Tag kontrol over din mundtlige eksamen

Bliver du frygtelig nervøs til mundtlig eksamen – eller vil du bare gerne være bedre til at præsentere din sag? Vi har allieret os med Mads Lønnerup, som underviser i at forsvare fagprøver og andre mundtlige eksamener. Her får du hans 5 bedste tips.

1. Forbered dig.

Det kan ikke siges ofte nok. Grundig forberedelse er ikke bare nødvendig for at få fagligt overblik. Det er også den bedste kur mod nervøsitet på eksamensdagen. Læs ikke bare stoffet, men øv dig i at svare på spørgsmål mundtligt. Gerne foran en virkelig person.
Husk at undersøge, hvad din eksamen egentlig kræver. Hvad siger eksamensreglerne, hvor lang tid tager eksamen, hvad gives der karakter efter, hvilken teori og metode skal du kunne?

2. Vis hele puslespillet.

Når du læser op på stoffet, vil du sikkert fordybe dig i flere enkeltområder, og det er også nødvendigt for at lære dem. Men husk at vise, at du også kan se sammenhænge. Hvordan danner dine puslespilsbrikker et samlet billede? Måske bliver du spurgt om, hvordan man øger salget i en butik. Her kan du fortælle om markedsføring, service osv. Derefter kan du supplere med din øvrige viden. Fx, at et øget salg i en butik har afledte konsekvenser for vareflow, økonomi, kundesegment, lager, branding osv. At have overblik og se sammenhænge belønnes til eksamen.

3. Tag føringen.

Lav en disposition for din præsentation til eksamen. Start med at præsentere den for underviser og censor. Følg din disposition. På den måde demonstrerer du sikkerhed og overblik. Der er altid områder, der er sværere for én end andre. Tag føringen, og spring selv ud i det svære emne i stedet for at prøve at undgå det og ende med at blive udspurgt. En god plan er at starte med noget, du føler dig sikker i, og derefter springe til den svære del.

4. Husk mellemregningerne.

Til eksamen bliver du ikke belønnet for alt det, du ved, men på det, du præsterer i eksamenslokalet. Din underviser kender dig måske, men det gør censor ikke. Husk derfor at vise, at du ikke kun har styr på de overordnede konklusioner, men også fagets grundlæggende begreber. Som når du i en matematikopgave ikke blot skriver resultatet, men også mellemregningerne.

5. Hils nervøsiteten velkommen.

Husk, at det er naturligt at være nervøs til eksamen. Det er en vigtig og spændende dag for dig. Du skærper din koncentration og præstationsevne, og du bliver hurtigere og skarpere. Alt det kan mærkes i kroppen. Så hils din nervøsitet velkommen som noget helt naturligt. Underviser og censor må godt mærke, at du er nervøs – de ved, at alle er nervøse til eksamen. Husk, at den bedste måde at takle nervøsitet på er god forberedelse!

Tag kontrol over din mundtlige eksamen

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.