Uaaaakkk – jeg skal til eksamen!

Er du en af dem, der får hjertebanken ved tanken om eksamen? Du er ikke den eneste. Vi giver dig tip til, hvordan du lægge en dæmper på eksamensangsten og lettere slipper den.

Eksamensangst er kompliceret. Hvis du har den, kan der være mange grunde til, at du oplever den. Derfor findes der heller ikke lige en hokus, pokus mirakelkur, der kan få den væk. Men bare rolig – eksamensangst har intet med intelligens at gøre, og du kan dæmpe den.

Studenterrådgivningen har udgivet både en pjece og app, der kan hjælpe dig. Vi nævner nogle af rådene her.

En smule spænding til eksamen skærper dine sanser og gør dig mere skarp. Men det er et problem, når angsten bliver så stærk, at det bliver et problem for dig at tænke klart, at læse og koncentrere dig. Det gælder både før og under eksamen.

En ond cirkel med eksamensangst

Eksamensangst kan være en ond cirkel mellem tanker, følelser, krop og adfærd. Hvis du tænker ”Jeg dumper helt sikkert” eller føler, du er dum, får du følelsen af at være trist, frustreret, opgivende, frygt osv. Så mærker du det i kroppen som uro, ondt i maven, dårlig appetit og søvn, træthed. Det får dig til at lave overspringshandlinger, læse for meget, læse for lidt osv, så du føler dig endnu mere dum.

Og så kører det rundt. Det handler om at bryde cirklen.

I løbet af semestret

Tænk over, om eksamensangst fylder for meget i dit studieliv – også uden for eksamenstiden. Hvis du hele tiden tænker på eksamen, bliver det sværere at koncentrere sig om studiet. Prøv i stedet at få fat i lysten til at lære og koncentrere dig om indholdet. Her kan det være en stor hjælp at få nogle gode rammer for det at studere.

Det handler om gode studievaner, hvor du også forsøger at skille studietid og fritid, så du føler, du også med god samvittighed kan holde fri fra bøgerne. Det er også en god ide at læse på tid i stedet for at læse et bestemt antal sider, få en studiegruppe. For at få stoffet helt ind og virkelig forstå det, kan du gøre det til en vane at genfortælle stoffet for dig selv, så du får øvet dig i formidlingen af det, du lærer.

Når eksamen nærmer sig

God planlægning kan hjælpe dig meget mod at undgå angsten. Jo bedre, du har haft det frem mod eksamen, jo bedre vil du have det til eksamen. Planlæg din tid – gerne på timeniveau – den sidste tid frem mod eksamen. På den måde når du det,  du har sat dig for i forberedelsen. Er det en mundtlig eksamen, du skal til, kan det igen hjælpe at tale højt for dig selv om stoffet.

jeg skal til eksamen

Til eksamen

Forsøg at holde fokus på det, du ved noget om – og ikke hullerne i din viden.

Bed om at få spørgsmål gentaget, hvis du har behov for at høre det igen eller med en ny formulering. Det er helt OK med pauser og tid til at tænke sig om. Sig det evt. højt, hvis du er nervøs eller klappen går ned – det kan hjælpe. Hvis du får spørgsmål, du ikke kan svare, så kan det være godt at svare ”Det kan jeg ikke huske” i stedet for ”Det ved jeg ikke”.

Har du eksamensangst?

Hvis du kan svare ja til fire eller flere af følgende spørgsmål fra Studenterrådgivningens pjece ”Eksamen”, lider du sandsynligvis af eksamensangst.
  • Har du svært ved at komme i gang med at læse til en eksamen?
  • Bliver du nemt distraheret, når du endelig kommer i gang med at studere?
  • Forventer du dårlige eksamensresultater, uanset hvor længe eller hvor hårdt du studerer?
  • Får du kropslige symptomer som f.eks. svedige håndflader, kvalme eller vejrtrækningsbesvær under en eksamen?
  • Har du under en eksamen svært ved at forstå opgaverne og spørgsmålene?
  • Er du ude af stand til at organisere dine tanker under en eksamen?
  • Bliver du ofte blank under en eksamen?
  • Har du tendens til at tænke på andre emner under en eksamen?
  • Har du tendens til at underpræstere i forhold til din faglige kunnen?
  • Har du tendens til at huske svarene på spørgsmål, efter eksamen er overstået?

Jeg skal til eksamen1

Få hjælp til eksamen med app

Studenterrådgivningen har udviklet en app med gode råd til inden eksamen – og ikke mindst til dagen med eksamen. Der er fysiske øvelser, der kan hjælpe på de fysiske symptomer på eksamensangst – og der er øvelser, der kan give dig ro på. Appen hedder ”Eksamensangst” og kan hentes gratis i både App Store og Google Play.

Download pjecen fra Studenterrådgivningen her: Eksamen - Få kontrol over eksamensangsten – lær at tackle eksamen og forventningerne på en ny måde

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK