Studieteknik og koncentration

Koncentration er afgørende for din studieteknik. Når vi koncentrerer os, effektiviserer vi arbejdsprocessen og hukommelsen virker bedre. Outputtet bliver bedre, hvis vi fokuserer hundrede procent på en opgave, fortæller Mads Lønnerup, chefkonsulent i SUPPLEMENT AS. Koncentrationen kan være svær at finde. Derfor giver Mads Lønnerup otte råd til, hvordan vi kan blive bedre til at holde koncentrationen:

1. Vær mentalt til stede

Hovedet er ofte fyldt med et væld af tanker. Ting, du går og grubler over eller ting, som du skal huske. Inden du går i gang med at læse/studere/skrive, så skriv det ned på et stykke papir, som umiddelbart fylder hovedet med støj. Hvis du kommer i tanke om noget undervejs, så skriv det ned med det samme. Der vil være perioder, hvor der er flere store ting, som fylder. I disse perioder er det bedre at acceptere, at du har meget om ørerne, i stedet for at bliver frustreret over, at du ikke kan koncentrere dig.

2. Varm hjernen op

Hvis du hopper direkte ind i en opgave, mister du nemt pusten. Man kan blive overrumplet af opgavens omfang. Det er fordi, man mangler at hente den viden frem, det kræver for at løse/forstå opgaven. Inden du går i gang, bør du bruge 5-10 minutter på at orientere dig om opgaven og få aktiveret den viden du skal bruge. Det gør det nemmere at overskue opgaven.

3. Hold pauser

Arbejd gerne i halve timer, og tag herefter en pause på 2-5 minutter. Koncentrationen daler efter ca. en halv time. Husk at holde pause, inden du bliver træt. Brug pausen på simple ting som at hente kaffe, toiletbesøg eller lignende. Begynder du at læse nyheder, tjekke mails eller facebook, så bliver du angrebet af overspringshandlinger. Kan du mærke, at din koncentration begynder at aftage, så gør noget aktivt. Mange af os har en død periode efter frokost. Tag en frisk travetur eller lav ti englehop. Sørg for at få pulsen lidt op. Det hjælper hovedet.

4. Ingen faste pladser

Hjernen forbinder steder med bestemte opgaver. Hvis du sidder det samme sted med forskellige opgaver, flyder tingene sammen. Det er en god idé at studere forskellige fag forskellige steder. Brug meget gerne uddannelsesstedet, så holder bedre fri, når du kommer hjem.

5. Konkurrencer kan motivere

Det kan virke motiverende at konkurrere, og gøre det nemmere at koncentrere sig, men også sjovere at komme igennem opgaverne. Eksempelvis kan du prøve at sætte en alarm på 20 minutter og se, hvor meget du kan nå (tastede ord, læste sider…). Sæt uret igen og se så, om du kan nå den sammen mængde eller mere de næste 20 minutter. Husk at være realistisk og tag højde for afbrydelser.

6. Pas på med multitasking

Når du studerer, skal du undgå at multitaske. Tag én opgave ad gangen. Spreder du dit fokus på flere ting, så oplever du mere mental støj og resultatet bliver derefter.

7. Faste måltider og mindre portioner

Du kan også hjælpe dig selv ved at spise madvarer, som mætter i længere tid. Spis gerne mindre portioner, men flere gange om dagen. Hvis du spiser for meget, bliver du sløv.

8. Motion og frisk luft

Tit bliver vi lidt sløve, når vi skal til at studere – særligt efter en lang dag på skolebænken. Tag en løbetur eller cykeltur inden du begynder at studere. Frisk luft og motion klarer hovedet.

Studieteknik og koncentration

Når du taber koncentration

Med jævne mellemrum oplever alle, at koncentrationsevnen svigter. Det vil typisk være, når du opdager, at du ikke har den fjerneste ide om, hvad der står på de tre sidste sider, du har læst, fordi du har haft dine tanker helt andre steder.

Det nytter sjældent at fortsætte, når du har tabt koncentrationen. Men i stedet for blot at smække bogen i, bør du lige bruge et par minutter på at bladre siderne igennem. Herved vil du opnå, at du får hentet teksten ord og begreber frem fra din underbevidsthed, da dit øje og din underbevidsthed rent faktisk har fanget en hel del.

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK