Ferie på lavbudget

Har du kun få penge at holde ferie for? Fortvivl ikke. Du kan sagtens få dit livs ferie alligevel.

Læg et budget
Ja, det er lidt kedeligt at skulle tænke budget, når det er ferie. Men beslut din budgetramme, inden du planlægger ferien. Det er surt at havne på drømmedestinationen uden penge til spontanitet og oplevelser. Find ud af, hvad der er realistisk. Det er ikke kun fly og overnatninger, der koster. Husk også at få mad, vaccinationer og udflugter med i regnskabet.

Køb billet i god tid
Jo tættere, du kommer på ferien, jo dyrere er billetterne. Så book din rejse i så god tid som mulig. Sammenlign priser mellem de forskellige flyselskaber på f.eks. momondo.com. Du kan også vælge at have nerver af stål og satse på en afbudsrejse på dagen eller lige op til. Afbudsrejser.dk samler afbudsrejser på tværs af rejseselskaber.

Sammenlign destinationer
Det kan være dyrt at flyve langt – men måske kan det betale sig, fordi leveomkostningerne er billige. Især, hvis du gerne vil af sted et par uger. Jo længere væk fra de turistede områder, jo billigere kan kost og logi være. Undersøg f.eks. priserne i de mindre turistede egne af Asien, Østeuropa eller Sydamerika.

Sammenlign rejsedage
Fredag, lørdag og søndag er populære rejsedage – og derfor tit dyre. Når du er under uddannelse, kan du være mere fleksibel og vælge andre ugedage. Tjek priserne over flere dage – der kan være store forskelle.

Bo billigt
Kan du lide anderledes rejseformer, hvor du kommer tæt på befolkningen? Så er couchsurfing måske en mulighed. Du bor hos andre mennesker, som åbner deres hjem for dig.
Du kan også bytte bolig med andre i ferien – igen en måde at komme tæt på andre kulturer og deres levevis. Der er en lang række velfungerende sites til formålet, f.eks. homeexchange.comhomeforexchange.com eller bytbolig.com. Du kan også leje andres boliger uden at bytte med dit eget hjem. Det er tit billigere end et hotelværelse. Se f.eks. airbnb.com. Personen, du bytter med, kan give dig tip til de gode og billige oplevelser i sit lokalområde.

Kom billigt rundt
Er du i Danmark, så brug din cykel. Tag cyklen med i toget, så du har et billigt transportmiddel, hvor du når frem. Er du i udlandet, så lej evt. en cykel. Brug offentlig transport, og undersøg mulighederne for rabatter, f.eks. 7-dageskort til busser og metro.

Tjek dine forsikringer
Undgå triste, uforudsete udgifter – få tjekket dine forsikringer inden ferien. Dit gule sygesikringskort gælder kun i Danmark. Du skal have dit blå sygesikringskort med på ferie i EU. Læs reglerne på borger.dk

Tjek også, om du allerede har en rejseforsikring gennem din indboforsikring. Som medlem i HK får du rabat på gode forsikringer.

Gå efter de gratis glæder
Har du absolut ingen penge at holde ferie for, kan du stadig vælte dig i gode oplevelser. For at ferien ikke løber ud i sandet, kan det være en god idé at planlægge den – nøjagtig, som hvis du skulle ud at rejse. Hvis du har familie eller venner, der også holder ferie hjemme, kan I evt. booke jeres kalendere med fælles aktiviteter. I kan skiftes til at lave mad og på den måde spare på madbudgettet. Lav lækre madpakker og måske endda hjemmelavede is til fryseren, så du ikke bliver fristet af impulskøb.

De fleste større byer har et turistkontor. Hør, om der sker noget spændende i dit lokalområde. Ellers har din kommunes hjemmeside en aktivitetskalender, hvor du kan se, hvad der sker. Stream film, f.eks. gratis på filmstriben.dk. Alt, du behøver er net-adgang, brugernummer og pinkode til dit bibliotek. Gå på stranden eller i parken.

Sommerferie på lavbudget

rigtig god ferie

Og husk at tænke kreativt - der er masse af muligheder

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK