktisk sagtens finde ud af, kan man nemmere byde sig til i udviklingsprojekter. Der findes ikke et tilsvarende kursus andre steder – så det er også en fantastisk mulighed for kommuner og regioner til at få sat gang i digitaliseringen, slår Bodil Otto fast.

I første halvår af 2019 afholdte HK Kommunal en række pilotkurser, og tilbagemeldingerne var helt imponerende. Ni ud af ti vurderede, at de kunne bruge indholdet direkte i deres arbejdsliv.

En ny verden åbner sig

En af dem er 37-årige Fatmagül Güler fra Hillerød Kommune, der har fået titel af proceskonsulent, efter at hun deltog i Fremtidens HK’er. Som direkte udløber af kurset arbejder hun nu med at automatisere de kvitteringsbreve, familieafdelingen i Hillerød Kommune sender ud i forbindelse med underretninger.

- Jeg synes, det har været meget givende at være med. Vi fik gennemgået de nye teknologier på et niveau, så alle kunne være med. Kurset gav mig et godt indblik i, hvad teknologierne skal bruges til, og på hvilke områder de giver mening, forklarer Fatmagül Güler.

På kurset arbejder man med en case fra sin egen kommune, hvor Fatmagül Güler sammen med en kollega valgte at arbejde med at automatisere de kvitteringsbreve, som kommunen sender ud i forbindelse med underretninger. Og den idé var så god, at hun sammen med familieafdelingen nu arbejder videre med at kortlægge arbejdsgangene så detaljeret, at det forhåbentlig for fremtiden bliver en ”robot”, der sender kvitteringerne ud.

Der udbydes i alt 45 forløb over hele landet, og de første 15 kører allerede fra efteråret. Har du fået blod på tanden, så skynd dig at tilmelde dig her. Det er først til mølle!

Kurserne i foråret 2020 udbydes i løbet af efteråret. Når tilmeldingen til 2020 åbner, vil du få besked om det i bl.a. nyhedsbrevet og i Kommunalbladet.

få papir på - kurset kan omsættes til ects-point

Ønsker du at få ”papir” på dine nye digitale kompetencer, har HK Kommunal indgået en aftale med COK om, at kurset Fremtidens HK’er kan omsættes til 10 ECTS-point. Det kræver blot, at du supplerer op med akademimodulet Fremtidens digitale administration – digitalisering på din arbejdsplads. Efter du har gennemført Fremtidens HK’er, kan du tage det supplerende modul på i alt 5 kursusgange + eksamen i stedet for - som normalt - 10 kursusgange.