Arbejdsmiljø

HVAD ER DET GODE ARBEJDSLIV?

Vi bruger en stor del af vores liv på at arbejde. Derfor arbejder vi i HK på i fællesskab at finde ud af, hvad det gode arbejdsliv er – og hvordan vi indretter vores arbejdspladser og samfund, så vi alle har et sundt og sikkert arbejdsliv mange år frem.

Arbejdsmiljø

ARBEJDSMILJØ ER EN FÆLLES OPGAVE

Oplever du problemer på din arbejdsplads? Det kan være stress, mobning, indeklima, indretning af arbejdspladsen, eller nogle af de mange andre emner, du kan læse om her på sitet – så fortæl din arbejdsplads om problemet. Arbejdsmiljøproblemer viser sig ofte hos den enkelte medarbejder, men skal altid løses i fællesskab.

Det er vigtigt, at I som medarbejdere involverer jer i arbejdsmiljøarbejdet, støtter hinanden og bruger de kanaler, I har. Hvis jeres arbejdsplads har 10 eller flere medarbejdere, så tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljøorganisationen (AMO), og inddrag evt. samarbejdsudvalget (SU). Er I under 10 medarbejdere, så gå direkte til din leder.

Hvordan I arbejder med arbejdsmiljøproblemer afhænger af, hvor mange ansatte I er – se mere under Virksomhedens arbejdsmiljøarbejde

Kontakt hk

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte HK. Vi kan hjælpe med at få fat om problemet og give gode råd til løsninger. Kontakt os:

Stress

I et travlt arbejdsliv, hvor forandringer er et vilkår, oplever de fleste mennesker perioder med stress. Den kortvarige stress er med til at skærpe dine sanser og opmærksomhed, når du skal omstille dig til nye opgaver og udfordringer. Men er du under pres gennem længere tid, og har du mistet overblikket over dine opgaver, mens bunkerne bare vokser, så er du måske ved at udvikle en alvorlig stresstilstand.

Konflikter på arbejdet

Du kan møde konflikter alle steder - hjemme, sammen med vennerne, til sport, og også når du er på arbejde. På arbejdet kan du både opleve konflikter med dine kolleger, din leder og med kunder eller klienter.

Her kan du hente nyttige redskaber til at forstå konflikter og håndtere dem.

Vi ANBEFALER

Mobning og Chikane

Mobning og chikane

Hvert år udsættes ca. 12 procent af alle medarbejdere for mobning på arbejdspladsen. Det viser undersøgelsen ”Arbejdsmiljø og helbred i Danmark, 2012” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Læs mere om mobning og chikane her.

Computerarbejde

Arbejde ved computeren er ofte stillesiddende og fastlåst, og man bruger kun en lille del af kroppen. Mange får derfor problemer i skuldre, nakke, arme og hænder, som fører til hovedpine, dårlig ryg og musearm. Læs alt om computerarbejde her.

Arbejdsmiljørepræsentant

Overvejer du at blive arbejdsmiljørepræsentant (AMR)? I pjecen "Arbejdsmiljørepræsentant - Noget for dig?" kan du læse mere om, hvad det vil sige at være AMR, og hvilken form for støtte og konkrete ydelser HK tilbyder.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Vær med til at gøre HK.DK bedre. Har du en god ide, så send den til os. Du kan også bakke op om andres gode ideer ved at stemme på dem.

Stem her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Stem her

Har du glemt din pinkode?