GØR DIN EKSAMEN TIL EN GOD TING

For de fleste er eksamenstiden ikke den bedste på året. Måske er du bange for at klare dig dårligt. Måske er du god til stoffet, men ikke så god i pressede situationer. Eller måske gider du bare ikke forberede dig. Her er et par tips til dine mundtlige eksamener og praktiske prøver.

Bange for at dumpe?

Hvis du er meget bekymret, så prøv at tænke på, at alle er interesserede i, at du består. Især din underviser. Forbered dig, så godt du overhovedet kan. Hvis du har for travlt til at nå det hele, så sørg for at have lidt styr på det hele – i stedet for at satse og kun forberede dig på halvdelen af pensum. For det gør dig bare mere nervøs op til eksamen. Tag den endelig med ro, når du er i gang. Tal roligt og langsomt, for det beroliger både dig og din underviser og giver dig bedre tid til at sige noget klogt og finde de rigtige svar frem. Det kan også hjælpe at skrive dine bekymringer ned på et stykke papir. Så er det nemlig ikke længere noget, du gemmer indeni – og det hjælper faktisk på nerverne. Gem gerne papiret til næste gang og notér din bedømmelse på papiret. Så kan du sammenligne dine bekymringer med dit resultat og have det i baghovedet næste gang. Måske var der ikke noget at være bekymret for, eller måske var der grund til at begynde i lidt bedre tid næste gang.

Nervøs, når du skal på?

Hvis du tænker, at du har meget godt tjek på stoffet, men er dårlig til pressede situationer, har vi også nogle råd til dig. Er det en mundtlig eksamen eller prøve, du skal ind til, er det altid godt at virke selvsikker og smile. For jo bedre stemning, der er til din eksamen, jo mindre chance er der for, at du panikker. Hvis du får et svært spørgsmål, er et godt trick at få din underviser til at spørge igen. For så bliver spørgsmålet ofte lidt mere ledende, og det kan hjælpe dig. Hvis du ikke kan svare, så prøv at tale om noget andet inden for emnet. For selvom du ikke svarer præcist, får du stadig point for at vide noget andet – og måske samtalen går mere i din retning herfra. Tænk på en mundtlig eksamen på en samtale, hvor du også kan være med til at bestemme, hvad I skal tale om. Vis, at du er ivrig efter at tale om stoffet.

Hvis du bare ikke gider

Det er virkelig ikke det værd. Du har det sikkert fedt, mens du ikke forbereder dig og laver noget, der er meget sjovere. Men det er ingenting i forhold til den følelse, du får i maven, når du skal er på vej til eksamen uden at have forberedt dig. Og du kan ikke bruge din karakter til noget, hvis den blot er et resultat af, at du søgte på sjove videoer  i stedet for at forberede dig. For hvordan finder du så nogensinde ud af, hvad du er god til? Desuden føles ferien bagefter meget bedre, hvis du har fortjent den.

Så slemt er det altså heller ikke at forberede dig på stof, som en dygtig underviser har gjort sig umage med at finde til dig. Og som gør dig meget klogere og sejere bagefter. Hvis stoffet er virkelig kedeligt, så giv dig selv en belønning, hver gang du har brugt 1 time, fx 10 minutters Facebook, et halvt afsnit på Netflix eller en tur i kiosken.

God fornøjelse med at gøre din eksamen til en god ting. Det skal nok gå.

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.