Balance mellem studie og privatliv

Det kan være svært at prioritere og strukturere sin tid som studerende. Et nyt studiemiljø, ny by, eksamener, egne og andres forventninger, økonomi, studiejob og fremtidige jobmuligheder er nogle af de elementer studerende bliver udfordret af. Der er ikke noget at sige til, at det kan være svært at balancere sit studieliv.  Mads Lønnerup, chefkonsulent i SUPPLEMENT AS giver her nogle input, der kan være en hjælp i et hektisk studieliv.

1. Det er et arbejde

At være studerende er et arbejde. Et hårdt arbejde. Studielivet (arbejdslivet) og privatlivet kan nemt komme til at flyde sammen. Du har oplevelsen af, at du har meget tid til rådighed og alligevel er bagud med at studere. Konsekvensen er kronisk dårlig samvittighed. Adskil dit studieliv fra dit privatliv. Tag på ”arbejde” om morgenen og være en fokuseret og målrettet studerende i otte timer. Og hold derefter rigtig fri. Vær social, dyrk motion og slap af.  Hold fri med god samvittighed.

2. Er du også realistisk?

Lige så skønt det er, at opleve en ambitiøs studerende, der ved, hvad han eller hun vil, lige så frustrerende er det at opleve en ambitiøs og urealistisk studerende. Det er ikke muligt altid at være perfekt og gøre alt 100%.

Vær bevidst om, hvad du vil gøre dig umage med det næste halve år, og hvad du kun går efter 85%. Her nogle af de ting, som du kan justere på i forhold til, hvor meget energi/tid du bruger på det: Fester, kæresten, de enkelte fag, familie, sport, relationer, studie job for at nævne nogle.

3. Dyrk dit fag

Studietiden er også en tid, hvor du har mulighed for at nørde. Det skal forstås positivt. Fortæl andre med stolthed, hvad det er der interesserer dig og hvorfor og hvad du har lært. Fordyb dig og brug din viden aktivt. Jeg møder for mange studerende, der tænker at de laver opgaverne for undervisernes skyld og ikke egen læring.

4. Hvor henter du din energi?

Det kræver energi at være studerende. Det betyder, at du skal tankes op med ny energi med jævne mellemrum. Der kan være perioder, hvor du ikke får energi af uddannelsen og så skal du finde den andre steder. Spørg dig selv: ”hvad der gør mig glad/giver mig energi?”. Det kunne være at gøre en god gerning, gå en tur med en god ven eller løbe en tur.

5. Anerkendelse

Anerkendelse føles rigtig godt. Faktisk så godt at vi vil have mere af den. Udfordringen er, at vi ofte får mere anerkendelse uden for uddannelsen end på uddannelsen. Det kan betyde, at vi utilsigtet kan komme til at prioritere situationer og relationer, hvor vi får anerkendelse over uddannelsen. Måske har du et studiejob, hvor du får ros og løn. Det kan gøre, at du ønsker at bruge mere tid på det end hvad er hensigtsmæssigt.

6. Relationer

En ny uddannelse og måske en ny by er en mulighed for at få skabe nye relationer og gode venner. Men det kan også få os til at føle os ensomme og alene. Gør en indsats og skab nye relationer på din uddannelse. Også selvom det ved første øjekast ikke er typer du normalt omgås. Hold ikke kun fast i gamle venner. Det er sundt at have nogen, som vi deler en faglig interesse med, og som vi kan dele sejre og frustrationer med.

7. Husk de små sejre

Tiden fra du begynder på din uddannelse til du er uddannet kan være lang. Særligt hvis det eneste du er fokuseret på er næste eksamen eller at blive færdig. Giv dig selv lov til at fejre alle de små sejre du har undervejs på din uddannelse. De kan være nemme at overse eller undervurdere værdien af. Det kunne være en god præsentation foran holdet, en personlige succes eller blot at du stod op, første gang vækkeuret ringede.  Ræk armene over hovedet og sig ”YES, JEG GJORDE DET!”

Balance i livet

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK