Din store elevguide

Til dig, der går på en erhvervsuddannelse – er elev i en virksomhed, i skolepraktik eller i gang med EUD Business eller EUX Business. Find svar på dine spørgsmål her.

Når du er ny

Som ny elev er der et par ting, du skal få i orden med det samme. Din arbejdsplads hjælper dig, og det gør vi også.

Uddannelsesaftale

Som elev skal du altid have en uddannelsesaftale, som ikke er helt det samme som uddannelsesplanen. Det er nemlig en kontrakt, der binder dig og din arbejdsgiver i praktiktiden, som typisk er 2 år. Og efter prøvetiden kan din uddannelsesaftale i princippet ikke ændres. Kun hvis en af jer ikke har overholdt den – eller I er enige om, at den skal ophæves eller evt. forlænges.

Ring til HK på 7011 4545, hvis du vil ophæve din uddannelsesaftale

Prøvetid

De første 3 måneder, hvor du og din arbejdsgiver kan se hinanden an, hedder prøvetiden. Her kan både du og din arbejdsgiver opsige uddannelsesaftalen uden varsel og uden begrundelse. Hvis du er på skole eller er syg mere end 1 måned inden for de 3 måneder, forlænges prøvetiden tilsvarende. Når din prøvetid er overstået, kan du som hovedregel ikke opsiges.

Studiestart

Praktikplads/Uddannelsesplan

Når du starter på din praktikplads, skal du have en praktikplan eller uddannelsesplan. Den giver dig et overblik over, hvilke afdelinger du skal være i, hvad du skal lære og andre praktiske oplysninger. Og den kan ændres undervejs, hvis du og praktikpladsen er enige om det.

Nogle at tale med

Du har mange gode folk at tale med undervejs, så du kan få det bedste ud af din elevtid – og få hjælp, hvis du har brug for det.

Evalueringssamtaler og elevsamtaler

I løbet af din praktikperiode har du ret til minimum tre evalueringssamtaler. Evalueringssamtalerne skal blandt andet handle om, hvorvidt du lærer det, du skal, og om du trives på arbejdspladsen. Du kan bruge evalueringssamtalerne til at komme med idéer til din praktikplan fremover.

Elevansvarlig

Din elevansvarlige (eller oplæringsansvarlige eller elevvejleder) guider dig gennem uddannelsestiden. Din elevansvarlige står for din oplæring – og kan være den samme gennem hele din uddannelse eller skifte, hvis du ændrer afdeling eller område i løbet af din uddannelse. I udfylder din uddannelsesplan sammen, og du kan også altid spørge om et godt råd. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Fagprøve

Inden for det sidste halve år af din uddannelse skal du skrive en fagprøve. Det er fagprøven, der samler hele dit uddannelsesforløb og kobler den teoretiske og praktiske del sammen. Fagprøven gennemføres i samarbejde med dit praktiksted og skolen. Husk, at HK gerne hjælper dig med et gratis kursus, hvor du kan blive bedre til at skrive din fagprøve.

Tillidsrepræsentanter

En tillidsrepræsentant eller TR har mange arbejdsopgaver – de vigtigste for dig er, at din TR forhandler aftaler med ledelsen og støtter dig og dine kolleger. Din TR hjælper også med at modtage nye medlemmer af HK. Så tag en snak med din TR, når du er ny elev. Også hvis du fx har spørgsmål til arbejdsforhold eller fagforening.

Find din TR

Fra 9 til 17?

På mange måder er din elevplads ligesom et helt almindeligt job. Få tjek på, hvilke regler og muligheder der også gælder for dig.

Arbejdstid

Reglerne for din arbejdstid afhænger af din overenskomst. Du kan sagtens lave en aftale med din arbejdsgiver om at arbejde mere, men du kan ikke pålægges ekstra arbejdstid. Du skal som regel kende dine arbejdstider 16 uger frem, mindre ændringer kan dog laves med 4 ugers varsel. Væsentlige ændringer skal ske med samme frist, som hvis du ville sige op.

Studierelevant job

Overarbejde

Som elev må du ikke arbejde over regelmæssigt eller systematisk, men du må gerne følge aftalerne om flekstid på din arbejdsplads. Overarbejdet skal også som udgangspunkt være relevant for din uddannelse.

Fri, ferie og fravær

Elever holder selvfølgelig også ferie, bliver syge og går på barsel. Kender du reglerne for dig? De fleste afhænger af din overenskomst.

Ferie

At holde ferie har du altid krav på – løn under ferie skal du optjene. Og du kan optjene op til 5 uger (25 dage) om året. Som tommelfingerregel optjener du ferie i dette år, som du kan holde til næste år. Ferieåret svarer dog ikke helt til kalenderåret, men løber fra 1. maj til 30. april. året efter. Læs også om den 6. ferieuge, som er 5 ekstra feriefridage, du får gennem din overenskomst.

Sygdom

Du har ret til fuld løn under sygdom. Hvis du bliver syg i en skoleperiode, skal du huske at melde dig syg til både skolen og din elevplads.

Helligdage

Er du butikselev, skal du selvfølgelig arbejde mindre i forbindelse med helligdage – ligesom alle andre. Derfor er der i overenskomsterne særlige regler for helligdage, der falder på hverdage (det hedder søgnehelligdage). Så hvis du skal arbejde på helligdagene, eller hvis dine fridage falder på helligdagene, er der kompensation at hente for dig.

Barsel

Er der en lille på vej? Barsel er lovligt fravær, og ifølge overenskomsten har du som elev ret til barselsorlov med løn. Det er dog altid en god idé at tage en snak med HK om dine muligheder.

Spørg HK på 7011 4545

Penge

Som elev får du løn efter nogle særlige satser. Få et overblik over, hvor meget du kan forvente at få – og hvor meget du må tjene ved siden af.

Løn

Din elevløn afhænger af den overenskomst, der er inden for din branche/fagområde – og hvor langt du er i din uddannelse. Find din overenskomst og tjek satsen herunder. Der er tale om minimumssatser, så du kan altid prøve at aftale en højere løn.

Find din overenskomst

Ekstra job

Du kan sagtens beholde dit billige elevmedlemskab i HK til 95,- om måneden og have et job ved siden af din elevplads. Du må bare ikke tjene mere end 217.000 om året. Denne regel gælder dog ikke for voksenelever.

Spørg HK på 7011 4545

Pension

Som elev får du også pension, selvom der er længe til pensionsalderen. Du får 11,19 % af din løn i pension, når du er fyldt 20 år og har mindst 9 måneders sammenlagt beskæftigelse i det offentlige, eller hvis du har været omfattet af en pensionsordning som en del af en tidligere ansættelse. Du får 15 % af din løn i pension, hvis du er fyldt 25 år og har mindst 4 års sammenlagt beskæftigelse i det offentlige før eller efter det 25. år.

Skolebøger

Som elev er du heldig, når det gælder bøger. For de skolebøger, som skolen ikke selv udleverer, skal din arbejdsgiver betale.

Kørepenge

Er du elev i staten? Og har du 24 km eller mere fra dit hjem til skolen og tilbage igen? Så har du ret til at få dækket dine transportudgifter i de perioder, du er på skoleophold. Du kan få hele det dækket, hvis du bruger den billigste offentlige transport. Kører du i egen bil, har du ret til en godtgørelse efter en sats, som Arbejdsmarkedsstyrelsen sætter hvert år.

Uddannelse i fritiden

Vil du have endnu mere uddannelse? På mange af HK Privat og HK Handels overenskomster kan du få dækket dine udgifter til uddannelse i fritiden, mens du er elev. Det kræver blot, at din virksomheds overenskomst giver dig lov til det – og et par andre ting.