Tomme lommer, overtræk og økonomisk rod

Du er ikke den eneste, der ryger i overtræk og må være ekstraordinært kreativ sidst på måneden. Vi giver dig råd, så du kan få enderne til at mødes – og sætte kurs mod overskud.

Styr på dit liv, styr på din økonomi

Husleje, forsikringer, togkort, bøger, telefon, mad og fornøjelser. Der er kamp nok om dine sparsomme kroner, og de rækker sjældent. Det har de sikkert bemærket i banken. Men vil du ha’ tjek på dit liv , skal du ha’ styr på din økonomi. Råd nummer 1 er, at få styr på det nu, mens du er ung – så du får grundlagt nogle gode pengevaner. Også selvom du er nødt til at klare dig på SU eller elevløn. Måske har du ikke har råd til alt det, du gerne vil, men fortvivl ikke. Økonomisk ansvarlighed lønner sig altid.

Fra 0 til 100

Start med at se det hele efter i sømmene. Dit forbrug, dine udgifter og alle de småbeløb, du næsten ikke bemærker, du betaler. Er det noget, du kan skære fra, eller hvad kan du bedst undvære? Udnytter du dit studiekort og de rabatter, du  kan få? Er der penge at spare ved at skifte telefonabonnement – og behøver du både Netflix og HBO? Har du en kassekredit, så overvej at lukke den. Aftal med banken, at du langsomt betaler den ud – for hvis du bliver ved med at trække over og køre den i bund, kan det ende som et stort hul, som bliver dyrt og kan koste dig mange penge på lang sigt.

Ha’ kvalitetstid med din økonomi

Den anerkendte forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen, der har rådgivet mange danskere om penge og forbrugsvaner, har en enkel, anderledes og helt lavpraktisk tilgang til at få styr på det med økonomien. I en artikel på TV 2 har hun f.eks. sagt: "Du skal varetage dine egne interesser, og det kræver, at du bruger tid på det. Du kan f.eks. sætte tid af i din kalender til "mig og min økonomi". Du sætter jo også tid af til frisøren!"

Du kan læse hele artiklen og få flere tips, guldkorn og gode råd her

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK