Sådan skriver du en god fagprøve

Hvordan får du den gode idé, planlagt din tid og leveret en spændende opgave? Her får du en stribe gode råd fra 2 eksperter: En nyuddannet elev, der lige har afsluttet sin fagprøve – og en kommunikationsrådgiver, som underviser HK-elever i kunsten at planlægge og skrive en god opgave. God arbejdslyst med din fagprøve!

Anne-Mette Gilholt Skinbjerg

Tænk ud af boksen, når du vælger emne! Sådan lyder rådet fra Anne-Mette Gilholt Skinbjerg. Hun er nyudlært kontorelev i Halsnæs Kommune og afsluttede i november sin fagprøve om en organisationsændring i kommunen. Her får du hendes bedste tips til at lande en god fagprøve.

1. Mærk efter, når du vælger emne.
Hvad brænder du for i undervisningen og på din arbejdsplads? Vælg emne efter det. Vær ikke bange for at tænke ud af boksen i forhold til det, din vejleder eller arbejdsplads anbefaler. Du kan kun præstere, hvis du har motivationen og drivet. Du kan altid finde nogle, der gerne vil hjælpe dig – folk er flinke.

2. Brug dine konsultationer effektivt.
Når du til den 1. konsultation skal skrive kontrakt, er de 20 minutter lang tid, hvis du kun har tænkt overordnet på dit emne. Forbered dig, og hav f.eks. 3 modeller med fra undervisningen, så I kan tale om vinklen på dit emne.

3. Planlæg din tid.
Når kontrakten er underskrevet, så lav en plan frem til deadline. Gør dig klart, hvad der fungerer bedst for dig. Jeg er visuelt orienteret og brugte derfor et Gantt-kort med en tidslinje og kasser, hvor jeg havde skrevet interviews, spørgeskema, møder og skrivetid ind. Andre bruger tjeklister eller en almindelig kalender.

4. Panik ikke, når virkeligheden ændrer sig.
Jeg troede, mit emne var skudsikkert. Alligevel rykkede nogle datoer sig i den proces, jeg undersøgte, så vi kom meget tæt på min deadline. Betragt det som en del af læreprocessen, at i virkeligheden – der kan alt ske. Tag de nye oplysninger med til den mundtlige eksamen.

5. Vær kritisk, og få læst korrektur.
15 sider er hurtigt skrevet. Skær ind til benet, hvad er vigtigst? Få f.eks. kolleger til at vurdere indholdet, men også venner eller familie til at tjekke dit sprog. Er det let at læse, forstår de dine pointer?

Mariann Bach Nielsen

Gå strategisk til værks, anbefaler Mariann Bach Nielsen. Hun er uddannet lærer og master i retorik og formidling, forfatter og indehaver af kursusvirksomheden 2vejs kommunikation – og så har hun i flere omgange undervist HK-elever i kunsten at planlægge opgaver. Mariann Bach Nielsen giver dig her 6 gode råd til en god fagprøve.

1. Formulér din idé.
Vær nysgerrig i forhold til din arbejdsplads’ opgaver, processer og forandringer. Notér løbende i et dokument, hver gang du ser et muligt emne – stort og småt. Formulér gerne ideerne som spørgsmål, noget du undres over, f.eks.: ”Hvordan kan vi gøre xx-funktion bedre for borgerne?” eller ”Hvordan skal vi udarbejde en god instruktion til nye medarbejdere…?”. Tænk på, at emnet skal interessere både dig og din arbejdsplads.

2. Planlæg dit projekt grundigt.
Skab overblik over opgavens delelementer med f.eks. mindmap, liste eller skema. Opstil og aftal mål og delmål. Fastlæg tidsfrist og milepæle. Vurder dit tidsforbrug på alle delelementer. Synliggør din planlægning med f.eks. mindmaps, kalender, årshjul, Gantt-kort eller tidslinjer. Gør dig klart, hvem du skal fortælle om din plan og opgave, hvornår og hvordan? Brug en model, f.eks. OMTANKE-modellen, så du kommer hele vejen rundt om planlægningen. Se mere på planlaeg.dk

3. DU er afsender.
Derfor er det vigtigt, at du tager ansvar undervejs og skriver aktivt sprog: ”Jeg undersøger…, I kommunen gør vi sådan, borgerne oplever sådan…”. Lad være med at skrive akademisk eller passivt: ”Det skal undersøges…., det vurderes.., der besluttes…:” Det skaber kun distance til læseren – og tvivl om, hvem der gør hvad. Hold fast i, at det er din fagprøve og dig, der undersøger og foreslår løsninger.

4. Kend din modtager.
Hvem skriver du til? Som udgangspunkt din vejleder og arbejdsplads. Men snak med din vejleder, om der er andre modtagere, du skal tænke på i forhold til dit emne.

5. Husk kontekst.
Konteksten er alt det, der er rundt om dig og din fagprøve. Hvordan er virkeligheden på din arbejdsplads og i din afdeling? Er der lige kommet lovændringer, som har indflydelse på dit emne? Er der debatter i offentligheden om emnet, ting du kan inddrage og forholde dig til i din fagprøve? Det er her, du sikrer aktualitet og nyhedsværdi i din fagprøve.

6. Kig kritisk på dit sprog.
Hvis sproget ikke fungerer, spænder det ben for forståelsen. Spar især på fagord og fremmedord, forkortelser, lange sammensatte ord, lange eller knudrede sætninger, sjusk og fejl. Få læst en grundig korrektur af en, som er skrap til både at skrive, stave og sætte tegn.

• ”Planlæg bedre – få mere tid” af Andersen, Bekker Jensen og Bach Nielsen. Forlaget Mnemosyne.
  • ”Skriv bedre tekster – klart, konkret og korrekt” af Mariann Bach Nielsen og Niels Jørgensen, Forlaget 2vejs.dk, se mere på www.skrivbedretekster.dk.

Kursus i at skrive fagprøve
Tag et gratis kursus i at skrive fagprøve hos HK. Læs mere om kurserne her.

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK