Læs hurtigere og spar tid

Cand.mag. Mads Lønnerup giver gode råd til at blive bedre til at læse.

Det handler om tre ting: Varm hjernen op, læs dig til et overblik og så læs forfra.

Step 1: Varm hjernen op

• Få et overblik over teksten ved at se, hvor mange sider den fylder, og tjek indholdsfortegnelsen for at få en sammenhæng.
  • Skim teksten og læs overskrifterne. Stil dem som spørgsmål til dig. Så vil din hjerne begynde at lede efter svar.
  • Undlad at tage noter undervejs, så du ikke bryder det flow, du har i læsningen og kommer til at læse langsomt og mindre effektivt.
  • Skriv i stedet et kort resumé med dine egne ord af teksten. Disse resumeer kan du bruge i eksamensperioderne.
  • Læs konklusionen, inden du læser kapitlet. Så ved du, hvad det centrale i teksten er.

Step 2: Læs dig til et overblik

• Læs hele teksten igennem i højt tempo. Det øger koncentrationen og skærper din opmærksomhed. Og i stedet for at dvæle ved svære passager, så marker dem og vend tilbage i næste step (ligesom når man lægger et puslespil. Der lægger man også de svære brikker til side, indtil man har overblikket).

Step 3: Forfra

• Du har nu dannet overblikket og er klar til at læse teksten igen. Du skal skimme teksten frem til en markering og læse de svære passager langsomt, gerne højt og om nødvendigt tage noter til disse passager undervejs.

Det kan være en god ide at gennemføre de to første steps, lægge teksten fra sig og vende tilbage til den, eventuelt efter du har haft den tilhørende undervisning eller efter en løbetur. På den måde bearbejder hjernen det, du har læst, selvom du ikke sidder med stoffet i hånden.

Mange vil måske tænke, at det er helt utænkeligt at læse alt materiale 3 gange. Men metoden er hurtigere og mere effektiv end at læse én gang langsomt og ineffektivt, mener Mads.
  • Sid behageligt under de to første trin, og sæt dig op ved et skrivebord, når du skal gennemføre tredje og sidste læsning. Det sender også et signal til hjernen om vigtigheden, og hvilke koncentrationsniveau der er nødvendigt.
  • Det er bedre at minimumforberede sig end ikke at forberede sig! Du kan godt få noget ud af teksten ved kun at gennemføre det første eller de første 2 trin og så fx tage til undervisning.

God læselyst!

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.