DE 5 BEDSTE RÅD TIL EN GOD EKSAMEN

Her er de 5 bedste råd, vi vil give dig til din mundtlige eksamen eller fagprøve. Følger du dem, tør vi næsten garantere, at det kommer til at gå bedre end ellers.

1. Forbered dig

Der er ingen vej udenom. Skal det gå godt, skal du have forberedt dig inden. Du kan være heldig at bestå på en freestyle, men det er et meget farligt sats. Så læs dit pensum, gerne 2 gange, og test så din viden på en række prøvespørgsmål. Spørg og få inspiration fra dine klassekammerater, om hvad de gør for at læse op.
  2.
  3. Få ro på, inden du skal op

Lad være med at være begravet i bøgerne lige op til selve eksamen, men planlæg din eksamenslæsning, så du har mindst 1 dag til at slappe af og få ro på, inden du skal op. Sørg også for at spise og sove godt, så din hjerne rigtig kan folde sig ud på dagen.

4.
  5. Den gyldne sætning

“Jeg forstår ikke din formulering… Kan du uddybe eller spørge på en anden måde?” Denne sætning er guld værd! For så vil din underviser helt sikkert lede dig på rette vej til svaret. Bare ikke brug tricket for mange gange, det fungerer ikke...

6.
  7. Gå ikke i panik over fejl

Alle laver fejl, så det skal ikke bekymre dig. Din lærer og censor er til for at hjælpe dig, så giv dem chancen for at glemme småfejl ved at gå hurtigt videre til noget andet.

8.
  9. Find dine guldkorn og giv den gas

Har du en række gode pointer, så husk at finde dem frem og præsenter dem med sikkerhed. Passer snakken ikke helt, så drej den hen på det, du vil tale om – hvis det giver mening. Selvtillid imponerer altid, så hvis du viser, at du har godt styr på nogle emner, vil du også fremstå mere sikker i resten af stoffet.

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.