Husk at forsikre dig selv og dine ting

Kan du undvære din cykel, computer og mobiltelefon? Og har du penge nok til at betale, hvis du skader andre eller deres ting? Hvis du ikke bader i penge, så er det klogt få dig en indboforsikring. Den koster kun 80 kr. om måneden for unge under 27, når du er medlem af HK.

Hvad sker der, hvis din cykel, din computer eller din mobiltelefon bliver stjålet? For de fleste unge er de ting nærmest uundværlige. Har du ikke en forsikring, kan det betyde mange uger på havregrød, en tømt opsparing eller et dyrt lån.

Det dækker forsikringen

Som medlem af HK, har du mulighed for at tegne en ekstra billig forsikring hos Alka. Den koster kun 80 kr. om måneden.

Indboforsikringen fra Alka for unge under 27 år dækker de her ting:

• Ansvar – hvis du er skyld i skader på andre eller ødelægger deres ting
  • Retshjælp – hvis du er skyld i skader på andre eller ødelægger deres ting
  • Retshjælp – hvis du fx ender i retten i et civilt søgsmål
  • Brandskader
  • Kortslutningsskader
  • Tyveri og hærværk
  • Røveri, ran og overfald
  • Færdselsuheld
  • Vandskader
  • Stormskader
  • Køle- og dybfrostskader
  • Cykeltyveri
  • Rejsegodsskader

Læs mere om forsikringen her

”Vi ved, at rigtig mange unge ikke får tegnet en indboforsikring, når de flytter hjemmefra. Men er man over 21 år og flyttet hjemmefra, er man ikke længere dækket af sine forældres forsikring, og så står man pludselig selv til regnskab, hvis uheldet er ude”, forklarer Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

En undersøgelse fra Forsikring & Pension viser, at næsten 60% af de unge, der bor på kollegium, ikke har en indboforsikring. Blandt alle unge mellem 21 og 24 år er en tredjedel uforsikrede.

Ansvarsforsikring er del af indboforsikring

En anden vigtig grund til at tegne en indboforsikring er, at der følger en ansvarsforsikring med.

”Den kan være til en stor hjælp, hvis man gør skade på andre eller på andres ting. Uden en ansvarsforsikring kan det blive meget dyrt, hvis man eksempelvis ksal betale en anden persons lægeregninger eller ender i en større erstatningssag”, fortæller Lise Agerley.

Problemer med login?

Log ind med NemID